جهانسینما

«منطقه مورد علاقه» غافلگیری اسکار ۲۰۲۴؟

تا چند ساعت دیگر، بزرگ‌ترین رویداد سینمایی جهان، برگزیدگان خود را معرفی می‌کند؛ در سالی که همه چیز بر روی کاغذ به نام «کریستوفر نولان» و اوپنهایمرش است اما زمزمه‌ها، از غافلگیری بزرگ برای چند بخش اصلی حکایت دارند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایرنا؛ اسکار ۲۰۲۴، یک چندقطبی سهل‌الممتنع برای عشاق سینماست. از سویی می‌شود با راحتی توام با یقین، از برگزیدگان بخش‌های اصلی مطمئن بود و از دیگر سو، در سالی که فیلم خوب کم نداشت، تضاد بسیاری میان فیلمی که «باید انتخاب شود» و فیلمی که «انتخاب می‌شود»، وجود دارد.

اما در اسکار امسال، با هر نگاه و فرمولی که بخواهیم محاسبه کنیم، به اوپنهایمر و نولان می‌رسیم. این یک سال، سال نولان بود و درخشش فیلم او از همان زمان تولید تا امروزی که فیلم با بیش از ۱۲۰ جایزه در فصل جوایز، بلامنازع در صدر فهرست آثار پرافتخار جا خوش کرده است. تقریبا تمامی رسانه‌های معتبر جهان، در پیش‌بینی‌های خود، اوپنهایمر را در شاخه‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول و نقش مکمل مرد، بهترین فیلمبرداری و حتی بهترین موسیقی برنده حتمی عنوان کرده‌اند. اسکار گرفتن نولان، شبیه به یک مطالبه جهانی شده است. اینکه آکادمی، یک اسکار به آقای نابغه بدهکار است. امروز، نولان، نزدیک‌تر از هر کارگردان دیگری برای دریافت اسکار این شاخه است.

اسکار گرفتن نولان، شبیه به یک مطالبه جهانی شده است. اینکه آکادمی، یک اسکار به آقای نابغه بدهکار است

نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده اوپنهایمر در اسکار امسال، بیچارگان است. فیلم لانتیموس را نباید دست‌کم گرفت. این فیلم با درخشش در فصل جوایز، با تحسین‌های گسترده اهالی رسانه و منتقدان جهان مواجه شده و قطعا محبوبیت‌های بسیاری برای داوران آکادمی دارد. اما استون پررنگ‌ترین نام این فیلم است که بیشتر از سایر پارامترهای فیلم، به مجسمه اسکار نزدیک است. بازیگری که در فصل جوایز خوش درخشید و توانست با اقتدار، جوایزی چون بفتا و گلدن‌گلاب را از آن خود کند و البته که احتمالا، اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نیز برای این بازیگر کنار گذاشته شده است. البته که استون در این مسیر، یک رقیب بسیار قدرتمند به نام لیلی گلداستون دارد که پیش‌بینی اصلی بسیاری از رسانه‌های جهان برای دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن است و می‌تواند در این بخش، افتخارآفرینی کند. اگر استون در این بخش جایزه بگیرد، به هشتمین بازیگر زنی تبدیل می‌شود که تا سن ۳۵ سالگی، دو اسکار برده است.

فیلم تحسین‌شده الکساندر پین نیز احتمالا دست خالی اسکار نودوششم را ترک نخواهد کرد. جاماندگان، بیش از هر فیلم دیگری در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن شانس دارد. داواین جوی راندوف، در فصل جوایز حسابی درخشید و توانست علاوه بر کسب جوایز بفتا و گلدن‌گلاب، در چند جشنواره دیگر نیز افتخارآفرین ظاهر شود. اجماع بسیاری بر روی این بازیگر سیاهپوست وجود دارد تا بتواند پرچم فیلم پین را در اسکار امسال، بالا نگه‌دارد.

ثانیه‌شماری برای تاریخ‌سازی کریستوفر نولان/ «منطقه مورد علاقه» غافلگیری اسکار ۲۰۲۴؟

در بخش انیمشن، اجماع محکمی بر روی اسپین‌آف مرد عنکبوتی: در دنیای عنکبوتی وجود دارد علی‌الخصوص آن‌که فیلم، ۷ جایزه در شاخه‌های اصلی از انی گرفت. این جایزه، دهن‌کجی بزرگ سونی به یک سال تعطیلی پیکسار و دیزنی خواهد بود

قطعا اگر یک فیلم بخواهد غافلگیری بزرگ اسکار ۲۰۲۴ لقب بگیرد و موی دماغ فیلمی چون اوپنهایمر شود، منطقه مورد علاقه است. فیلمی که در ۵ رشته نامزد شده و توانسته پس از کولاکی که در کن ۲۰۲۳ به راه انداخت، چندین افتخار بزرگ در رویدادهایی چون تورنتو، تلوراید، نیویورک، لندن و انجمن‌های سینمایی آمریکا به دست آورد. یک جایزه این فیلم در شاخه بهترین فیلم بین‌الملل که قطعی است و در دیگر شاخه‌ها نیز می‌تواند افتخارآفرین ظاهر شود. زمزمه‌هایی که از ساعاتی پیش راجع غافلگیری بزرگ اسکار امسال شنیده می‌شود نیز بیشتر دایرمدار همین فیلم جاناتان گلیزر است که گفته می‌شود با بسته شدن پنجره رای‌گیری، توانسته اوپنهایمر را در شاخه بهترین فیلم شکست داده و اسکار این بخش را به دست آورد. هیچ فیلمی در اسکار این دوره، به اندازه منطقه مورد علاقه، آتش زیر خاکستر فیلم‌های دهان‌پرکن نیست.

در بخش انیمشن نیز، اجماع محکمی بر روی اسپین‌آف مرد عنکبوتی: در دنیای عنکبوتی وجود دارد. تقریبا دریافت این جایزه قطعی است علی‌الخصوص آن‌که فیلم، ۷ جایزه در شاخه‌های اصلی از انی گرفت و تاریخ‌سازی خود را با اسکار ۲۰۲۴ کامل خواهد کرد. این جایزه، دهن‌کجی بزرگ سونی به یک سال تعطیلی پیکسار و دیزنی خواهد بود.

درمجموع، شاخه‌های اصلی اسکار نودوششم، حول اقبال یا عدم‌اقبال اوپنهایمر می‌گردد. بر روی کاغذ، فیلم در شاخه‌های بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول و مکمل مرد و بهترین موسیقی، انتخاب قطعی است اما در دیگر شاخه‌ها، احتمال غافلگیری بزرگ وجود دارد. غافلگیری‌ها همان‌گونه که عنوان شد بیشتر از جانب منطقه مورد علاقه مورد انتظار است. هر چند که برخی تحلیل‌گران، صحنه‌گردانی داستان آمریکایی را به‌واسطه جذابیت‌هایی که اثر برای آکادمی دارد. محتمل دانسته‌اند. طبق آن‌چه که گفته شد امسال فیلم‌های خوبی در رقابت حضور دارند که می‌توانند مستعد غافلگیری بزرگ اسکار نودوششم باشند. اسکاری که بر روی کاغذ، اوپنهایمر را در مقام دروکننده می‌بیند اما لااقل ۴ فیلم دندان تیز کرده‌اند که این افتخارآفرینی برای آخرین ساخته آقای نابغه رقم نخورد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا