سینما

پیام رئیس سازمان سینمایی به جشنواره «سینماحقیقت»/ سینمای مستند در جنگ روایت‌ها پیشتاز است

​رئیس سازمان سینمایی در پیامی به شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» سینمای مستند را پیشتاز در جنگ روایت‌ها دانست.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»؛ در این پیام آمده است: «اگر جهان امروز، جهان تصویرها و نمادهاست، بی‌شک سینمای مستند تجسم عینی و مصداق روشن چنین ادعایی است. امروزه برای شناخت تاریخ ملت‌ها و تمدن‌ها فقط به اسناد و منابع مکتوب مراجعه نمی‌کنند و جلوه‌ای از بازنمایی فرهنگ و تاریخ‌ ملت‌ها را در آیینه سینمای مستند آنها جستجو می‌کنند. سینمایی که ترجمان هنرمندانه مردم‌شناسی، نحوه زیست و سلوک ملت‌ها و پیروزی و شکست‌های‌ آنها در گذر تندباد حوادث زمانه است. زیرا بر بستر فیلم‌های مستند می‌توان به تحلیل محتوا پرداخت و روایت‌های مستندسازان را به عنوان برگ‌هایی زرین از تاریخ و گنجینه فرهنگی ملت‌ها بازخوانی نمود.سینمای ایران در تاریخ ۱۲۰ ساله خود گنجینه عظیم و ارزشمندی از فیلم‌های مستند در اختیار دارد و هر ساله به مدد هوشمندی و ذوق سلیم مستندسازان بر غنای آن افزوده می‌شود. در رقابت‌های تمدنی و جنگ ادراکی موجود ارزش سینمای مستند به دلیل خصلت حقیقت‌جویانه و روشنگرانه آن دوچندان شده است و هر فیلم به تنهایی می‌تواند سبب کاشت بذر آگاهی و شناخت تازه از موضوعات گذشته و حال گردد.

سینمای ایران در گونه بی‌بدیل مستند با وصف آنچه گفته شد؛ باید بیش از هر زمان دیگری در جهاد تبیین و ثبت حقیقت و نمایش آن به جامعه و نسل جوان نقش‌آفرینی کند و دردمندانه و خیرخواهانه زمینه اصلاح و پیشرفت امور را فراهم سازد. سینمای مستند می‌تواند در جنگ روایت‌ها، پیشگام بوده و ترسیم کننده «روایت اول» بسیاری از وقایع باشد تا ابتکار عمل از دست بدخواهان و مغرضان برای روایت‌های تحریف‌ شده و جعلی خارج شود.همانطور که در پیام سال گذشته به مناسبت ایام برگزاری جشنواره مستند حقیقت تصریح شد، سازمان سینمایی به نمایندگی از مجموعه دولت مردمی سیزدهم برخود فرض می‌داند برای پویایی و اعتلای سینمای مستند، حمایت از روایت‌های خلاقه پیرامون موضوعات و جریان‌های مغفول مانده تاریخی، اجتماعی و سیاسی را در اولویت قرارداده تا ضمن طرح مسائل اساسی کشور، به تصویرسازی دروغین و وارونه نظام سلطه پاسخ متقابل داده شود.

جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به عنوان کارگاه بزرگ انتقال و اشتراک تجربه، در بستر چنین رسالتی بحمدلله توانسته است به مهمترین رخداد سینمای مستند ایران و منطقه تبدیل شود و منادی فرهنگ، اندیشه ورزی و نگرش محققانه شود. پس امیدوارم سینما حقیقت بازهم بر مدار مطالبات حقیقی، منافع ملی و تاریخی کشور و رشد و ارتقای سینمای مستند گام بردارد تا همزمان با برگزاری جشنواره در تهران، نمایش گزیده‌ای از فیلم‌های جشنواره در سراسر کشور هم بتواند شمیم خوش آگاهی و نشاط را منتشر سازد و ظرفیت‌های معنایی و زیبایی‌شناسانه این سینمای روشنگر را در معرض دید حقیقت‌جویان قرار دهد

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از 20 تا 25 آذرماه برگزار می‌شود.

لینک کوتاه: https://didehbanhonar.ir/?p=1569

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا