سینما

داستان فیلم ایرانی در اسکار ۲۰۲۴ چیست؟

سینمای تاجیکستان امسال با فیلمی ایرانی در رقابت شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ شرکت خواهد کرد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا ، طبق اعلام پیشین سینمای تاجیکستان، امسال فیلم «ملودی» به نویسندگی و کارگردانی بهروز سبط رسول را به عنوان نماینده رسمی خود در اسکار ۲۰۲۴ انتخاب کرده است، فیلمی که به انتخاب اتحادیه فیلمبرداران تاجیکستان برای رقابت اسکار پیش رو در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

این فیلم زنی را دنبال می کند که در مرکز کودکان سرطانی به آموزش موسیقی می پردازد. وقتی شاگردانش از او درخواست می‌کنند که با صدای پرندگان یک قطعه موسیقی بسازد، ملودی به روستای زادگاهش سفر می‌کند تا پرنده‌ها و همچنین خواننده‌ای قدیمی را پیدا کند که از مکان آنها مطلع است. نقش اصلی این فیلم را دیمان زندی بازی می کند و علیرضا استادی و مقداد اسلامی دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«ملودی» قرار است در ماه سپتامبر در تاجیکستان اکران شود تا شرایط لازم را برای رقابت در اسکار ۲۰۲۴ را به دست آورد. تاجیکستان در سال ۲۰۰۵ نیز قرار بود و با فیلمی از محسن مخلمباف در اسکار شرکت کند اما در نهایت نسخه نهایی این فیلم تا زمان مقرر به آکادمی ارسال نشد و این فیلم واحد شرایط شناخته نشد.

تنها بار دیگری که تاجیکستان در رقابت اسکار حضور داشت به سال ۱۹۹۹ بازمی‌گردد که فیلم «لونا پاپا» ساخته «بختیار خدای‌نظرف» در نهایت به فهرست نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه نیافت.

«ملودی» دومین فیلمی است که تاکنون برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ معرفی شده است. پیش از این سینمای سوئیس نیز فیلم «تندر» را به عنوان نماینده خود به آکادمی معرفی کرده بود.

در دوره گذشته در ابتدا ۹۳ کشور فیلم نماینده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی به آکادمی معرفی کردند. طی مرحله نخست ۱۵ فیلم به عنوان نامزدهای اولیه و در نهایت ۵ فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این شاخه از طریق رای‌گیری از اعضای آکادمی انتخاب شدند و سرانجام در مراسم اعطای جوایز فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» ساخته «ادوارد برگر» از آلمان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد و سینمای ایران نیز فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی را به عنوان نماینده رسمی خود در اسکار ۲۰۲۳ برگزیده بود.

نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا