سینما

بخشی از مستندات امنیتی سابق ارتش در اختیار فیلمسازان قرار گرفت

مدیر فیلم و سریال ارتش جمهوری اسلامی، گفت: آرشیوی از فیلم‌های مستندی داریم و در صورت برداشتن محدودیت‌ها، فیلمسازان می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین بخشی از مستندات ارتش از طبقه‌بندی امنیتی خارج شده و در اختیار فیلمسازان قرار گرفته است.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایرنا؛ مجید میرزایی‌فرهانی مدیر فیلم و سریال ارتش جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا با تاکید بر اهمیت همکاری ارتش با سینما و سینماگران بیان کرد: در مجموعه ارتش تمام تلاشمان را کرده ایم که با سینماگران و فیلمسازان تعاملی سازنده داشته باشیم و آنها را با این سوی دیوارهای پادگان ها و سیم خاردارها آشنا کنیم؛ نیروهای ارتش علاوه بر تلاش روزمره خوشان فعالیت هایی در حوزه کار رسانه ای هم انجام می دهند و از تولیدات هنری حمایت می کنند.

وی افزود: این موضوع قدمی مثبت در این راستاست که یک نظامی یک فیلمساز و یک فیلمساز یک نظامی را درک کنند. این تعامل از این جهت که در یک دهه گذشته برای برقراری آن تلاش شده، مهم است.

مدیر فیلم و سریال ارتش جمهوری اسلامی ادامه داد: بر این اساس اگر قرار باشد یک فیلمساز قدر بداند و از بکر بودن موضوعات ارتش استفاده کند ارتش می تواند برایش نقش یک شهرک سینمایی به وسعت ایران را داشته باشد؛ چرا که در اغلب شهرهای ایران پادگان ارتش و امکانات داریم و می توانیم این همکاری را با مختصات و موقعیت های جغرافیای مختلف انجام دهیم و فیلمسازان بسیار علاقمند هستند که موقعیت های مختلف جغرافیایی (خشکی، دریا و سیستم های پیچیده پدافندی) را در تولیدات تصویری خود داشته باشند و این ها موضوعاتی است که به تصویرکشیدن آنها جذابیت دارد. شما در چینه چیتا (به ایتالیایی به معنی «شهر فیلم» و نام استودیوی مشهور، وسیع و مجهزی است که در اواخر دهه ۳۰ در رم، پایتخت ایتالیا، ساخته شد و تحت نظارت دولت قرار گرفت) هم نمی توانید چنین شهرک سینمایی منسجمی را داشته باشید.

وی در توضیح این شهرک سینمایی اظهار داشت: منظورم پادگان های ما در سراسر کشور است. وقتی فیلمسازی اراده می کند که مثلا درباره جزیره خارک فیلمی بسازد، ما می توانیم او را در آن آبها حمایت کنیم. یعنی در آب هایی که فیلم ساختن بسیار سخت است.

میرزایی فرهانی در پاسخ به این پرسش که سختی کار با ارتش در کدام قسمت است، گفت: ارتش هم مانند هر نهادی ساختار و دستورالعمل های خودش را دارد که به نفع امنیت کشور است؛ شاید کار فیلمساز در ورود سخت باشد؛ مثلا فیلمنامه ای هست که اشکالاتی دارد که این اشکالات از نظر نظامی و کارشناسی کاملا وارد است، چنانچه وقتی ساخته شود از سوی کسانی که اطلاعات کمی داشته باشند محرز می شود، پس لازم است سختگیری هایی اعمال شود تا این موانع در فیلمنامه مرتفع گردد اما وقتی فیلمنامه تصویب و تایید شود مسلما مشکلی برای کار در ارتش و همکاری آن با فیلمسازان وجود ندارد.

بخشی از مستندات امنیتی سابق ارتش در اختیار فیلمسازان قرار گرفت

وی ادامه داد: وقتی دستور همکاری با یک فیلم یا تولید تصویری صادر می شود این دستور تا سرپنجه های ارتش اجرا می شود و همکاری اتفاق می افتد همانطور که ما سال گذشته و امسال در جشنواره فیلم فجر چند فیلم داشتیم و در چند سال اخیر همکاری سینما و ارتش بیشتر شده است. دلیل آن هم این است که تلاش می کنیم صمیمیتی با فیلمسازان و تعاملی مناسب با آنها داشته باشیم.

محدودیت های مالی باعث می شود فیلمساز دوباره به آثار آپارتمانی پناه می برد

میرزایی فرهانی در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد آثاری که می تواند در تعامل سینما و ارتش ساخته شود تا به این اندازه کم است، گفت: تعامل دوجانبه است و فیلمسازان هم باید مقداری از فضای آپارتمان و فیلم های ارزان ساخت خانگی فاصله گیرند. فیلمسازان هم به دلیل این که ساخت آثار سینمایی مرتبط با دفاع مقدس بودجه های کلانی را می طلبد با محدودیت هایی مواجه هستند فیلمساز باید با حامی مالی اش هماهنگ باشد و آنها سقفی برای پرداخت دارند و این سقف ها کفاف یک اثر دفاع مقدسی بزرگ و گسترده را نمی دهند و فیلمساز دوباره به آثار آپارتمانی پناه می برد. در صورتی که می توانند مشکلات مربوط به حوزه تولید خودشان را حل و فیلمنامه ای بکر را انتخاب کنند. (همانگونه که ارتش غنی از این دست فیلمنامه هاست؛ موضوعاتی که بعضا فیلمسازان تصور می کنند تخیل ماست و می گوییم که واقعا اتفاق افتاده است و مثلا یک خلبان یا تکاور چنین کاری را کرده است)

مدیر فیلم و سریال ارتش جمهوری اسلامی اظهار داشت: نیازمند هستیم که تعاملاتمان را بیشتر کنیم و بپذیریم که همانطور که در حوزه سینما قوانینی وجود دارد ارتش و نظامیان هم قواعدی را دارند؛ اگر این موضوع را بپذیریم و متوجه شویم که چرا این قواعد وجود دارد به راحتی با آن کنار خواهیم آمد. فیلمسازانی که امروز فیلم ساخته اند چطور این کار را کرده اند؟ در واقع همکاری سینما و ارتش رخ داده است و دست دوستی دادن سینماگران و ارتشیان به گرمی بیش از گذشته فشرده شده است و ما این دست دوستی را به گرمی از سوی فیلمسازانی که می خواهند فیلم بسازند می پذیریم که دوستان فیلم های مرتبط با ارتش را بسازند البته به شرط سعه صدری که لازمه ساخت آثار دفاع مقدسی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آرشیو فیلم هایی مستندی که ارتش در اختیار دارد قابلیت در اختیار فیلمسازان قرارگرفتن را دارد، تاکید کرد: بله آرشیوی از فیلم های مستندی را داریم که هر از گاهی فیلمسازان مراجعه و بر اساس نیازشان از آن استفاده می کنند و در صورتی که این فیلم ها محدودیت و ممنوعیتی نداشته باشد، فیلمسازان می توانند از آن استفاده کنند؛ بخشی از مستندات ارتش از طبقه‌بندی امنیتی خارج شده و در اختیار فیلمسازان قرار گرفته است.

بخشی از مستندات امنیتی سابق ارتش در اختیار فیلمسازان قرار گرفت

میرزایی‌فرهانی با اشاره به ممنوعیت های آرشیو ارتش گفت: بعضی از اتفاقات و مسائل در همه جای دنیا همچنان جزو محدودیت ها و طبقه بندی های حفاظتی موجود است و مسائل امنیتی همه جا وجود دارد. بعضی اتفاقات هست که هنوز هم از لحاظ کارشناسان امنیتی امکان بیان ندارند و باید توجه کنیم که مسائل امنیتی و مسائلی که مرتبط به حوزه امنیت است همه جا محترم هستند و ما هم آنان را می پذیریم.

مدیر فیلم و سریال ارتش جمهوری اسلامی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از آرشیو از طبقه بندی خارج شده و در اختیار فیلمسازان قرار گرفته است، گفت: خود من هم از این موضوع اطلاع ندارم چون ما آرشیومان را در اختیار نهادیم و این گونه نیست که کل آرشیو را از صفر تا صد رصد کرده باشیم.

وی با توضیح این که چند درصد از این آرشیو محرمانه است، گفت: قابلیت گفتن ندارد و اگر بگویم مستند نیست. تلاشمان این است که ثابت کنیم ما (ارتش) با فیلمسازان در یک جبهه هستیم و می خواهیم چشم انداز نهایی پیامی که داخل وطنمان مخابره می کنم مقتدرانه باشد و نشان دهیم که این وطن با کوشش و تلاش مشترک سینماگران و نظامیان به هدفش رسیده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا