اقتصاد هنرسبک زندگیکسب و کار

تنها بازمانده غول‌های آواز ایران/ استادی می‌کند بی آنکه صدایش ضبط شود!

تنها بازمانده شاگردان عبدلله دوامی است. بازمانده ای که حضور پررنگش در مرکز حفظ و اشاعه، کانون چاووشِ دانشکده موسیقی دانشگاه هنر، و همکاری با بزرگان موسیقی ایران بوده‌است.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از عصر ایران؛ این خواننده برجسته موسیقی ایرانی اجراهای داخلی و خارجی بسیاری در گروه چاووش داشته کنسرتهایی را نیز در همراهی با هابیل علی اف و بسیارانی دیگر داشته اما علاقه به تدریس او را از صحنه و اجرا در استودیو برای ضبط آلبوم های صوتی دور کرده بود چرا که به گفته خودش نمی خواسته اجرای های صحنه‌ای او را از تدریس باز دارد  و نظم کلاسهایش را بهم بریزد.

نام نصرالله ناصح پور با عبدلله دوامی گره خورده است. شاگردی که این روزها دیگر نه آواز می خواند و نه آموزشی می دهد. او طی ۴۰ سال فعالیت هنری به شیوه تدریس و آواز خوانی استادش پایبند بوده و البته نیز با احترام به آن شیوه، روش تدریس خودش را به شاگردانش داشته است.

آواز او و همنسلانش امروزه در صدای نسل جوان موسیقی ایرانی شنیده می‌شود و این خود ماندگاری موسیقی و آواز ایرانی است.

از او آثاری همچون آلبوم سرودهای آذربایجان به آهنگسازی حسین علیزاده، آلبوم به یاد درویش با تکنوازی محمدرضا لطفی و تالیف کتاب رساله موسیقی دره التاج منتشر شده است.

گفتنی است نصرالله ناصح پور (زادهٔ ۲ آبان ۱۳۱۹)، خواننده و مدرس آواز اهل ایران است. او از اعضای هیئت مدیره کانون خوانندگان سنتی خانه . . موسیقی ایران است. نصرالله ناصح پور در سال ۱۳۱۹ در محله اونچی میدان اردبیل، متولد شد. پدرش آقاشکور از نوازندگان ساز قارمون و مادرش نوازنده ساز دایره بودند. نصرالله ناصح پور، با عزیمت به تهران، بیشتر اوقات خود را مصروف فراگیری موسیقی سنتی ایران کرد و پس از آشنایی با محمود کریمی، به هنرستان آزاد موسیقی ملی راه یافت و مشغول تحصیل شد. در آنجا، آشنایی با مطالب و نکته‌های شفاهی در کلاس درس علی اکبر خان شهنازی، این امکان را ایجاد کرد که در محفل هنری امیر قاسمی نیز، با روح و حس ساز سعید هرمزی و دیگر استادان حاضر در هنرستان محشور گردد. پس از آن موفق به طی نمودن دوره عالی ردیف عبدالله دوامی را به همراه محمود کریمی، فاخره صبا، مرضیه، خاطره پروانه، الهه (خواننده) و هما شدند.[۳] پس از تشکیل کلاس‌های مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، از راهنمایی‌ها، آموزش و توصیه‌های نورعلی برومند بهره‌مند شد. وی از جلسات شناخت موسیقی و کلام و تلفیق شعر و موسیقی نیز، بهره‌های فراوان جست و سپس جهت فراگیری ردیف عالی موسیقی سنتی و آموزش تصنیف و ضرب آهنگ مربوط به آن، به کلاس عبدالله دوامی راه یافت. او همچنین حدود ده سال به تدریس «جواب آواز» در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر مشغول بود. جمشید عندلیبی (در زمینهُ ردیف و جواب آواز)، محمود مخدوم، صدیق تعریف،[۴] پری ملکی، محسن نامجو، محمد ملاآقایی روزبهانی[۵](همگی در رشتهُ آواز) از شاگردان او بوده‌اند.[۶] پس از طی دوره‌های عالی موسیقی به همراه محمدرضا لطفی در کانون فرهنگی و هنری چاووش به عنوان عضو شورای عالی فعالیت خود را ادامه داد. او در این گروه به همراه محمدرضا شجریان و شهرام ناظری به آموزش موسیقی مشغول گردید. نصرالله ناصح پور در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سال ۱۳۸۴ مورد تقدیر قرار گرفت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا