اقتصاد هنرسبک زندگیسینماکسب و کار

پرویز پرستویی بداهه‌های درخشانی به فیلمنامه «مارمولک» اضافه می‌کرد

بازیگر فیلم سینمایی «مارمولک» گفت: بازی پرویز پرستویی این فیلم را به اوج رساند چرا که او چیزهایی از خودشان به فیلمنامه اضافه کردند که بسیار به‌جا و درخشان بود.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایرنا؛ محمد حمزه‌زاده در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح علت اقبال مردم به فیلم سینمایی مارمولک (کمال تبریزی ۱۳۸۲) در آستانه ۲۰ سالگی اکران این فیلم (این فیلم اولین بار در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۸۲ اکران شد) گفت: مارمولک زمان کوتاهی روی اکران بود و به سرعت جمع شد و همین جمع شدن باعث جلب توجه مردم به این فیلم و موجب شد که سی دی های آن چندین میلیون فروش برود. البته که بخشی از این اقبال به این دلیل بود که قصه اش بسیار جذاب بود.

وی ادامه داد: وقتی آقای نوروزبیگی به من زنگ زد و گفت کاری و نقشی دارم، چون وسواس دارم از ایشان خواستم که متن را برای من بفرستند. روال این گونه است که شما صرفا سکانس هایی که بازی دارید را می خوانید و می گویید که هستید یا خیر.

بازیگر مجموعه تلویزیونی ایوب پیامبر (فرج‌الله سلحشور ۱۳۷۳) تصریح کرد: اما ایشان (نوروزبیگی) فیلمنامه کامل را برای من فرستادند (آن زمان مدیر هنرهای نمایشی ارتش بودم) و آن را خواندم و دیدم که فیلمنامه بسیار جذابی است و پذیرفتم؛ البته بازی پرویز پرستویی این کار را به اوج رساند چرا که ایشان چیزهایی از خودشان به فیلمنامه اضافه کردند که بسیار به جا و درخشان بود.

حمزه‌زاده تاکید کرد: این فیلم آنقدر برای من جذاب بود که آن را سفید امضا کردم و به ایشان دادم چرا که موضوع آن بسیار جالب بود و از آن دست موضوعاتی است که هیچ وقت کهنه نمی شود چون به خصلتی از انسان اشاره می کند که در ذات و نهان او وجود دارد؛ خصلت پاکی و انسانیت.

رضا مارمولک ذاتا آدم بدی نیست و اگر دزدی کرده و از دیوار کسی بالا رفته شرایط اجتماعی باعث شده است

نویسنده کتاب یک صدسال تئاتر ارتش (از سال ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰) اظهار داشت: انسان ها به دلیل شرایط و موقعیتی که برایشان ایجاد می شود ممکن از مسیری که در آن هستند خارج شوند؛ چنانچه رضا مارمولک ذاتا آدم بدی نیست و اگر دزدی کرده و از دیوار کسی بالا رفته شرایط اجتماعی باعث شده است که این اتفاق بیفتد؛ چیزی که در جامع ما فراوان است و امثال رضا مارمولک زیاد شده است.

وی افزود: اما یک اتفاق کوچک مانند لباسی که آن روحانی به او می دهد باعث می شود که این آدم به ذات خودش برگردد و این برگشت به درون خود آدم هرگز کهنه نمی شود؛ آدم ها همیشه نیاز دارند به خودشان و گذشته شان برگردند و این بازگشت به خود مساوی است با پاکی و زلالی که یک بچه معصوم دارد.

بازیگر سریال معمای شاه (محمدرضا ورزی ۱۳۹۴) تاکید کرد: این فیلم یک آموزه در خود دارد و آن مشکل مدیریتی ماست. مشکلی در موضوع فرهنگی داریم و آن این است که در این چهل سال کار فرهنگی نکرده ایم. کار فرهنگی یعنی این که به تک تک افراد جامعه به لحاظ فرهنگی آموزش بدهیم و ذهن و وجودشان را به همان اصلی که رضا مارمولک باز می گردد، برگردانیم؛ ما خواستیم به زور امور را پیش ببریم اما اگر فرهنگ سازی کرده بودیم روال این گونه نبود.

کار فرهنگی یعنی این که به تک تک افراد جامعه به لحاظ فرهنگی آموزش بدهیم و ذهن و وجودشان را به همان اصلی که رضا مارمولک باز می گردد، برگردانیم

به گزارش ایرنا مارمولک فیلمی در ژانر کمدی-درام به کارگردانی کمال تبریزی، تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی، نویسندگی پیمان قاسم‌خانی و با بازی پرویز پرستویی، رعنا آزادی ور، سهیلا رضوی، بهرام ابراهیمی، زنده یاد رضا سعیدی و محمد حمزه‌زاده است که در سال ۱۳۸۲ منتشر شد.

داستان این فیلم اقتباسی از فیلم‌های ما فرشته نیستیم (۱۹۸۹) و زائر (۱۹۲۳) به نویسندگی و کارگردانی چارلی چاپلین است که با بومی‌سازی قصه فیلم، نگاهی متفاوت به مسئله روحانیت و جامعه دارد. آهار و مسجد و مدرسه حاج قنبرعلی خان تهران از مکان‌های اصلی فیلم‌برداری این فیلم بودند.

این فیلم ابتدا در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. سپس قرار بود در اکران نوروزی سینماها در سال ۱۳۸۳ حضور داشته باشد اما به دلایلی اکران نوروزی آن لغو و سرانجام در ۲ اردیبهشت ۱۳۸۳ اکران رسمی شد و تا ۱۷ اردیبهشت (به مدت ۱۵ روز) ادامه پیدا کرد.

این فیلم در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. مارمولک پس از حدود دو دهه از زمان اکران کوتاه مدتش در سینماهای ایران، نوروز ۱۴۰۱ برای نخستین بار از شبکه یک و شبکه نمایش سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا