اقتصاد هنرسینمافناوریکسب و کار

چرا باید تکنولوژی در سینما را جدی بگیریم؟

با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید علاوه بر افزایش تعداد مخاطبان سینما، می‌توان را ه را برای تولیدات با کیفیت‌تر و رویاپردازی بدون مرز فیلمسازان هموار کرد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ استفاده از فناوری در سینما وجوه مختلفی دارد. بخشی از ایان کارکرد‌ها در فرایند تولید فیلم‌ها رخ می‌دهد و بخشی دیگر به کیفیت سالن‌های نمایش فیلم و وضعیت حضور مخاطبان در سالن مربوط است.

انقلاب فناورانه فیلم‌های جدید در بستر نرم‌افزار‌های دیجیتالی پدیدار گشت و پیشرفت هنر فیلم سرزندگی خاصی را به فیلم‌های تولیدی تزریق کرد. صنعت فیلم به خاطر ظهور اینترنت فضا‌های جدیدی را ساختاربندی کرد و ترکیب اینترنت و فن آوری نقش بسزایی در صنایع مرتبط بازی کرد.

** سینمای امروز جهان؛ ترکیبی از فناوری، ادبیات و هنر

صنعت فیلمسازی از ترکیب فن آوری‌های علمی، ادبیات و هنر پدید می‌آید و پیشرفت صنعت فیلم وابسته به انقلاب‌های فناورانه است. از آغاز اختراع سینما مجموعه‌ایی از فناوری‌های دیجیتال مانند گرافیک‌های کامپیوتری، تطابق صدا و تصویر، دنیای سه بعدی، فن آوری تحلیل داده‌های دیجیتالی، اطلاعات فناورانه الکترونیکی، پویانمایی‌های سه بعدی، فناوری مجازی و همچنین روند فیلمسازی دیجیتالی همچون فیلمبرداری، استخراج اطلاعات اینترنتی و نمایش به مرور و با پیشرفت فن آوری‌های نوظهور تطور پیدا کرد. در همین راستا راه‌های تولید، پخش و ذخیره سازی فیلم‌ها شاهد تغییرات شگرفی گشت مناظر بی‌نظیر طبیعت و بیان‌های تماشایی در فیلم‌ها ظهور پیدا کرد.

فناوری تولید و سالن‌ مجهز؛ 2 بال پرواز برای رویاهای سینمایی

با گسترش روزافزون اینترنت، پیشرفت صنعت فیلم به طور باورنکردنی سرعت پیدا کرد. به طوری که این صنعت در بعضی کشور‌ها راه صد ساله را تنها در چند سال طی کرد فناوری دیجیتال موتور صنعت فیلم شد. امواج دیجیتال ترکیب تولید فیلم و فناوری کامپیوتری را همسو ساخت و به عنوان پدیده‌ای بینارشته‌ای کارکرد پیدا کرد. از این رهگذر تغییر انقلابی بر روی روند تولید فیلم و ساختار صدا و تصویر اتفاق افتاد. در نتیجه بیان فیلم به طور قابل ملاحظه‌ای رشد پیدا کرد. جریان فن‌آوری دیجیتال در صنعت فیلم انرژی جدیدی به همه شئونات هنر فیلمسازی القاء کرد و این تاثیرات را می‌توان باز شمارد.

یکی از ارکان مهم  اکران فیلم های سینمایی به شکلی مطلوب که بتواند رضایت مخاطبان را به خود جلب کند وجود سالن‌های استاندارد و باکیفیت است که در قالب آن مخاطبان بتوانند از دیدن فیلم‌ها لذت ببرند.

احداث سینما‌های مدرن در سال‌های اخیر که معمولاً در قالب پردیس‌های سینمایی رقم خورده، تا حد زیادی سطح کیفی سالن‌های سینما را ارتقا داده است. امروز برخی سالن‌های مدرن سینما در پایتخت چیزی از نمنونه‌های مشابه در کشور‌های صاحب سینما کم ندارد. فرایندی که باعث می‌شود نمایش فیلم‌ها نیز با سطح کیفی بالاتری رقم بخورد نباید فراموش کرده که راحتی و رفاه مخاطب در هنگام تماشای فیلم از جمله مهم‌ترین عناصر جذب مخاطبان بیشتر برای یک اثر سینمایی محسوب می‌شود.

** سالن‌هایی که تماشاگر را با سینما آشتی می‌دهد

در سال های آینده سالن‌های سینما باید به سمت «سینمای تعاملی» پیش بروند. ممکن است مخاطب در حین تماشای فیلم، به خاطر محتوای غیرجذاب آن بخواهید بدون این که مزاحم کس دیگری بشوید شبکه‌های اجتماعی و پیام‌های رسیده خودتان را مرور کنید یا این که اصلاً باید یک پیام فوری بفرستید. در طراحی‌های جدید صندلی‌های سینما نمایشگری در روی دسته صندلی تعبیه شده که شما را به اینترنت متصل می‌کند.

برخی تماشاگران دوست دارند طراحی صندلی به گونه‌ای باشد که مثل مبل جلوی تلویزیون منزل لم بدهند و یا شرایط جسمانی خاصی دارند که باید هنگام تماشای فیلم دراز بکشند. حتی فناوری‌های جدید این امکان را می‌دهد که وقتی تماشاگر روی صندلی می‌نشیند، جنس روکش به کاررفته به گونه‌ای باشد که اثر و بوی عرق افراد روی آن نماند و یا به راحتی ضدعفونی شود.

یکی دیگر از مقولات مورد توجه در سینما‌های زنجیره‌ای بحث سالن‌های «دوستدار انرژی» یا همان (Energy saving) است که البته بخشی از آن جنبه اقتصادی نیز دارد. این موضوعی است که گریبانگیر بسیاری از سینماداران کشورما نیز هست و آن‌ها هم از هزینه بالای آب، برق و گاز گلایه دارند. در حالی که با طراحی و بهسازی سالن‌ها می‌توان تا حد زیادی از میزان این هزینه‌ها کاست.

فناوری تولید و سالن‌ مجهز؛ 2 بال پرواز برای رویاهای سینمایی

درایران نیز می‌توان با یک برنامه ریزی درست به این سمت برویم. برخلاف تصوری که شاید در ذهن مدیران سینمایی و فعالان این حوزه شکل گرفته، این کار سختی نیست. در یک دهه اخیر اقدامات خوبی برای بهبود کیفی سالن‌های سینما به ویژه پردیس‌های سینمایی صورت گرفته که در جای خود قابل تقدیر است، اما باید بدانیم که هوشمندسازی سالن‌ها صرفاً صدای دالبی و کفپوش و امکان روزرو اینترنتی بلیت نیست. دامنه این اقدامات بسیار گسترده است.

امروزه سالن‌داران علاوه بر مخاطبان عمومی، روی مخاطبان خاص یا سانس‌های «وی آی پی» هم کار می‌کنند. مثلا این امکان فراهم می‌شود که پس از یک مهمانی یا جشن خانوادگی شما به همراه مهمانانتان در یک سالن اختصاصی فیلمی که دوست دارید را ببینید؛ یا اینکه برخی تماشاگران دوست دارند طراحی صندلی به گونه‌ای باشد که مثل مبل جلوی تلویزیون منزل لم بدهند و یا شرایط جسمانی خاصی دارند که باید هنگام تماشای فیلم دراز بکشند. حتی فناوری‌های جدید این امکان را می‌دهد که وقتی تماشاگر روی صندلی می‌نشیند، جنس روکش به کاررفته به گونه‌ای باشد که اثر و بوی عرق افراد روی آن نماند و یا به راحتی ضدعفونی شود.

به این ترتیب در سایه فناوری‌های جدید و به کمک روش‌های استخراج اطلاعات همچون بررسی محیطی، روان شناسی مخاطب، ثبت پسند مخاطب از طریق پرسش نامه، ثبت موقعیت‌هایی که مخاطب در حین دیدن فیلم تحت تاثیر قرار می‌گیرد از طریق برنامه‌های موبایلی و ارزیابی بازخورد مخاطب از طریق شبکه‌های اجتماعی، موجب تولید فیلم‌ها بر اساس خواست و سلیقه مخاطب شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا