تلویزیون

پول‌های هنگفتی که به بهانه تحویل سال در تلویزیون رد و بدل شد

احسان ارغوانی، برنامه‌ساز باسابقه تلویزیون با تاکید بر اینکه تلویزیون در حوزه پرداخت دستمزدهای هنگفت به برخی چهره‌ها برای حضورشان در برنامه‌های تحویل سال رفتار غیرمتعارف دارد، بیان می‌کند: تلویزیون می‌تواند با بک برنامه تحویل سالِ خوب هم بگذراند و لزومی ندارد همه شبکه‌ها با هم این کار را انجام بدهند اما هر سال این روند تکرار می‌شود و پول‌هایی رد و بدل می‌شود که واقعا نجومی است. او می‌گوید: حتی گاهی رقم دستمزدهای چهره‌هایی که برای برنامه تحویل سال حضور داشتند به یک میلیارد هم رسیده و این واقعا غیرمتعارف است

حسان ارغوانی، تهیه‌کننده و برنامه‌ساز در گفت‌وگو با ایسنا درباره دستمزدهای هنگفتی که برخی چهره‌ها برای حضور در برنامه‌های تحویل سال تلویزیون دریافت می‌کنند صحبت کرد و در این زمینه به ذکر انتقاداتی پرداخت.

پرداخت دستمزد به چهره‌ها در کل دنیا امری مرسوم است اما …

این برنامه‌ساز ابتدا در توضیح اینکه این اتفاق از سال‌ها پیش همیشه مطرح بوده و هست، به این پرسش پاسخ داد که آیا این امر در همه جای دنیا مرسوم است که چهره‌ای برای حضور در برنامه‌ای تلویزیونی دستمزد دریافت کند؟ اگر مرسوم است چرا ما به دنبال این هستیم که این اتفاق نیفتد؟ آیا بحث بر سر ماهیت این روند است یا مبلغ؟

ارغوانی خاطرنشان کرد: قطعاً در کل دنیا هم این امر مرسوم است و اگر قرار است یک سلبریتی را در یک شبکه تلویزیونی ببینند باید به او دستمزد بدهند. در همه جای دنیا همین است اما با تفاوت اینکه تلویزیون‌های همه جای دنیا خصوصی هستند و شبکه‌ها با هم رقابت دارند. بنابراین برای دیده شدن حاضرند این کار را انجام بدهند تا پربیننده شوند اما در کشور ما که صفر تا صد تلویزیونمان دولتی است و همه شبکه‌های تلویزیون زیرمجموعه یک سازمان هستند و فقط مدیریت‌ها تفاوت دارد، از نظر من این بریز و بپاش‌ها و دستمزدهایی که رد و بدل می‌شود غیرمنطقی است.

هنرمندانی که گفتند به صداوسیما نمی‌آییم ارقام نجومی گرفته‌اند 

او در ادامه همین بحث تاکید می‌کند: ما می‌توانیم یک برنامه تحویل سال خیلی خوبی در یکی از شبکه‌ها داشته باشیم و اتفاقا هزینه هم کنیم اما نه اینکه همه شبکه‌ها بخواهند این کار را جداگانه انجام بدهند و هزینه زیادی هم متحمل شوند. یک زمان برنامه‌های تحویل سال را آقای علیخانی و امثال ایشان می‌ساخت و خودشان هم مهمان می‌آوردند و مردم هم برنامه‌ها را تماشا می‌کردند و پرمخاطب بودند اما متاسفانه در این دو سه سال اخیر عملکردی که سازمان صداوسیما داشته و برخوردهایی که ما با هنرمندان داشتیم توقعشان را بالا بردیم و آنها هم گفتند که «ما به صداوسیما نمی‌آییم»، حالا برای حضور همین هنرمندان در صداوسیما ارقامی پرداخت می‌شود که از نظر من نجومی است و منصفانه نیست. من موافق پرداخت دستمزد هستم اما نه این ارقام. حتی گاهی پیش آمده که تا یک میلیارد هم به یک مهمان بابت حضورش در برنامه تحویل سال داده شده و این بسیار نامتعارف است.

 

زمانی که سر تیتراژ برنامه‌ها دعوا بود

این برنامه‌ساز سپس در واکنش به این دیدگاه که وقتی چهره‌های ما حتی برای حضور صرف در یک مراسم و همایش دستمزد دریافت کنند، این روند چقدر چهره‌ها را بد عادت می‌کند؟ نیز بیان می‌کند: من به عنوان برنامه‌ساز، ویژه‌برنامه‌های تحویل سال، رمضانی و یلدایی طی این سال‌ها کم نداشتم و در همه شبکه‌ها کار کردم. اگر ما به ۱۰ سال قبل یا کمتر، هشت سال پیش برگردیم، آن زمان یادم هست که بر سر تیتراژ برنامه‌ها دعوا بود و خوانندگان برای اینکه صدایشان شنیده شود با هم رقابت می‌کردند تا دیده شوند اما الان خوانندگان اولا رغبتی نشان نمی‌دهند و دوم اینکه برای حضورشان رقم‌هایی می‌گیرند که واقعاً نجومی است و این فقط مختص بازیگران نیست بلکه به حضور ورزشکاران، خوانندگان و … مربوط می شود؛ همه همین هستند.

ارغوانی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال «فوتبال برتر» یک برنامه تخصصی است یا «نود» در زمان خودش یک برنامه کاملاً تخصصی بود. آیا به عنوان مثال اگر برنامه «نود» آقای مهدی طارمی را دعوت می‌کرد باید چند صد میلیون تومان هزینه می‌کرد؟ قطعا این کار را نمی‌کرد، برای اینکه مخاطب خودش را داشت و مهدی طارمی که رفیق و عزیز بنده و الان جزو افتخارات کشورمان در حوزه ورزش است با افتخار به برنامه می‌آمد چون دیده می‌شد. من آقای طارمی را مثال زدم اما امثال ایشان هم همینطور هستند.

 

هیچ‌ کجا نمی‌روم چون تلویزیون خانه‌ام است

تهیه‌کننده ویژه برنامه‌های «شهر باران»، «یلدای ایرانیش»، «بهارستان»، «پل فروردین»، «در پناه عشق»، «امروز هنوز تموم نشده»، «باغ ملی»، «مسافر ماه» و «بوی عیدی» در ادامه درباره دلایل کار نکردنش در تلویزیون می‌گوید: شاید الان خیلی‌ها بگویند احسان ارغوانی چون برنامه ندارد این حرف‌ها را می‌زند. دلیل کار نکردنم در این مدت اختلاف نظر مدیران فعلی سازمان صداوسیما با من و امثال من است که شاید سلیقه‌های ما را قبول ندارند و گاهی اگر هم صحبتی شده مسائلی بوده که نتوانستیم ادامه بدهیم. طی این مدت هم از طرف پلتفرم‌های مختلف پیشنهادهای زیادی داشتم اما نرفتم چون تلویزیون خانه من است، آن‌را دوست دارم و هیچ کجا نمی‌روم. آدم را که از خانه‌اش نمی‌توانند بیرون بیندازند ولی بحث سر این است که یکسری موانع دیدگاهی در برنامه‌سازی وجود دارد که من و امثال من اعتقاداتی برای خودمان داریم که پایبندش هستیم.

او در ادامه صحبت‌هایش به ضعف برنامه‌های زنده و ترکیبی تلویزیون اشاره می‌کند و می‌گوید: حرف از من نیست چون کوچکترین اعضای خانواده‌ای هستم که سالیان سال است در این سازمان کار کرده است اما چرا الان نباید دوستانی چون محمد قنبری، احسان علیخانی، علی ضیا، رضا رشیدپور، رامبد جوان و خیلی‌های دیگر باشند، چرا همه آنهایی که تجربه دارند و الان می‌توانند مخاطب را پای تلویزیون بکشانند اما نیستند؟ من نمی‌گویم الان برنامه خوب ساخته نمی‌شود خیر، همین جا به برخی همکارانم واقعاً خسته نباشید می‌گویم چون زحمت می‌کشند.

 

«محفل» انصافا خوب پیش می‌رود

احسان ارغوانی در پایان صحبت‌هایش اظهار می‌کند: به عنوان مثال برنامه‌ای مثل «محفل» که ویژه افطار شبکه سه سیماست، انصافاً خوب پیش می‌رود. آدم باید خوبی‌ها را هم بگوید یا سریال‌های نوروزی و رمضانی امسالمان مثل «نون خ»، «زیر خاکی» و دیگر کارها خوب بودند اما باید قبول کنیم در مقایسه با سال‌های قبل ضعف داشتیم. من طی این سالها آنقدری که در برنامه‌های تحویل سال، رمضانی و یلدایی بودم در کنار خانواده‌ام نبودم ولی همین الان هم تلویزیون خانه ماست و دوست داریم به آن روزهای اوجش برگردد. قطعاً من و امثال من هم هر کاری که از دستمان برآید با دل و جان انجام می‌دهیم.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا