سینما

۸۵سالگی کارگردان «گلادیاتور»

ریدلی اسکات یکی از کارگردان‌ های مطرح سینمای هالیوود که همچنان در قید حیات است و با قدرت به فیلمسازی ادامه می‌دهد، 85 ساله شد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از بانی فیلم؛ ریدلی اسکات یکی از استادان غیرقابل انکار آثار علمی تخیلی هالیوود است. این کارگردان با قریحه بصری بکرش در هر فیلمی که می‌سازد، روح و توانایی خود را جاری می‌کند.

این کارگردان بریتانیایی بیش از ۵۰ سال است که دیدگاه‌های خود را بر پرده‌های سینمایی آشکار می‌کند. پس از اینکه پیتر ویر کارگردان استرالیایی اوایل همین ماه جایزه اسکار افتخاری را دریافت کرد، حالا وقت آن رسیده تا نام اسکات در فهرست بعدی آکادمی برای سال آینده قرار بگیرد.
کلایتون دیویس منتقد ورایتی می‌نویسد: اسکات تاکنون ۴ باز نامزدی آکادمی را دریافت کرده که برای بهترین کارگردانی برای «تلما و لوییز» در سال ۱۹۹۱، «گلادیاتور» در سال ۲۰۰۰ و «سقوط شاهین سیاه» در سال ۲۰۰۱ بود. وی یک نامزدی هم برای تهیه‌کنندگی «مریخی» در سال ۲۰۱۵ به دست آورد اما هرگز موفق به کسب اسکار نشد.
اما اینها تنها آثاری نیست که اسکات را شایسته تجلیل بیشتر و بیشتر می‌کند. وی ۳۱ فیلم در مقام کارگردان در کارنامه‌اش دارد و فیلم‌هایش بیش از ۱.۷ میلیارد دلار فروش در داخل آمریکا داشته و نام او را در دریف ۲۰ کارگردان پرفروش تاریخ سینما جای می‌دهد و از سوی دیگر فیلم‌های وی در سراسر جهان بیش از ۴.۳ میلیارد دلار فروش کرده و او را یازدهمین کارگردان پرفروش دنیا ساخته است.
با وجود فیلم‌هایی چون «پرومته» در سال ۲۰۱۲ یا «خانه گوچی» در سال ۲۰۲۱ با بازی لیدی گاگا که نظرهایی متفاوت را برانگیختند، اما او فیلم‌هایی چون «بیگانه» در سال ۱۹۷۹ و شخصی‌ترین فیلمش «بلید رانر» در سال ۱۹۸۲ را در کارنامه دارد و فیلم‌های باارزشی چون «مردان چوب کبریتی» در سال ۲۰۰۳ که نیکلاس کیج یکی از باورنکردنی‌ترین بازی‌های حرفه‌ای‌اش را در آن انجام داده، کمتر مورد بررسی واقع شده‌اند.
او با بازیگرانش همیشگی‌اش چون راسل کرو در «گلادیاتور» یا «کانگستر آمریکایی» در سال ۲۰۰۷ نیز رویکردهای متفاوتی را ارایه می‌دهد و بن افلک در «آخرین دوئل» نشان می‌دهد که در برابر دوربین او چقدر متفاوت ظاهر می‌شود.
با همه این مسیر درخشان، وی هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه دورانش در سینما به پایان رسیده بروز نداده و سال آینده با فیلم «ناپلئون» با نقش‌آفرینی خواکین فینکیس بازیگر برنده اسکار به سینماها بازمی‌گردد.
وی در همین حال همچنان در تهیه‌کنندگی فعال و پویاست و همین حالا چند فیلم در دست تهیه دارد از جمله «کرونولوژی آب» که اولین فیلمی است که کریستن استوارت قرار است کارگردانی کند.
فیلم‌های ریدلی اسکات در مجموع ۴۰ نامزدی اسکار کسب کرده‌اند که ۹ مورد آن را دریافت کرده‌اند و ۶۱ بار نامزد بفتا شده‌اند که ۹ مورد آن را کسب کرده‌اند. وی ۲۳ بار هم برای فیلم‌هایش نامزدی گلدن گلوب را به دست آورد که ۵ مورد آن را دریافت کرد.
ریدلی اسکات زاده ۳۰ نوامبر ۱۹۳۷ در انگلستان است.

لینک کوتاه: https://didehbanhonar.ir/?p=1458

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا