اقتصاد هنرسبک زندگیسینمافناوریکسب و کار

۵۰ فیلم مهم ۲۰۲۳- بخش دوم؛ از مایکل‌ مان و پولانسکی تا باربی و بازگشت ایندیاناجونز

سال ۲۰۲۳، مملو از پروژه‌های بزرگی است که هر یک از آنها به دلایلی قادر خواهند بود تا مخاطبان بسیاری را به سمت سالن‌های تاریک بکشانند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از خبرنگار سینمایی ایرنا؛ تداوم سرایت ویروس کرونا در سال ۲۰۲۲ و احتیاطی که کمپانی‌ها برای عدم‌نمایش آثار مهم‌شان طی ۲ سال اخیر به خرج داده‌اند سبب شده تا سینمای ۲۰۲۳، سرشار از نام‌های بزرگ و معتبر باشد. آن‌قدر معتبر که در هر گونه، چندین فیلم مهم حضور دارند که این ترافیک، امسال را به سالی پرخاطره برای عشاق سینما تبدیل خواهد کرد.

ایرنا طی سلسله‌گزارش‌هایی، ۵۰ فیلم مهم‌تر اکران ۲۰۲۳ را مورد بررسی اجمالی قرار می‌دهد. امروز، سری دوم این گزارش منتشر می‌شود که در ادامه، نظر شما را به مطالعه آن جلب می‌کنیم.

۱۱. قصر

سینمای ۲۰۲۳ قرار است از بیست‌وچهارمین فیلم بلند رومن پولانسکی رونمایی کند. فیلمی که اگرچه گروتسک است اما داستان مهیجی دارد و به اتفاقاتی می‌پردازد که طی مهمانی کریسمس ۱۹۹۹ در یک هتل سوئیسی رخ می‌دهد.

قصر، اکران جهانی خود را کمتر از یک هفته دیگر آغاز می‌کند و باید دید آیا فصل جوایز، پولانسکی را پس از یک دهه ناکامی، به دوران درخشش او باز خواهد گرداند.

البته این اکران در شرایطی برای فیلم پولانسکی محقق شده که پیشتر قرار بود فیلم در جشنواره برلین رونمایی شود اما پس از اعلام صریح جشنواره برلین مبنی بر عدم‌تمایل حضور این فیلم و از آنجایی که کن نیز رابطه چندان مناسبی با این کارگردان لهستانی ندارد، صاحبان فیلم تصمیم گرفتند تا فیلم را روانه پرده سینماها کنند.

۱۲. مگان

فرمانروایی جیمز ون بر سینمای ۲۰۲۳، با فیلم مگان آغاز می‌شود. فیلمی که شاید بتوان از آن تحت‌عنوان آنابل مدرن‌شده نیز نام برد که با سوژه‌ای از ون، نوشته و کارگردانی شده است.

فیلم، داستان یک مغز متفکر است که با هوش مصنوعی، عروسکی به نام مگان می‌سازد تا این زیبای برنامه‌نویسی‌شده، اتفاق‌های عجیبی را رقم بزند.

مگان که اکران جهانی خود را از حدود یک هفته دیگر آغاز می‌کند، هفته‌هاست که با موجی از تحسین‌های رسانه‌ای مواجه شده است. رسانه‌هایی که فیلم را در اکران خصوصی دیده‌اند، جلوه‌های ویژه آن را تحسین‌برانگیز خوانده‌اند. موج این تمجیدها سبب شده تا دوستداران سینمای وحشت، حساب ویژه‌ای روی فیلم جرارد جانستون باز کنند.

۱۳. جان ویک ۴

طرفداران محبوب‌ترین قاتل سینمایی جهان، منتظر چهارم فروردین هستند تا چهارمین فصل داستان‌های جان ویک که ادامه تعقیب و گریزهای فصل سوم است را ببینند.

آنچه اما عطش تماشای این فصل را بیشتر کرده، گسترش مکان‌هایی است که جان ویک به آنجا سر می‌زند. البته که بر تعداد دشمنانش و البته میزان جایزه‌ای که برای او تعیین کرده‌اند هم افزوده شده است.

انتظار می‌رود این تریلر نئونوآر که باز هم چاد استاهلسکی را در مقام کارگردان و کیانو ریوز را در نقش اصلی خود می‌بیند، یکی از پرفروش‌های ۲۰۲۳ باشد. ۳ قسمت قبلی این مجموعه، گیشه‌ای بیش از ۴ برابر هزینه تولید داشته است درحالی‌که انتظارها برای چهارمین قسمت این مجموعه، فراتر از این میزان است.

۱۴. ایندیاناجونز ۵

هریسون فورد، ۱۵ سال پس از ایندیاناجونز و قلمرو جمجمه بلورین، حالا با ایندیاناجونز و گردانه سرنوشت بازگشته تا طرفداران خفته این فرانچایز محبوب را بیدار کند. انتظارها برای تماشای ماجراجویی‌های باستان‌شناس و کاشف ماهری که اهل خطر کردن زیاد است، تا کمتر از ۶ ماه دیگر به روی پرده می‌رود.

فصل پنجم ایندیاناجونز اما به‌اندازه‌ای نکات غافلگیرکننده دارد که دوستدارانش بتوانند خاطرات نسبتا تلخ سری چهارم را به دست فراموشی بسپارند.

نخستین نکته برجسته فیلم، عدم‌حضور استیون اسپیلبرگ در مقام کارگردان است که با انتخاب شخصی و سپردن فضا به نسل جوان، از کارگردانی این پروژه کناره‌گیری کرده است. این فصل، اگرچه فورد را در نقش اصلی دارد اما حضور بازیگرانی چون آنتیونیو باندراس، مس میکلسن و فیبی والربریج، قطعا بر جذابیت آن خواهد افزود.

۱۵. المنتال

کمپانی دیزنی و پیکسار برای سینمای ۲۰۲۳، یک غافلگیری بزرگ دارند و آن، انیمیشنی جدید به نام المنتال است که اواخر خرداد به روی پرده می‌رود.

در این انیمیشن، چهره‌های فانتزی جدیدی معرفی می‌شوند. این شخصیت‌ها در شهری زندگی می‌کنند که شهروندان آن از آب، باد، خاک و آتش تشکیل شده‌اند و هر یک، ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. داستان اما حول وید و امبر می‌چرخد؛ دو شخصیتی که از آب و آتش تشکیل شده‌اند و هیچ‌گاه نمی‌توانند یکدیگر را لمس کنند.

همین سوژه جذاب، ماه‌هاست که توسط دوستداران انیمیشن، به محلی برای بحث تبدیل شده است. المنتال یا عنصری، با این سوژه مهیج، یکی از بخت‌های اصلی تصاحب گیشه‌های جهانی در گونه انیمیشن است.

۱۶. خرس کوکائینی

الیزابت بنکس، این‌بار در مقام کارگردان تلاش کرده تا فیلم دلهره‌آوری را بر اساس اتفاق عجیبی که در آمریکا، سروصدای زیادی به راه انداخت به روی پرده بفرستد.

داستان این فیلم، در مورد خرس بزرگی است که بر اثر اشتباه یک قاچاقچی موادمخدر، بیش از ۱۴ میلیون دلار کوکائین را می‌بلعد و تلاش قاچاقچی برای بیرون آوردن این حجم مواد که حکم مرگ و زندگی را برایش دارد، با مرگ خرس، بی‌اثر می‌شود.

اینکه فیلم از روی داستانی حقیقی ساخته شده، یکی از دلایل اهمیت فیلم است اما نکته مهمی که سبب می‌شود تا فیلم، امیدواری زیادی به گیشه داشته باشد، حضور ری لیوتا است. بازیگری که چند ماه پیش درگذشت و این فیلم، نخستین اثری است که پس از مرگ این بازیگر محبوب، به روی پرده می‌رود.

۱۷. هدف بعدی پیروزی است

جدیدترین ساخته تایکا وایتیتی، یکی از مهم‌ترین درام‌های ورزشی سال است که قرار است ۳ سال پس از فیلمبرداری، از اوایل اردیبهشت، به روی پرده برود.

داستان این فیلم در مورد ضعیف‌ترین تیم فوتبال جهان است که حالا قرار است توسط یک سرمربی جدید، پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری، طی کند.

چند سال پیش، مستندی تحت همین عنوان در آمریکا به روی پرده رفت که با اقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. این نکته، به همراه تم مبارزه و تلاش جمعی برای رسیدن به موفقیت، از جمله امتیازهایی است که می‌تواند اتفاق‌های خوبی را برای این فیلم در گیشه رقم بزند.

۱۸. پری دریایی کوچولو

امسال، سال دیزنی است علی‌الخصوص آن‌که قرار است با لایواکشن پری دریایی کوچولو، علاوه بر کودکان و نوجوانان، مخاطبانی که ۳۴ سال پیش، با همین سوژه به سینما کشانده را دوباره با یک خاطره‌بازی مواجه کند.

سینمادوستان احتمالا نسخه اصلی این انیمیشن را که در اواخر دهه ۸۰ میلادی تولید شد، دیده‌اند. تولید جدید دیزنی، اقتباسی مستقیم از آن فانتزی موزیکال است که امیدهای بسیاری نسبت به گیشه آن می‌رود.

فیلمی که در اوایل خرداد به روی پرده می‌رود، داستان یک پری دریایی جوان است که طی ملاقاتی با یک جادوگر دریایی، از او می‌خواهد تا در ازای اعطای صدای زیبای خود، به او پاهای انسانی بدهد تا وی بتواند جهان خارج از آب را کشف کند.

۱۹. فراری

تمام وسوسه‌های سینمای۲۰۲۳ یک طرف و همین که قرار است در این سال، فیلمی از مایکل مان نمایش داده شود، به طرف دیگر.

فراری، جدا از سینمادوستان، برای مایکل مان هم جذابیت‌های بسیاری داشته به‌طوری‌که وی طی ۲۰ سال اخیر، مترصد تولید این فیلم پرحاشیه بوده است. فیلم، برهه‌ای از زندگی انزو فراری در سال ۱۹۵۷ را روایت می‌کند که مشکلات خانوادگی، بر روی مسابقه بزرگی که وی در پیش دارد، سایه می‌افکند.

نقش وسوسه‌انگیز فراری که در ابتدا قرار بود توسط کریستین بیل و هیو جکمن اجرا شود، درنهایت به آدام درایور دوست‌داشتنی رسید. پنه‌لوپه کروز، شیلین وودلی و سارا گدون، دیگر بازیگران این فیلم هستند. آقای مایکل مان، تیم بازیگری فیلم، شخصیت انزو فراری و تلفیق چند هیجان دراماتیک، زندگینامه و هیجانی، امتیازاتی هستند که فراری را به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های گیشه ۲۰۲۳ تبدیل کرده‌ است.

۲۰. باربی

اولین لایواکشن از عروسک پرطرفدار باربی، قطعا غافلگیری‌های بزرگی را در گیشه جهانی رقم خواهد زد.

اما تمام غافلگیری‌های فیلم تحت‌تاثیر برند باربی نیست. مارگو رابی در این فیلم نقش باربی را بازی کرده که قطعا جذابیت‌های بسیاری برای مخاطب دارد. کارگردان فیلم نیز گرتا گرویک است که با فیلمنامه‌ای از نوآ بامباک، باربی را جلوی دوربین برده است. دو چهره پررنگ این سال‌های هالیوود که افتخارات بزرگی را در سطح بین‌الملل رقم زده‌اند. البته نباید از کنار نام رایان گاسلینگ به‌عنوان یکی از بازیگران کلیدی فیلم نیز عبور کرد.

مجموعه تمام این عوامل سبب شده تا موفقیت باربی در گیشه، تضمین‌شده باشد. این تضمین به اندازه‌ای بود که برادران وارنر بودجه‌ای حدودا ۱۰۰ میلیون دلاری را برای آن در نظر گرفت تا یک فیلم خوش رنگ و لعاب، غافلگیری‌های بسیاری را در گیشه ۲۰۲۳ رقم بزند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا