اقتصاد هنر

آخرین اخبار از مسکن اهالی فرهنگ و هنر / افزایش سرعت دریافت تسهیلات

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به تشریح اقدامات انجام شده در این صندوق در جهت حمایت از اهالی فرهنگ و هنر پرداخت.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ سیدمجید پوراحمدی در نشست خبری با خبرنگاران که پیش از ظهر روز دوشنبه – ۲۱ اسفندماه برگزار شد با تشکر از اهالی رسانه، گفت: امسال بعد از ۲ سال و نیم پس از دولت مردمی باید چشم انداز کاملی از فعالیت‌های فعلی و موارد موردنظر ارائه شود. صندوق هنر دو بال فعالیت دارد که یکی حمایتی، کمک رسانی و حمایت است و بال دیگر موضوع توانمندسازی و حرکت در مسیر کسب و کار فرهنگ و هنر است‌. در طول سالیان قبل عمده فعالیت‌ها در بخش حمایتی متمرکز بود، اما در دوره جدید به‌ویژه امسال جهت‌گیری به سمت تقویت توانمندسازی بود و پیشرو هم بودیم.

او ادامه داد: در حوزه حمایتی همزمان در طول سال‌های قبل با رشد و توسعه همراه بودیم و در عین حال تلاش کردیم دایره میزان و تنوع حمایت را گسترش دهیم‌. در این بخش موضوع اصلی عضویت است که روش‌های مختلفی پیش گرفتیم و اکنون مسیر عضو شدن متقاضیان به صندوق، بسیار سهل شده است و امیدواریم سال آینده سرعت عضویت را افزایش بیشتری دهیم. اکنون هرفردی که تاییدیه داشته باشد بلافاصله عضو صندوق می‌شود. در صورتی که فرد توانایی پرداخت حق عضویت نداشته باشد میتواند پس از بررسی، بدون این پرداخت عضو شود.

به گفته او طی سالیان گذشته بیش از ۳۰ هزار هنرمند در صندوق عضو شدند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت،  تکریم از هنرمندان، اظهار کرد: در گذشته طرح تکریم از دارنگان درجه یک هن را داشتیم و طرح دیگری با عنوان  نشان اعتبار هنر به آن اضافه شده که مختص هنرمندانی است که به دلیل محدودیت‌های استانی امکان دریافت نشان درجه یک را  نداشتند و به شکل ویژه‌تر برای هنرمندان استانی است و مزایای نقدی هم دارد.

او افزود: رسیدگی به اعضای کم توان طرح دیگر ما بود که در این بخش در طول دولت مردمی ارتقای پرداخت مستمری داشتیم، در این بخش پیش‌تر ۲۶۵۰ نفر ماهانه ۴۰۰ هزارتومان دریافت می‌کردند که با رشد ۱۷۰ درصدی ماهانه یک میلیون تومان به حساب این افراد واریز می‌شود. در طرح «نیک‌مهر» نیز با توافق با وزارت کار از سامانه‌های مرتبط استعلام کردیم و دهک بندی اعضای صندوق را گرفتیم و بعد بر دهک‌های ضعیف تمرکز کردیم و تاکنون نزدیک ۱۰۰۰ نفر شناسایی شدند که شرایط لازم اقتصادی برای پوشش در این طرح را دارند و از ابتدای سال آینده کمک‌های حمایتی به این افراد پرداخت می‌شود.

پوراحمدی اظهار کرد: طرح «سرا» نیز برای هنرمندان فاقد مسکن است که در این طرح تعدادی شناسایی شدند و توانستند انواع کمک‌ها را دریافت کنند. او درباره مسائل بیمه‌ای هنرمندان، اظهار کرد: سه نوع بیمه با نرخ‌های ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصدی که در بحث حرف و مشاغل آزاد است که برای افراد تحت پوشش، ۱۰ درصد مبلغ توسط صندوق و مابقی توسط هنرمند پرداخت می‌شود. طبق توافق با سازمان تامین اجتماعی داشتیم نرخ ۲۷ درصد هم اضافه شد که ویژگی‌های بهتری دارد که فرد می‌تواند از سرانه‌های درمانی هم استفاده کند. در حوزه بیمه درمان تکمیلی سه طرح امید، آرامش و رفاه را داریم که در طول دولت مردمی با پیشرفت در این بخش همراه بودیم و حدود ۴۶ هزارنفر از هنرمندان و خانواده‌هایشان در این طرح حضور دارند و به شکل مانگین هزینه حدود ۷۰ درصد را ما پرداخت می‌کنیم که این بخش هم رشد ۵۱ درصدی داشته است. در تامین اجتماعی طرح آیین را هم داریم که افرادی که حتی نتوانند سهم بیمه خود را پرداخت کند، بررسی می‌شوند و سهم بیمه تامین اجتماعی این افراد را هم خودمان پرداخت می‌کنیم. در ابتدای دولت ۱۲ حمایتی از هنرمندان داشتیم که اکنون به ۳۶ طرح رسیدیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، گفت: در بخش تسهیلات یکی از موفق‌ترین زمان‌ها را تجربه می‌کنیم به شکلی که میزان پرداخت تسهیلات بیش از ۵ برابر رشد داشته و در مجموع ۳۷۵ میلیارد تومان تسهیلات دز طپل دو سال و نیم گذشته  به حدود ۲۳ هزارنفر پرداخت کردیم و برای تمام این‌ها از منابعی استفاده شده است که لطمه‌ای به سایر منابع وارد نکند. با توافق  با بانک‌ها سعی کردیم تسهیلات بدون بهره و به سرعت ارائه شود. همچنین توافق دیگری با بانک‌ها در دست انجام است که به احتمال زیاد این امکان را داشته باشیم که تضامین را تا سقف توافقی حذف کنیم‌ تا سرعت دریافت تسهیلات افزایش یابد و شان هنرمندان حفظ شود.

پوراحمدی با بیان اینکه در حوزه تسهیلات، انواع طرح‌ها وجود دارد، گفت: طرح‌های «یادمان» ، «الینا» و … برخی از این طرح‌ها است‌. در طرح مرتبط با موضوع جوانی جمعیت حمایت‌های بلاعوض داشتیم و بیش از ۲۳۴۹ نفر از این طرح استفاده کردند و بیش از ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به هر نفر ۵ میلیون تومان داشتیم و حدود ۷۰ میلیارد تومان هم تسهیلات بدون بهره به اعضایی که صاحب فرزند شدند اعطا شده است. برخی هم شاید نتوانند اقساط وام‌ها را به خوبی پرداخت کنند که در این بخش هم پس از بررسی‌ نهایی، خودمان پرداخت اقساط را برعهده می‌گیریم‌.

او افرود: به تمام کسانی که نشان درجه یک هنر دارند در روز تولدشان پبام تبریک می‌فرستیم و مبلغی به حسابشان واریز می‌شود. مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درخصوص درمان بیماری‌های خاص برخی هنرمندان، اظهار کرد: در این مورد در طرح «صدرا» کمک‌های مقطعی با ارقام بالاتر را داریم‌.

او افزود: در بخش رسانه بیش از ۱۳۰ درصد رشد در عضویت و ۱۸۰ درصد رشد در بیمه خبرنگاران داشتیم. او ادامه داد: در طرح «تکریم» مبلغ پرداختی که ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان بود را با رشد ۷۰ درصدی به ماهانه ۲ میلیون تومان رساندیم و ماهانه به ۶۲۰ نفر پرداخت می‌شود. بسته کمک حمایتی ایام کرونا نیز با مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در سه نوبت به بیش از ۷۰ هزارنفر پرداخت شد. پوراحمدی بیان کرد: در طول سالیان اخیر برای اولین بار صندوق وارد موضوع مسکن هنرمندان و خبرنگاران شد. در فراخوان اول حدود ۸۰۰۰ نفر متقاضی شدند که اسامی به وزارت راه ارسال شد و ۵۰۰۰ نفر واجد شرایط دریافت مسکن شناخته شدند. در تهران ۱۷۰۰ متقاضی داشتیم که قطعه زمینی در شهر پرند به این پروژه اختصاص یافت‌. در عین حال حمایت‌هایی برای خرید خودرو و موتورسیکلت نیز داشتیم.

او با تاکید بر اهمیت توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری، گفت: وقتی یک هنرمند توانمند شود دیگر تقاضای برخی کمک‌ها را نخواهد داشت و می‌تواند روی پای خود بایستد.‌ موضوع تجاری‌سازی تولیدات را با پروژه «قاب هنر» دنبال می‌کنیم که تلاش داریم گسترش یابد. زنجیره‌ای تعریف کرده‌ایم و قصد داریم مشاوره کسب و کارها را در شرکت مسیر اقتصاد هنر  انجام دهیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص پرداخت عیدی به هنرمندان، توضیح داد: هنگام شیوع بیماری کرونا حمایت‌هایی از اعضای صندوق انجام می‌گرفت که با مناسبت‌هایی همزمان می‌شد که سال قبل پرداختِ آخر با نوروز مصادف  شد و تحت عنوان عیدی شناخته شد، اما امسال چنین پرداختی نداریم. منابع دولت به صندوق برای موضوعات مشخص است و باید برای مابقی فعالیت‌ها به درآمدهای صندوق رجوع کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا درخصوص راه‌اندازی صندوق بازنشستگی هنرمندان، گفت: بحثی با عنوان صندوق بازنشستگی مطرح نبود، آنچه عنوان شد مسئله بیمه بیماری هنرمندان بود که درحال تکمیل آیین‌نامه آن هستیم که اشکالات آن برطرف شود تا بیمه بیکاری هنرمندان دنبال شود، هرچند شناسایی بیکاری در این بخش با مشکلاتی همراه است چون هنرمندان اکثرا آزادکار هستند و تشخیص بیکاری سخت است‌.

پوراحمدی ادامه داد: حدود ۶۰ هزار نفر را برای بیمه به تامین اجتماعی معرفی کردیم، اما در طول سالیان قبل تعدادی از مسیر خود صندوق بازنشسته شدند و تلاش می‌کنیم آمار این بخش احصا شود تا برنامه‌های حمایتی برای بازنشستگان از صندوق داشته باشیم.

او درباره حمایت از هنرمندان در سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: بازدید از شهرهای سیل‌زده در حال انجام است و تلاش می‌کنیم بیشترین خدمت انجام شود. یکی از مراتب اصلی حمایتی، از استان‌های محروم مانند سیستان و بلوچستان است که ضریب حمایتی بالاتری دارند. در سال جاری حدود ۱۳ میلیارد تومان کمک بلاعوض داشتیم که عمدتا با هدف حمایت از هنرمندان استان‌های محروم بوده است.

پوراحمدی در پایان، گفت: ما به دلیل نوع خدماتی که می‌دهیم افزایش هزینه بیشتری نسبت به رشد بودجه داریم چنانچه رشد بودجه امسال ما ۱۲ درصد بود اما هزینه‌ها رشد فزاینده داشت با این حال با فعالیت‌های اقتصادی تاکنون ۲۵ درصد از وابستگی خود به دولت را کاهش دادیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا