اقتصاد هنرسینماکسب و کار

گذر گرم گیشه پاییز به زمستان از پل تصمیم‌گیری دقیق/ ۳ نشانه خروج سینما از رکود

سینماهای کشور طی ۲ هفته اخیر، با رشد نسبی مخاطب مواجه شده‌اند. اتفاقی که با توجه به وضعیت پایدار آن، می‌توان گذر سینما از رکود ۳ ماهه را نوید داد و با یک برنامه‌ریزی، منتظر روزهایی بهتر در فصل زمستان بود.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از خبرنگار سینمایی ایرنا؛ اکنون چند روزی است که سینماها، با یک رونق نسبی مواجه شده‌اند. تعداد مخاطبان روزانه سینما، با افزایش همراه شده و ضریب اشغال صندلی‌های سینما، بیشتر شده است.

اگر بخواهیم به شکلی مصداقی به موضوع ورود کنیم باید بگوئیم متوسط تعداد مخاطب در روزهای عادی هفته (شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه) از ۷ تا ۱۲ هزار نفر دو ماه گذشته به ۱۱ تا ۱۸ هزار نفر رسیده و این تعداد برای سه‌شنبه و ۲ روز پایانی هفته، از ۵۰ هزار نفر متجاوز است.

برای نخستین بار در طول فصل پائیز، فروش روزانه سینماها از مرز ۲ میلیارد تومان فراتر رفته و فیلم بخارست که از بیست‌وچهارم آبان‎‌ماه به روی پرده رفته، توانست طی روز گذشته، بیشترین میزان فروش خود را با حدود ۹۵۰ میلیون تومان به ثبت برساند

در این مدت، اتفاق‌های دیگری نیز رخ داده است مانند آن‌که برای نخستین بار در طول فصل پائیز، فروش روزانه سینماها از مرز ۲ میلیارد تومان فراتر رفته و فیلم بخارست که از بیست‌وچهارم آبان‎‌ماه به روی پرده رفته، توانست طی روز گذشته، بیشترین میزان فروش خود را با حدود ۹۵۰ میلیون تومان به ثبت برساند.

این ۳ مصداق، اصلی‌ترین نشانه‌هایی هستند که پس از حدود ۲ هفته رونق نسبی در سینماهای کشور پدیدار شده و اکنون و با استمرار این روند، حالا دیگر مطمئن‌تر از گذشته می‌توان ادعا کرد که سینما از آن رکود محض ناشی از ناآرامی‌های اجتماعی عبور کرده است.

این وضعیت پایدار در شرایطی به دست آمده که میزان مخاطبان روزانه سینما، حتی در ۳ روز فراخوان که در دفعات قبلی به کاهش تعداد مخاطب سینما می‌انجامید، رو به رشد بوده و کاهشی را به خود ندیده است. ضمن اینکه برای پنجشنبه هفته گذشته که سینماهای سراسر کشور به دلیل شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، از ساعت ۱۷ گشایش یافت، حدود ۳۶ هزار نفر به سینما رفتند که تحکیم این وضعیت پایدار را بیشتر می‌کند.

حالا و با توجه به کهنه بودن ناوگان اکران، تداوم این روند مخاطب و فروش، روزنه‌های امیدواری را بیشتر کرده تا سینما با اکران چند فیلم جدید، به‌راحتی از این مخمصه حدودا ۳ ماهه خارج شده و با توان بیشتری در سودای بازگشت به دوران پیش از ناآرامی‌ها باشد.

اتفاقی که حالا و با ثانیه‌شماری پایان جام جهانی می‌تواند به شکل ویژه‌ای رخ دهد. چرا که همواره در موسم جام جهانی، کمتر پخش‌کننده‌ای راضی به نمایش فیلم خود میشد و به همین دلیل، آنها منتظر می‌ماندند تا با پایان این رویداد، فیلم خود را به روی پرده بفرستند.

راه‌حل قطعی برون‌رفت از شرایط فعلی، تنها اکران چند فیلم پرمخاطب به صورت هم‌زمان آن‌هم در گونه‌های مختلف است تا با این شیوه بتوان با قطعیت در مورد یک اکران موفق و سینمایی پرمخاطب سخن گفت

اما اگر طی این ۲ هفته، اتفاق چندانی برای اکران جدید رخ ندهد، سینماها با وضعیت چندان خوشایندی وارد زمستان نمی‌شوند و نگرانی‌ها بابت میزان مخاطب و رقم گیشه، ادامه‌دار خواهد ماند.

در این بین، برخی راهکارها نظیر پخش مسابقات نیمه نهایی و فینال جام جهانی در سینماها، حکم یک مسکن موقت را دارد که می‌تواند علاوه بر جذب مخاطب زیاد، عایدی خوبی برای سینماداران به همراه بیاورد، اما راه‌حل قطعی برون‌رفت از شرایط فعلی، تنها اکران چند فیلم پرمخاطب به صورت هم‌زمان آن‌هم در گونه‌های مختلف است تا با این شیوه بتوان با قطعیت در مورد یک اکران موفق و سینمایی پرمخاطب سخن گفت.

به جز این رویکرد، هر تدبیر دیگری، حکم مسکن موقتی را دارد که نمی‌تواند رشد مخاطبان سینما را به یک جریان تبدیل کرده و عملا عایدی چندانی برای جریان سینمایی کشور به همراه ندارد. بنابراین ضرورت دارد تا با ارائه برخی مشوق‌ها، صاحبان فیلم‌های پرمخاطب را به اکران در بازه کنونی ترغیب کرد تا بر خلاف پائیز سینمایی کشور که سوخت شد، زمستان آن، شلوغ و مملو از مخاطب باشد.

این راهکار سبب می‌شود تا نگاه‌ها از هم‌اکنون به اکران نوروز ۱۴۰۲ به عنوان منجی برون‌رفت از شرایط کنونی، گره نخورد و برای زمستان سینماها نیز اتفاق‌های خوبی رخ دهد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا