تئاترسبک زندگی

وقتی “بهرام چوبین” به جشنواره تئاتر فجر آمد

حکایت سردار شجاعی بود که فریب جادوی قدرت را می‌خورد و سر به شورش می‌گذارد و می‌شود یکی از حکایت‌های مشابه در طول تاریخ بهرام چوبینه هم چنین سرنوشتی داشت.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ قطب‌الدین صادقی، نمایشنامه نویس، کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر که علاقه‌مند به جست و جو در دل تاریخ و اسطوره‌ها و قهرمان‌های ملی است، این شخصیت را که سرداری شجاع در دوران خسرو پرویز بوده، برای اجرای نمایشش انتخاب کرد و این گونه بود که نمایش «بهرام چوبینه» به نویسندگی و کارگردانی این هنرمند، یکی از آثاری بود که در دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت.

به گزارش ایسنا، دوازدهمین جشنواره تئاتر فجر دقیقا همزمان با دهه فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال ۱۳۷۲ برگزار شده است.

حسین فرخی که در دوره‌های نخست این جشنواره به عنوان نویسنده و کارگردان در این رویداد هنری حضوری پررنگ داشت، حالا در دوره دوازدهم دبیری جشنواره را عهده دار می‌شود تا تجربه‌ای دیگر از حضور در جشنواره تئاتر فجر داشته باشد.

این دوره از جشنواره با شرکت ۶۳ نمایش برگزار شده که در بخش‌های مسابقه، جنبی و جشنواره جشنواره‌ها به اجرا درآمده‌اند.

پوستر جشنواره را انوشیروان میرزایی طراحی کرده و مانند دوره‌های گذشته جلسات و نقد و بررسی هم پر و پیمان برگزار شده است.

از نکات جالب توجه در این دوره از جشنواره تصاویری است که از صف کشیدن تماشاگران برای تماشای نمایش‌های جشنواره بر جای مانده. ظاهرا جشنواره تئاتر فجر بعد از یازده دوره جای خود را نزد مخاطبان تئاتر پیدا کرده و به جشنواره‌ای شناخته‌شده برای آنان تبدیل شده است.

در این دوره از جشنواره آتیلا پسیانی و محمد چرم‌شیر در ادامه همکاری‌های خود در گروه تئاتر بازی نمایش «بودن یا نبودن» را اجرا کرده‌اند.

همان گونه که اشاره شد، قطب‌الدین صادقی نمایش «بهرام چوبینه» را نوشته و کارگردانی کرده است.

هرمز هدایت دیگر هنرمند شناخته شده تئاتر است که در این جشنواره نمایش «چایخانه باغ پریان» را اجرا کرده است.

«بادبان‌ها را بکشید»، نوشته رضا نجفی و کار محمد نجفی، «چله‌نشین» به نویسندگی مسعود سمیعی و کارگردانی فرشید صمدی‌پور، «روباه دم زنگوله»، به کارگردانی بهزاد نفری، «شنا در آتش» نوشته و کار رضا صابری، «شهرزاد» به نویسندگی و کارگردانی امیر دژاکام، «فرمان خاتون» نوشته و کار صادق عاشورپور، «گل و چله» نوشته علی رضایی و کار کورش زارعی، «ماه میهمان شب» به نویسندگی و کارگردانی انوشیرون ارجمند، «بی‌تو مهتاب شبی» نوشته و کار علی نقی رزاقی و … از جمله نمایش‌هایی است که در جشنواره دوازدهم تئاتر فجر روی صحنه رفته‌اند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا