تلویزیون

پخش سریال سرزمین مادری به طور ناگهانی

زمانی که نام سرزمین کهن، در ذهن و خاطرمان کمرنگ شده بود، شبکه سوم سیما با آوردن نام این فیلم در کنداکتور برنامه‌هایش، البته با نام جدید سرزمین مادری، بعد از ده سال، ما را شگفت‌زده کرد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از دنیای رسانه ای فام؛ بله درست است! ده سال از پخش اولین قسمت این سریال قوی و پرمخاطب می‌گذرد، اما هنوز درباره پخش سریال سرزمین مادری به طور ناگهانی، صحبت می‌شود و موضوع داغ جامعه است. اما خوشختانه این روزها می‌توانیم در روزهای پنج شنبه و جمعه هر هفته سریال سرزمین مادری را از قاب شبکه سه سیما نظاره‌گر باشیم.

به یمن پخش مجدد این مجموعه بعد از سال‌ها تصمیم گرفتیم تا درباره آن بیشتر صحبت کنیم و  با عوامل، بازیگران و داستان سریال آشنا شویم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

همه چیز درباره سریال سرزمین مادری

پخش سریال سرزمین مادری به طور ناگهانی
پخش سریال سرزمین مادری به طور ناگهانی

مجموعه «سرزمین مادری» با نام اولیه «سرزمین کهن» مجموعه ای قدیمی است که این روزها شاهد پخش آن برای اولین بار، از شبکه سوم سیماهستیم. این سریال پرمخاطب  را کمال تبریزی، کارگردانی کرده و فیلنامه آن، به قلم علیرضا طالب ‌زاده نوشته شده است. ناگفته نماند، برای ساخت این سریال، در زمان خودش، بودجه قابل توجهی هزینه شده است.

فیلمبرداری رسمی سریال از آذر ۸۷ شروع شد. شروع فیلمبرداری در لوکیشنی در خیابان وحدت اسلامی تهران بود و فیلمبرداری فصل اول آن تا بهار سال ۸۹ طول کشید.

سازمان صدا و سیما، برای ادامه فیلمبرداری، دستور تغییراتی در ادامه فیلمنامه را داد و اصلاحاتی هم شامل فصل اول شد و در نهایت فیلمبرداری فصل دوم هم از زمستان سال ۸۹ آغاز شد و اواخر تابستان سال ۹۲، خبر پایان ساخت فصل دوم به گوش‌مان رسید و قرار شد تا این مجموعه به زودی، از آنتن شبکه سوم سیما پخش شود.

جالب این‌جاست که تبلیغ پخش سریال سرزمین کهن، از هر سه شبکه اصلی سیما پخش می‌شد و بالاخره، بعد از مدت‌ها انتظار،  روز ۳ بهمن ۱۳۹۲ ، اولین قسمت سریال پخش شد. اما متاسفانه سریال، تا سه قسمت بیشتر ادامه پیدا نکرد. زیرا به‌دلیل برخی از دیالوگ‌های سریال، مناطق لر نشین ایران و همچنین شخصیت‌های شناخته شده لر در سراسر کشور، سعی کردند تا جلوی ادامه این سریال را بگیرند و موفق هم شدند. البته در آن زمان اعلام شد که پخش سریال به دلیل اصلاح پوشش زنان و همچنین کمرنگ بودن نقش جریانات اسلامی در انقلاب ۵۷، متوقف شده است. اکنون با انجام برخی اصلاحات در اسامی، پس از ده سال با عنوان «سرزمین مادری» برای پخش آماده شده است.

آشنایی با عوامل سریال سرزمین مادری

پخش سریال سرزمین مادری به طور ناگهانی
پخش سریال سرزمین مادری به طور ناگهانی

سرزمین مادری، یکی از سریال‌های پربازیگر و پرستاره است. حتی در نقش‌های فرعی سریال هم از بازیگران نام آشنا و مطرح صدا و سیما استفاده شده، تا بدین طریق، بتوانند تمام حس و حال فیلم را به بینندگان منتقل کنند.

در این سریال، بازیگرانی چون شهاب حسینی، محسن تنابنده، الهام حمیدی، ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، هنگامه قاضیانی، حسین محجوب، حسن پورشیرازی، جعفر دهقان، جواد عزتی، رسول نقوی، بیتا فرهی، میترا حجار، فرشته صدرعرفایی، فرزین محدث، آشا محرابی، سام درخشانی، سعید راد، لیلا زارع، ترلان پروانه، امیرحسین آرمان و شهرام قائدی ایفای نقش کرده‌اند.

لازم به ذکر است، علی شادمان که در سال پیش، توانسته بود، در سریال یاغی، به خوبی توانمندی‌هایش را نشان دهد، ۱۰ سال پیش هم موفق شده بود تا در مجموعه سرزمین کهن یا همین سرزمین مادری خوش بدرخشد.

خلاصه‌ای از داستان سریال سرزمین مادری

داستان سریال سرزمین مادری با نام اولیه سرزمین کهن، به بررسی وقایع سیاسی ایران از سال ۱۳۲۰ تا وقوع انقلاب ۱۳۵۷ پرداخته و درباره زندگی پسری جوان به نام رهی است که بعد از بمباران یک دهکده توسط نیروهای متفقین، زیر آوار خرابه‌ها جا ماند. بعد از چند روز، بدن او را از زیر خرابه‌ها پیدا کردند. مادر رهی، بعد از چند روز، مراقبت از او راهی تهران می‌شود. سال‌ها بعد، رهی در خانواده‌ای بزرگ که عضو حزب توده هستند، بزرگ می‌شود. اما اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث ماجراهای غیرمنتظره‌ای برای خانواده او می‌شود و رهی را به یک خانواده درباری می‌سپارند. در طول سریال اتفاقات مختلفی حول زندگی رهی و جریانات سیاسی آن دوران می‌افتد.

این سریال موفق شده تا با حضور بازیگرانی توانمند و داستانی جذاب و با موضوعات سیاسی و اجتماعی غنی که در آن مطرح می‌شود، علاقه‌مندان به داستان‌های مفهومی و معنوی را شگفت‌زده کند و مخاطبان زیادی را به‌ پای تلویزیون بکشاند.

سریال سرزمین مادری، در سه فصل و ۶۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تهیه شده است و چند مقطع متفاوت زمانی را به تصویر می‌کشد.

کمال تبریزی را بیشتر بشناسیم

کمال تبریزی، در ۵ مهرماه سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد. وی در سن ۱۸ سالگی، وارد دانشگاه پلی‌تکنیک، در رشته راه و ساختمان شد و با عضویت در کمیته فرهنگی دانشجویی، فعالیت‌های سینمایی خود را شروع کرد. او همزمان با شروع جنگ به عنوان مسئول بخش آموزش مرکز اسلامی فیلمسازی  انتخاب شد. سپس در زمان جنگ به عنوان مستندساز راهی میدان نبرد شد و پایان انقلاب فرهنگی به دانشگاه برگشت و بعد از تغییر رشته از مهندسی به تئاتر، مشغول تحصیل در دانشگاه هنر شد. تبریزی، در رشته نمایش تئاتر از دانشگاه هنر، فارغ‌التحصیل شد و اولین فعالیت خود را با تدوین فیلم کوتاه شروع کرد.

وی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۸ با نویسندگی و ساخت فیلم کوتاه آغاز کرد و در سال ۱۳۶۲، فیلمبرداری فیلم آوای غیب را برعهده داشت. کمال تبریزی، در سال ۱۳۶۴، فعالیت حرفه‌ای خود را، با دستیاری کارگردان ابراهیم حاتمی کیا در فیلم هویت شروع کرد و سال ۱۳۶۶، کارگردانی اولین فیلم خود، به نام عبور را آغاز کرد.

سریال سرزمین مادری چه زمانی پخش می‌شود؟

زمان پخش این سریال پرمخاطب، پنج شنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ و بازپخش آن روز بعد ساعت ۰۱:۰۰ بامداد و ساعت ۱۰:۰۰ صبح و ۱۶:۰۰ بعدازظهر از شبکه سه سیما است. توجه داشته باشید، ممکن است زمان پخش این سریال با نیم ساعت تاخیر و یا نیم ساعت زودتر شروع شود.

نحوه تماشای سریال سرزمین مادری

به بینندگانی که تمایل دارند این سریال جذاب و پرمخاطب را تماشا کنند، توصیه می‌شود از وب‌سایت فام به نشانی www.fam.ir بهره ببرند. با ورود به بخش فیلم و سریال این وب‌سایت و انتخاب سریال“سرزمین مادری“، این فیلم را مشاهده نمایند. این اثر با دو انتخاب کیفیت اتوماتیک و دستی برای پخش، برای شما آماده است تا بتوانید با توجه به نوع اتصال اینترنت و سرعت خود، به صورت دستی یا خودکار این فیلم را تماشا نمایید. همچنین، با داشتن اتصال اینترنت پایدار، هر زمان و هر مکانی که هستید، می‌توانید لذت تماشای این سریال را در سایت فام تجربه کنید.

گفتنی است سیدجمال سید حاتمی کارگردانی دوم سریال را در کنار کمال تبریزی بر عهده داشته است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا