تلویزیونکسب و کار

رئیس صداوسیما: خرید آثار شبکه نمایش خانگی جزء تصمیمات اعلام شده‌ ماست؛ به محض این‌که کارهای فاخری ارائه شود، به وعده‌ خود عمل می‌کنیم

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما درباره مشارکت رسانه ملی در ساخت برنامه‌های شبکه نمایش خانگی که پیشتر از سوی او اعلام شده بود، اظهار کرد: به محض این‌که کارهای فاخر قابل حمایت ببینیم حتما به این وعده که داده‌ایم عمل می‌کنیم.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از انتخاب؛ رئیس سازمان صداوسیما درباره مشارکت رسانه ملی در ساخت برنامه‌های شبکه نمایش خانگی که پیشتر از سوی او اعلام شده بود، اظهار کرد: به محض این‌که کارهای فاخر قابل حمایت ببینیم حتما به این وعده که داده‌ایم عمل می‌کنیم.

پیمان جبلی در این زمینه ادامه داد: ما به شیوه‌های مختلف ـ هم مشارکت در ساخت هم تبلیغ و هم ترویج و پخش تیزر ـ حمایت از آثار شبکه نمایش خانگی را خواهیم داشت و حتی حق پخش آنها را می‌توانیم خریداری کنیم.

رییس سازمان صداوسیما بامداد امروز ـ سه‌شنبه ـ پس از اتمام آیین اختتامیه جشنواره رادیویی پژواک در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌هایی  درباره حمایت از آثار شبکه نمایش خانگی و مشارکت در ساخت و خرید مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی، ادغام شبکه کودک و امید، علت محدود شدن سریال‌های تلویزیون، استفاده از ظرفیت‌ها و کشف استعدادهای جدید در صداوسیما، ممنوعیت استفاده از لغات خارجی در تبلیغات بازرگانی و همچنین ناعدالتی در حوزه دستمزدهای رادیو پاسخ داد.

جبلی درباره همکاری صداوسیما و مشارکت این سازمان در ساخت سریال با شبکه نمایش خانگی، توضیح داد: بعضی از طرح‌هایی که به ساترا ارائه شده، طرح‌هایی است که مطابق اولویت‌های فرهنگی جامعه است و به اصطلاح مطابق با آن ضرورت‌ها و نیازهایی است که جامعه به لحاظ ذائقه فرهنگی سالم به آن نیازمند است. ما با دوستانمان در ساترا این موارد را بررسی کردیم که هم طرح‌های این چنینی را تشویق کنند و هم اگر چنین طرح‌هایی وجود دارد به حوزه‌های مختلف سینما معرفی شود و حتی امکان مشارکت در تولید باشد. ما به شیوه‌های مختلف هم مشارکت می‌کنیم و هم تبلیغ، ترویج و پخش تیزر آنها را خواهیم داشت و حتی حق پخش آنها را می‌توانیم خریداری کنیم.

جبلی در پاسخ به این‌که تاکنون سریالی از شبکه نمایش خانگی برای پخش خریداری شده است؟ عنوان کرد: تاکنون دوستان ما در ساترا مورد خاصی را اسم نبرده‌اند اما اخبار خوبی خواهد رسید که قرار است طرح‌های خوبی به ساترا برسد. خرید آثار شبکه نمایش خانگی جزو تصمیمات اعلام شده‌ی ماست و به محض این‌که کارهای فاخری که قابل حمایت، پشتیبانی و مشارکت باشد، ارائه شود، حتما به وعده‌ای که داده‌ایم عمل می‌کنیم و حتی سعی می‌کنیم زودتر این اتفاق بیفتد. اما تاکنون سریالی به ذهنم برای خرید نمی‌رسد و آن کارهایی که مجوز ساخت و تولید گرفتند را حضور ذهن ندارم ولی دوستان ما در ساترا اعلام کردند قرار است طرح‌های خوبی به دستمان برسد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادغام شبکه کودک و شبکه امید نیز توضیح داد: هیچ ساختار و سازوکاری برای ما اصل و اصالت ندارد آنچه که برای ما اهمیت دارد دو حوزه تحولی در محتوا و رویکرد است. اگر متناسب با تحول رویکرد و محتوا نیاز به تغییر ساختار و سازوکاری باشد حتما این اتفاق می‌افتد. همان‌گونه که دیدید ما در معاونت سیما سه ساختار سیمرغ، فیلمنامه و برنامه‌های کوتاه را طراحی کردیم و در جای دیگر دو شبکه را کم کردیم؛ یعنی برای رسیدن به آن هدف و تحولی که داریم هر ساختار و سازوکاری که نیاز باشد تغییر می‌کند یا کم و زیاد می‌شود.

رئیس سازمان صداوسیما درباره علت محدود شدن سریال‌های تلویزیونی گفت: درباره ساخت مجموعه‌های نمایشی یا سریال‌ها هیچ تغییری ایجاد نشده است؛ یعنی کماکان سیمافیلم متولی ساخت مجموعه‌های نمایشی و سریال‌ها اعم از کارهای «الف» و غیر الف ویژه است. این ساختارهای جدید برای اضافه شدن گونه‌های جدیدی بوده است که تاکنون یا وجود نداشته یا به آن کم توجه شده بود.

وی اضافه کرد: مرکز سیمرغ ما متولی تولید برنامه‌های سیتکام، برنامه‌های تلویزیونی با بیگ پروداکشن (تولید عظیم) و حوزه‌های دیگر مثل تله‌تئاتر است که در سال‌های اخیر به آنها کم توجه شده بود. خروجی این آثار را ظرف هفته‌های آینده خواهید دید؛ چرا که سیمرغ یک ساختار جدید است و تازه دارای یک ساختمان جدید شده است و تا ساختار جدیدی مستقر شود و کارش را شروع کند، بودجه‌اش مشخص شود نیروهایش مشخص شود، کمی زمان می‌برد. سیمرغ، برنامه‌های کوتاه و فیلمنامه سه ساختاری هستند که حتما کمک می‌کنند تولیدات به لحاظ کمی و کیفی بیشتر شوند.

وی درباره رویکرد صداوسیما به کشف ظرفیت‌ها و استعدادهای جدید از سایر مراکز استان‌های صداوسیما نیز گفت: علاوه بر اتخاذ رویکرد استفاده از ظرفیت‌ها در استان‌ها، در ساختارهای مرکزی‌مان مثل سیمافیلم یا شبکه‌های سراسری هم به همه ۳۳ مدیر مرکز در استان‌ها و مراکز مستقل‌مان ابلاغ کرده‌ایم یکی از شاخص‌های کیفی ارزیابی مدیران در مراکز، میزان استفاده‌شان، کشف و شناسایی نیروهای توانمند باشد و در حال حاضر خوشبختانه رقابت خوبی میان مراکز استان‌ها برای کشف استعدادهای هنری در حوزه‌های مختلف از جمله بازیگری، نویسندگی و حوزه‌های دیگر مرتبط با تولید را شاهد هستیم و امیدواریم این رقابت خوبی که بین مراکز ایجاد شده منجر به کشف استعدادهای بسیار خوب شود.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به ساخت سریال «نون خ» با همین رویکرد کشف استعداد در سایر استان‌ها، اظهار کرد: نمونه روشن این اتفاق ساخت سریال «نون خ» بوده است که اگرچه مربوط به این دوره نیست اما ما از آن حمایت کردیم؛ کاری که آقای سعید آقاخانی انجام دادند این است که بیش از ۸۰ درصد از گروه مجموعه «نون خ» عوامل و بازیگران همه اهل همان منطقه و کُردزبان هستند و این یک مصداق روشن است که در همه مناطق و استان‌ها باورمان است که استعداد این چنینی وجود دارد و باید استفاده کنیم.

جبلی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در پاسخ به پرسشی مربوط به ناعدالتی در قبال دستمزدهای رادیویی، اظهار کرد: ما بازنگری در حوزه پرداختی‌های رادیو و ایجاد عدالت دریافت و پرداخت در رادیو را جزو اولویت‌های بازنگری‌مان قرار داده‌ایم و خبر خوب این است که پیشکسوتان رادیو را به صورت ویژه مورد توجه و عنایت قرار دهیم.

وی در پایان در پاسخ به پرسش دیگری درباره ممنوعیت استفاده از لغات خارجی که پیش‌تر از سوی وزیر ارشاد عنوان شده بود، در پاسخ به این‌که آیا این اقدام در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون هم اتفاق خواهد افتاد؟ تصریح کرد: شرکت‌ها مجوز تبلیغات بازرگانی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گیرند و قاعدتا ارشاد هم در مجوز دادن قواعد خودش را دارد. ما آن چیزی که در حوزه پخش آگهی‌ها در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در نظر می‌گیریم مجوزهایی است که به صورت قانونی از جای دیگر در حوزه‌هایی از جمله سلامت، ادبیات فارسی و به‌کار بردن واژه‌ها گرفته‌اند. اما خود ما اعمال نظارت دقیق‌تر می‌کنیم که اگر به هر دلیلی از مراجع دیگر مجوزهایی دریافت شده که با راهبردهای کلان ممکن است در تعارض و تناقض باشد ما خودمان اعمال نظارت و مدیریت می‌کنیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا