تلویزیون

پاسخ‌های پیمان جبلی به انتقادات از صداوسیما

درست پس از گذشت ۱۸ ماه از آغاز ریاست پیمان جبلی بر سازمان صداوسیما، او در برابر دانشجویان نزدیک‌ترین گرایش فکری دانشگاهی به حاکمیت، نشست تا به پرسش‌های آنان پاسخ دهد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از بانی فیلم؛ هرچند در ابتدای مدیریت جبلی در صداوسیما و با روی کار آمدن چهره‌های اصولگرایی مانند وحید جلیلی و برخی از دست‌اندرکاران رسانه‌های اصولگرا، این تصور می‌رفت که شرایط تولید سریال، و محتوای بسیاری از برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی دچار تغییرات اساسی شود، اما این دگرگونی با در پیش گرفتن سیاست‌های همسو با جریان اصولگرایانه، تنها در برنامه‌های سیاسی تلویزیون و پخش اخبار اتفاق افتاد.
وجود تحلیل‌های پیش‌فرض، و تاکید بر اهمیت الزامات جناحی، کم کم فاصله میان برخی از تولیدکنندگان برنامه‌های مختلف با جریان مدیریتی حاکم بر صداوسیما را بیشتر و بیشتر کرد.
بر اساس نظرسنجی‌های غیررسمی، روند ریزش مخاطب و نداشتن گرایش به همکاری با تلویزیون، از عوامل سکون اعتباری سازمانی شد که عنوان رسانه‌ ملی را در خبرها و مکاتباتش داشت.
این عوامل باعث شد دست‌های صداوسیما خالی شود و بر فاصله گذاری‌اش با مخاطبان افزوده شود.
مشکل در روند تولید سریال‌ها که یکی از مهم‌ترین شاخه‌های اتصال مخاطب با صداوسیما بود، تا جایی رو به ضعف گذاشت که حتی تماشاگران سنتی و وفادار تلویزیون هم لب به شکایت گشودند و از پایین بودن کیفیت سریال‌های شبکه‌های مختلف گله کردند!
این کارنامه نه چندان موفق پیمان جبلی و مدیران زیردستش باعث شد مقامات سیاسی هم به دلیل موفق نبودن عملکرد، از این رسانه انتقاد کنند.
پیمان جبلی با چنین دستاوردی در حالی روبروی دانشجویان دانشگاه امام صادق نشست که در قسمتی از حرف‌هایش بدون نام بردن از عواملی مانند عادل فردوسی‌پور، با انتقاد از او، این گوینده و تهیه‌کننده شاخص ورزشی را متهم به «نمک را ریخته و نمکدانی را شکسته» کرد!
گزارش ایسنا این نشست را بخوانید:
رییس سازمان صداوسیما که در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) حاضر شده بود، گفت: سلبریتی واژه مطلقا منفی نیست. ما در درجه اول باید رابطه‌مان را با چهره‌ها و افرادی که رابطه خودشان را با فرهنگ خودشان، تاریخ و مردم کشورشان قطع کرده‌اند، قطع کنیم. تعارف هم نداریم. نمی‌خواهند دیگر باشند خب نخواهند.
پیمان جبلی ـ رییس سازمان صداوسیما ـ در پاسخ به پرسشی از دانشجویان درباره‌ی بازگشت برخی برنامه سازان و چهره ها به تلویزیون، تصریح کرد: بالاخره وقتی این آدم در برنامه‌ای می‌آمده برای خودش خِیلی از مخاطبان را داشته است. اسمش می‌آمده، برنامه با خودش مخاطب می‌آورده است. اسم آن آدم روی شبکه‌ای می‌آمد، آن شبکه خودش را بالا می‌کشید. خب حالا به نظام، مردم و اعتقادات خودش لگد زده است. لگد زده به نمکدان، نمک را ریخته و نمکدانی را شکسته است. آیا از من انتظار دارید برای اینکه من پرمخاطب بشوم بروم خواهش و التماس کنم که تو رو خدا بیا؟! حالا ما چشممان را می‌گذاریم روی هم انگار ندیده‌ایم، اصلا شما (دانشجویان) و مردم اجازه می‌دهید ما این کار را کنیم؟ آیا ما می‌توانستیم برنامه‌هایی را بدون عز و التماس و بدون پذیرش ذلت در برابر افرادی که پشت پا زدند به اعتقادتشان، تاریخشان، فرهنگ و مردمشان و نظامی که تا به حال از آن ارتزاق کرده بودند که با آن تا به اینجا رسیده بودند، بسازیم؟ پاسخ این است” نه می‌توانیم و نه خواهیم توانست که این کار را انجام بدهیم.
رئیس صداوسیما گفت: پس کار کمی نیست که ما شب عید و نوروزمان را بدون التماس به چهره‌های این چنینی پشت سر بگذاریم تا اثبات کنیم صداوسیما وابسته به چهار سلبریتی وطن فروخته نیست.

توضیحاتی درباره عملکرد صداوسیما در اتفاقات اخیر/ ۳ روز خواهش کردیم فیلم را به ما بدهید
پیمان جبلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به پرسشی درباره لزوم به دست گرفتن روایت اول اخبار برای پرهیز از ایجاد فضا برای رسانه‌های معاند و اینکه چرا در اتفاقات اخیر این اتفاق را آنچنان که باید شاهد نبودیم؟ گفت: آیا اگر رسانه ملی در خنثی کردن روزانه و بلکه لحظه‌ای ادعاها، تحریف‌ها و اخبار دروغی که روزانه بلکه لحظه‌ای منتشر می‌شد، پای کار نبود و با تولید خبر، گزارش و برنامه‌های مختلف اقدام به خنثی‌سازی نمی‌کرد، آیا ما شاهد اتفاقی که افتاد می‌بودیم؛ اینکه بخش عمده‌ای از مردم با این فتنه پیچیده و ترکیبی همراهی نکردند، انصافا کمی هم کار صداوسیما بود. کمی هم به ما سهم بدهید. این جمعیتی که به خیابان آمد و فتنه را محکوم کرد، از کجا جنایات و وحشی‌گری‌هایی که برخی افراد در این ماجرا رقم زدند را فهمیده بود. مظلومیت نظام را از کجا فهمیده بود. خدای ناکرده «من و تو» داشت توطئه‌ها را افشا می‌کرد یا ایران اینترنشنال. پس کمی هم در خنثی‌سازی دروغ‌پراکنی‌ها، برای صداوسیما نقش قائل شوید.
رییس صداوسیما سپس در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با دانشجویان منتقد همراهی کرد و گفت: بله؛ روایت اول بسیار مهم است.
او در این زمینه سپس عملکرد صداوسیما در انتشار اخبار مربوط به هک سامانه‌های سوخت را یادآور شد و گفت: در آن زمان صداوسیما در لحظه ورود کرد و تمام شبکه‌های رادیویی‌اش را بلافاصله بست و تلاش کرد به مردم آرامش بدهد و بگوید این یک مساله زودگذر است و حل خواهد شد. برای اولین بار در تاریخ صداوسیما به این نکته اذعان شد که حمله سایبری اتفاق افتاده است. پیش از این هیچگاه از حمله سایبری نام برده نشده بود و مردم هم همراهی کردند. بله در آن زمان می‌توانستیم روایت اول را به دست بگیریم. در ماجرای فتنه‌ای که اتفاق افتاد در یکی دو روز اول چرا روایت دست ما نبود، برخی به من نقل از من در مصاحبه اخیری که داشتند می‌گویند، مدیریت بحران از دست نظام خارج شده بود. نخیر نظام یک لحظه هم مدیریت بحران را از دست نداد. الحمدالله مقتدرانه نظام مدیریت بحران را در دست گرفت. سررشته مدیریت افکار عمومی شاید در همان روزهای اول به دلیل اینکه ما نتوانستیم روایت اول را تثبیت کنیم از دست ما خارج شد. اینکه می‌گویم ما، باز هم مردم حواسشان جمع بود، ما به عنوان دستگاهی که مسوول در دست گرفتن افکار عمومی هستیم. اما چرا این اتفاق افتاد؟ ما حداقل سه روز خواهش و تمنا و درخواست کردیم که دوستان فیلم این اتفاق را به ما بدهید تا به مردم بگوییم این اتفاق نیفتاده است. ضرب و شتمی در کار نبوده است. درست است، ما می‌گوییم دوستداران نظام هم باور می‌کنند اما به هر حال ممکن است عده‌ای شک و تردید کنند که نکند ضرب و شتمی در کار بوده است پس برای اطمینان فیلم را نشان بدهید. وقتی شما می‌گویید ضرب و شتمی در کار نبوده ما باور و ایمان داریم اما فیلم را برای قطعیت نشان دهید. خب این فیلم سه روز زمان برد تا دست ما رسید. در این سه روز ما فقط مجبور بودیم قسم حضرت عباس (ع) بخوریم که اتفاقی نیفتاده است. شاهد مثال دیگری نداشتیم. در واقع اثبات این مطلب را به شکل باورپذیر نمی‌توانستیم انجام دهیم.

اجازه قبیله‌گرایی در صداوسیما را نمی‌دهم
جبلی در پاسخ به سوالی درباره شائبه قبیله‌گرایی در صداوسیما اظهار کرد: شرعا اجازه قبیله‌گرایی در صداوسیما را نمی‌دهم. اینهایی که شما به آن می‌گویید قبیله‌گرایی خودش یعنی اتفاقاتی در صداوسیما افتاده و کارهای جدیدی شروع شده است! کاچی به از هیچی.
رییس صداوسیما سپس در این زمینه از برنامه‌های پاورقی، دی بی سی و محفل یاد کرد و توضیح داد: قبیله‌گرایی یعنی در را قفل کنیم و نگذاریم کسی وارد شود. قطعا کارهای خوبی انجام شده و آن‌قدر دشمن را عصبانی کرده که بنده چهار بار در طول سه ماه تحریم شدم؛ بنابراین برنامه‌ای که آنها را به واکنش کشیده حتما موفق بوده است. در اغتشاشات که برخی از دوستان (دانشجویان) فرمودند نتوانستید روایت اول را به دست بگیرید، اگر روی شما موثر نبودیم، روی دشمن که حتما موثر بودیم. اگر برنامه قوی‌ای بوده باشد که به آن میدان ندادیم، حتما ضعف از ما بوده است. ولی باید به این هنرمندان میدان داده شود. به تمام افرادی که به ارزش‌ها، فرهنگ و هنر جامعه پایبند هستند باید میدان داده شود. من در خودم چیزی به عنوان قبیله و گرایش کشف نکردم و امانت رسانه ملی را بر دوش خودم احساس می‌کنم و شرعا اجازه نمی‌دهم که در سازمان صداوسیما قبیله‌گرایی اتفاق بیفتد. اگر هم قبلا اتفاق افتاده است الان نباید اتفاق بیفتد.
در تولیدات ما راه هیچکدام از افراد، موسسه‌ها و گروه‌ها فارغ از اینکه هرکدام وابسته به کدام نهاد هستند، بسته نیست. می‌توانند بیایند و غیر از این هم راهی نداریم.

۵۰۰ مدیریت را در صداوسیما حذف کردیم
وی درباره کوچک‌سازی سازمان صداوسیما نیز بیان‌ کرد: در اصلاحات ساختاری در معاونت های مختلف تاکنون بیش از ۵۰۰ مدیریت در سازمان صداوسیما حذف شده و همچنان هم این مسیر ادامه پیدا می‌کند. ما بیشتر از ناظر بیرونی نیازمند کوچک شدن هستیم؛ چرا چون می‌دانیم در آخر خودمان را به در و دیوار هم بزنیم بودجه‌مان همین میزان است.

برخی نمی‌خواهند باشند خب نخواهند
رئیس صداوسیما که در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) حاضر شده بود، در بخشی دیگر به پرسش دانشجویان درباره فعالیت‌های رسانه ملی پس از قطع همکاری با برخی سلبریتی‌ها توضیح داد.
پیمان جبلی خاطرنشان کرد: سلبریتی واژه مطلقا منفی نیست. ما در درجه اول باید رابطه‌مان را با چهره‌ها و افرادی که رابطه خودشان را با فرهنگ خودشان، تاریخ و مردم کشورشان قطع کرده‌اند، قطع کنیم. تعارف هم نداریم. نمی‌خواهند دیگر باشند خب نخواهند. اصلاً یک بخش عظیمی از مردم هم بدشان می‌آید اتفاقا قیافه آنها را ببینند، این طور نیست که فقط آنها بدشان بیاید، مردم هم بدشان می‌آید که قیافه این آدم‌ها را ببینند. اما در مقابل چهره‌هایی که به نظر می‌رسد که شاید به دلیل فشارهای سنگین مجبور شده‌اند علیرغم میل باطنی‌شان در جایی حرفی بزنند، من به جرأت عرض می‌کنم که ما در را به روی آنها نبسته‌ایم.
رئیس صداوسیما گفت: خیلی از آنها (سلبریتی‌ها) به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند ببینید در صفحه واتساپ و پیام رسان‌مان چقدر تهدید به قتل زن و بچه برایمان فرستاده‌اند. ما مجبور شدیم در جاهایی چیزی بگوییم اما شما می‌دانید که دل ما با شماست و باز هم حاضریم کار کنیم. من بارها گفته‌ام درِ صداوسیما به روی کسی که به مردم و فرهنگ مردم احترام می‌گذارد، باز است. کسی که خودش نمی‌خواهد بیاید من نمی‌روم التماس کنم. کسی که خودش همچنان در عالم هپروت و اوهام سیر می‌کند ما سراغش نمی‌رویم بگذارید در همان عالم بماند.

کشف چهره‌های جدید/ اتفاقی عجیب در پشت صحنه یک سریال
جبلی سپس به تربیت چهره‌های جدید در صداوسیما اشاره کرد و گفت: در کنار این مسئله تربیت و کشف چهره‌های جدید اتفاق افتاده، من اسم نمی‌برم اما در این مدت اخیر و در ماه‌های بعد از فتنه، چهره‌های جدیدی کشف شده‌اند و اتفاقاً تبدیل به سلبریتی شده‌اند. منتهی سلبریتی‌های ارزشی. چه بسا اصلاً بین خود شما افرادی باشند که قابلیت داشته باشند دو روز دیگر به صداوسیما بیایند و سلبریتی شوند؛ بنابراین ما باید کشف و تربیت کنیم و البته جذب هم داشته باشیم برای چهره هایی که رابطه‌شان را قطع نکردند و می‌خواهند در خدمت مردم باشند.
او همچنین یادآور شد: اتفاق کمی در سال گذشته نیفتاد. وقتی یک تصویر دروغین برای بخش عظیمی از جامعه نخبگان هنری اعم از بازیگران و سلبریتی‌ها اتفاق افتاد که می گفتند خدای ناکرده از فردا دیگر کار نظام تمام است. یکی از همین کارگردان‌های سرشناسی که شما هم او را می شناسید به من می گفت سر صحنه سریال مشغول ضبط بودیم که بازیگران آمدند و به من گفتند شما اجازه بدهید ما دو مُدل سکانس ضبط کنیم. یک مدل با حجاب و یک مدل بی‌حجاب! که اگر نظام سقوط کرد ما بقیه کارمان را با آن مدل بی‌حجاب ادامه بدهیم و زحمتی که کشیدیم به هدر نرود. آنقدر عمق و تاثیر جنگ ترکیبی دشمن روی قشری از جامعه متاسفانه شدید شد که انتظار اینکه همین فردا کار تمام می‌شود را داشتند.

بودجه سالانه الجزیره یک میلیارد دلار، بودجه تمام شبکه‌های برون‌مرزی ۸ میلیون دلار
جبلی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر ساخت برنامه‌های منفعل برون‌مرزی، یادآور شد: یکی از برنامه‌های شبکه پرس تی وی باعث بحث و جدل جدی در پارلمان انگلیس شد.
برنامه «PALESTINE DECLASSIFIED »؛ شبکه پرس تی وی همانند «تیک تاک» که در کنگره آمریکا مورد بررسی قرار گرفت در مجلس عوام انگلستان بررسی شد. انگلیسی ها گفتند شبکه پرس تی وی که ما سال‌هاست اجازه ندادیم بر روی ماهواره باشد و از روی شبکه کابلی آن را حذف کردیم و در فضای مجازی اجازه فعالیت به آن ندادیم چگونه توانسته است آنقدر مخاطب نخبه انگلیسی جذب کند، خب لابد تاثیری داشته و کارهایی شده. انصافا تولیدات ناکارآمد نیست. البته تلاش‌های بیشتری باید صورت بگیرد. نمی‌خواهم پشت بودجه و مسائل قایم شوم؛ اما بودجه یک سال شبکه الجزیره یک میلیارد دلار است ولی بودجه سالانه تمامی شبکه های برون مرزی صدا و سیما هشت میلیون دلار است. اما همین شبکه‌های ما توانسته اند مخاطبان خود را حتی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنند. حساب شبکه هیسپان تی وی ما تاکنون ۱۰ بار مسدود شده، حساب فیس بوک شبکه پرس تی‌وی ما تاکنون بیش از ۱۰ بار مسدود شده است. اگر تاثیرگذار نبودند که این اتفاقات نمی‌افتاد، با وجود اینکه توانایی مالی قابل قیاس نیست. پس نگوییم ناکارآمدی. احتیاط کنیم. بگوییم باید کارآمدی‌شان بیشتر باشد.

چشممان را باز می‌کنیم می‌بینیم ۲۵۰ مجوز تولید از دولت قبل همچنان باقی است
جبلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره دادن مجوز به سریال‌های شبکه نمایش خانگی و ممیزی‌هایی که اعمال می‌شود خطاب به دانشجویان حاضر اظهار کرد: خودتان را بگذارید جای رئیس صداوسیما و بگویید آقای رئیس صداوسیما شما موظف هستید که حوزه شبکه نمایش خانگی را کنترل کنید، بروید ببینیم چه می‌کنید. ما هم می‌گوییم بسمه تعالی، کُتمان را در می‌آوریم و آماده می‌شویم. اولین کاری که باید بکنیم اینکه مجوزهای تولید را صداوسیما باید بدهد (ساترا به نمایندگی از صداوسیما) اما تا می‌آییم چشممان را باز می‌کنیم می بینیم ۲۵۰ مجوز تولید از دولت قبل همچنان باقی مانده است! نه اینکه باقیمانده، تولید شده و تبدیل به سریال شده اند.
او در تکمیل همین صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: با وجود اینکه دولت نزدیک به دو سال است تغییر کرده و با وجود اینکه مقام معظم رهبری تصریح و تاکید کرده‌اند به اینکه تنظیم‌گر فضای مجازی در حوزه صوت و تصویر فراگیر، صداوسیماست، با این وجود تا آخرین روز دولت قبل همچنان مجوزهای سریالی در حال صادر شدن بود. شما که خودتان را جای رئیس صداوسیما گذاشته‌اید مواجه هستید با ۲۵۰ مجوز که خیلی از آنها تولید شده‌اند و هزینه‌های تولیدی بسیار سنگینی بالغ بر ۳۰، ۴۰ میلیارد و ۷۰ میلیارد و بعضی ها حتی بیشتر، حالا الان به شما بگویند بروید تنظیم‌گری. من چطور باید الان تنظیم‌گری کنم؟! تنها راهی که برای من باقی می‌ماند این است منتظر بمانیم تا زمانی که برسیم به مرحله‌ای که مجوزها را از ابتدا خودمان بدهیم، فعلاً باید همین آثاری که در حال تولید است را بررسی کنیم، کمی تیزی‌هایشان را بگیریم، کمی ممیزی کنیم و بعد هم بالاخره باید برود برای پخش.
رئیس صداوسیما تصریح کرد: اگر هم کارها پخش نشوند، کسی که تولید کرده می‌گوید من با یک چیزی به نام نظام جمهوری اسلامی روبرو هستم، من کاری ندارم کدام دولت، دولت به من مجوز داده و من تولید کردم. ۷۰ میلیارد تومان پول دادم و شما هم حق ندارید به من بگویید دولت تغییر کرده، مجوز دولت قبلی بی‌خود بوده و پولت را دور بریز. من کلی بدهکار شدم و هزینه کردم. شما هر جا که کار ما اشکال دارد اشکالات را بگویید تا برطرف کنیم.

جبران هزینه‌های صداوسیما از طریق تبلیغات بازرگانی
رئیس صداوسیما در بخشی دیگر از سخنانش درباره جبران هزینه های صداوسیما از طریق تبلیغات بازرگانی توضیحاتی را ارائه کرد.
جبلی گفت: باز هم خودتان را جای مدیر صداوسیما بگذارید، یک لحظه چشمانتان را ببندید و تصور کنید چون شما شرکت دولتی زیان‌ده هستید بودجه‌ای که من دولت به شما می‌دهم اسمش را می گذارم بودجه کمک زیان. این کمک زیان است اما بقیه اش را باید چه کار کنیم؟ خودت برو درآمدزایی کن، هر کاری که دلت می خواهد انجام بده و پول در بیاور. من از کجا بیاورم؟ برو از هر جایی که دلت می خواهد دربیاور، آنتن را بفروش، فرهنگت را بفروش. من معذرت می خواهم اصلاً کل سازمان را بفروش! به من ربطی ندارد. من فلان قدر بیشتر نمی توانم به تو پول بدهم، بقیه رو خودت در بیاور. حالا چشمانتان را باز کنید شما الان در جایگاه من هستید. متاسفانه تا اطلاع ثانوی همچنان مرکز یا منبع جبران هزینه‌های رسانه ملی، پخش آگهی های بازرگانی است.
او تاکید کرد: من الان در تلویزیون دولتی صحبت می کنم و حرف هایم منتشر می‌شود، نمی خواهم خدای ناکرده تعریضی ‌به بنگاه های اقتصادی یا حوزه اقتصادی و تجاری کشور داشته باشم، به هر حال همین بنگاه‌های اقتصادی کشور که تبلیغاتشان در صداوسیما پخش می شود اتفاقاً جزئی از اقتصاد کشور و تولید داخلی‌مان را شکل می‌دهند و اتفاقاً باید از آنها حمایت شود اما نه زورکی، نه تحت اجبار و نه به خاطر اینکه راه دیگری نداریم. بنابراین برویم و هر طور شده آنتن مان را پر کنیم تا چک هایمان را بگیریم و چون نگران خرج و مخارج و حقوق نان شب ۳۰ هزار نفر همکار عزیزمان هستیم بگوییم ما اینجا می‌گذریم. حالا ما می‌گوییم در آگهی ها های بازرگانی هرچقدر تعداد فرزند بیشتری نشان بدهید تشویق بیشتر و یا تخفیف بیشتری می گیرید ولی آخرش این تشویقی است.
جبلی گفت: به عنوان مثال یک بنگاه اقتصادی می‌گوید من اصلا نمی خواهم فرزند زیاد در کارم نشان بدهم، پول زیادی هم می دهم اما با همان یک یا دو فرزند یا من اصلاً دلم می خواهد یک فرد چشم رنگی با موهای بور نشان بدهم، به شما چه ربطی دارد مگر پولش را نمی گیرید؟ ماهم حرص می خوریم و می گوییم راست می گوید چه کار کنیم کاش ما هم پول داشتیم و منت تو را نمی کشیدیم.

پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما:

-در این مدت اخیر و در ماه‌های بعد از فتنه، چهره‌های جدیدی کشف شده‌اند و اتفاقاً تبدیل به سلبریتی شده‌اند. منتهی سلبریتی‌های ارزشی

-کمی هم به ما سهم بدهید. این جمعیتی که به خیابان آمد و فتنه را محکوم کرد، از کجا جنایات و وحشی‌گری‌هایی که برخی افراد در این ماجرا رقم زدند را فهمیده بود. مظلومیت نظام را از کجا فهمیده بود. خدای ناکرده «من و تو» داشت توطئه‌ها را افشا می‌کرد یا ایران اینترنشنال…

-خیلی از آنها (سلبریتی‌ها) به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند ببینید در صفحه واتساپ و پیام رسان‌مان چقدر تهدید به قتل زن و بچه برایمان فرستاده‌اند. مجبور شدیم چیزی بگوییم اما شما می‌دانید که دل ما با شماست.

-سلبریتی واژه مطلقا منفی نیست. ما در درجه اول باید رابطه‌مان را با چهره‌ها و افرادی که رابطه خودشان را با فرهنگ خودشان، تاریخ و مردم کشورشان قطع کرده‌اند، قطع کنیم. تعارف هم نداریم

***

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا