اقتصاد هنرکسب و کار

«اطلس فیلمنامه‌نویسان ایران اسلامی» تدوین می‌شود

تدوین «اطلس فیلمنامه‌نویسان ایران اسلامی» در دستور کار باشگاه رشد دفتر فیلمنامه صداوسیما قرار گرفت.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ سیدابوالقاسم صالحی‌زاده، سرپرست مدیریت تولید تامین و بررسی فیلمنامه دفتر اداره کل فیلمنامه صداوسیما گفت: در باشگاه رشد این اداره کل، از نویسندگان و فیلمنامه نویسان سراسر کشور دعوت می کنیم تا در قالب کارگروه ‌های خلاقیت و نگارش، ایده‌ها و طرح‌های خود را ارسال کنند. این آثار بررسی و سطح بندی می شوند و سپس طرح‌های مصوب وارد مرحله نگارش فیلمنامه خواهند شد. کارگروه های استان تهران از شهر تهران و کار گروه های شهرستان هم از همان شهرستان ها انتخاب می شوند.
در برخی موارد کارگروه‌هایی هم به صورت برخط و مجازی برگزار می‌شود. فرآیند کارگروه ها به این گونه است که در ابتدا محورهای ۱۲ گانه سند تحول را به این عزیزان ارائه و اولویت بندی می کنیم. پس از اولویت‌بندی مثلا کارگروهی بر اساس تخصص خود موضوع ایثار و مقاومت، کارگروه دیگر موضوع پیشرفت را انتخاب می کنند و بر این ‌اساس تقسیم بندی جدیدی در کارگروه ها صورت می گیرد.
صالحی‌زاده خاطرنشان کرد: پس از این که تقسیم‌بندی استانی و موضوعی شکل گرفت، درخصوص رده سنی و مخاطب و نیز قالب و ساختار کارگروه ها دسته بندی تکمیلی می شوند. مثلا برخی از کارگروه‌ها علاقه‌مند هستند کار پژوهشی انجام دهند برخی سریال، فیلم کوتاه، تله فیلم، انیمیشن و … برخی از کارگروه ها هم می توانند دو یا چند قالب را انتخاب کنند. بعد از تقسیم‌بندی ها و تعیین مسئول هر کارگروه، نویسندگان کارگروه‌ها طرح ارائه می دهند که از سوی داوران ارزیابی و پالایش می‌شوند.
در این بخش برخی طرح ها ممکن است نکات اصلاحی داشته باشد که ارزیاب ها نکات اصلاحی را در جلسات حضوری مطرح می کنند. طرح های پذیرفته شده و طرح هایی که قرار است اصلاح شوند به کارگروه‌های ۱۲ گانه قرارگاه تحول داده می‌شود تا بر اساس سند راهبردی محتوایی، نهایی شوند.
گفتنی است این طرح ها باید براساس نیازها و واقعیات روز جامعه نگارش شود و پس از طی این مراحل، با سرپرست کارگروه ها قرارداد منعقد خواهد شد.

وی با اشاره به این که در مدت دو ماهی که از راه اندازی باشگاه رشد دفتر فیلمنامه رسانه ملی گذشته است، ۲۳ کارگاه فعال تشکیل شده و ۸۶ طرح به باشگاه رشد دفتر فیلم نامه ارسال شده است که از این تعداد، ۱۲ طرح تصویب نهایی و برای نگارش فیلم نامه در فرآیند نگارش قرار گرفته اند.
برخی طرح هایی هم که قبلا در سازمان صداوسیما تصویب شده است توسط کارگروه‌ها در دستور نگارش فیلمنامه قرار خواهند گرفت.

سرپرست مدیریت تولید تامین و بررسی فیلمنامه دفتر فیلمنامه صداوسیما گفت: مکانیزم نگارش فیلمنامه‌ها در کارگروه‌های باشگاه رشد تنها به صورت نگارش کارگاهی است و پس از تقسیم کار اعضای کارگروه توسط مسئول کارگاه، طرح های مصوب به نگارش درخواهند آمد. ضمنا در مدیریت باشگاه رشد برای نخستین بار در حال تدوین «اطلس فیلمنامه نویسان ایران اسلامی» هستیم که ان شاءالله در ابتدای سال ۱۴۰۲ ویرایش اول این اطلس منتشر خواهد شد. در بخش آموزش نیز برگزاری دوره های پودمانی حضوری و مجازی و نیز اردوهای علمی-هنری ملی و منطقه ای در حال برنامه ریزی است.
صالحی زاده ادامه داد: تمامی فعالیت های این مدیریت بر توسعه فضای عادلانه و حرفه‌ای برای همه علاقه‌مندان به فیلمنامه نویسی است و از تمامی استادان، هنرمندان و نویسندگان دعوت می‌کنیم برای تحقق این هدف ما را یاری کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا