اقتصاد هنرتئاتر

هنرمندی با دستمزد ۶ میلیاردی درباره تعطیلی تئاتر اظهارنظر نکند !

داود فتحعلی‌بیگی معتقد است بهترین راه مبارزه اجتماعی، مبارزه با دروغگویی و تقلب است.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ این هنرمند با سابقه تئاتر در گفتگو با ایسنا تاکید می‌کند که کار فرهنگ، تعطیل بردار نیست و کسانی که در سریال‌ها دستمزد آنچنانی می‌گیرند، نمی‌توانند درباره کار کردن بدنه ضعیف تئاتر اظهار نظر کنند.

او با ابراز تاسف از وضعیت معیشتی هنرمندان تئاتر می‌گوید: اتفاقا مشکل جامعه ما فقر فرهنگی است و این چه استدلالی است که می‌گوید فعالیت فرهنگی را تعطیل کنیم؟!

این کارگردان و مدرس تئاتر ادامه می‌دهد: فعلا همه چیز بلاتکلیف و معلق و شرایط اقتصادی هم که اسفناک است. بنابراین درک می‌کنم که بعضی از فعالان تئاتر نتوانند کار کنند چون متاسفانه در بحران‌های اقتصادی، اولین چیزی که حذف می‌شود، کالای فرهنگی است و خانواده‌ها بیشتر درگیر تامین خورد و خوراک و اجاره خانه می‌شوند، تازه اگر درآمدشان به همین‌ها هم برسد!

او در عین‌حال درباره بعضی نظریات در زمینه تعطیلی تئاتر در شرایط فعلی می‌گوید: معضل بزرگ جامعه ما اتفاقا معضل فرهنگی است. اما چرا در این وضعیت می‌گویند تئاتر باید تعطیل شود، مگر کار فرهنگ تعطیل‌بردار است؟ کسی که برای یک سریال ۶ میلیارد دستمزد می‌گیرد که نمی‌تواند درباره کار کردن یا نکردن بدنه ضعیف تئاتر حرفی بزند. چنین کسی تا آخر عمرش اگر کار هم نکند، با همان سود بانکی پولش می‌تواند زندگی کند ولی بچه‌های تئاتری که دستمزدی ناچیز دارند، چرا باید از همان هم محروم شوند.

فتحعلی‌بیگی اضافه می‌کند: در حال حاضر همه مشاغل به کار و فعالیت خود ادامه می‌دهند و بی‌انصافی است که فقط جامعه تئاتری از کار و کسب درآمد محروم باشد، آن هم بچه‌هایی که عموما درآمدهای پایینی دارند و مشکل اجاره خانه و هزار مساله دیگر دارند.

او تاکید می‌کند: اگر خواهان اصلاح جامعه خود هستیم، باید از خودمان شروع کنیم، بهترین راه اعتراض، این است که دروغ نگوییم و از تقلب دوری کنیم. مبارزه با دروغ‌گویی یعنی مبارزه اجتماعی. اگر نسبت به ناراستی و نادرستی بعضی مسئولان معترضیم، باید خودمان در وهله اول درستکار باشیم. در غیر این صورت  اگر ما هم جای آن مسئولان باشیم، همان رفتار را خواهیم داشت و ای بسا بدتر از آن را.

او با ابراز تاسف از برخی بی‌اخلاقی‌ها ادامه می‌دهد: دیده‌ام کسی که دستمزد گروه خود را نداده، حالا به معترضان اجتماعی پیوسته است. در حالیکه اگر خواهان بهبود این وضعیت هستیم، اول از همه خودمان نباید حق همنوع خود را پایمال کنیم. وقتی عملکرد ما درست شود، مسئولان هم چاره‌ای جز اصلاح خود ندارند.

فتحعلی‌بیگی با اشاره به برخی انتقادات درباره اجرای نمایش «پرده‌خانه» به کارگردانی گلاب آدینه اضافه می‌کند: این نمایش درباره زنان است و در آن مبازره با قدرت فاسد وجود دارد. چرا یک هنرمند برای اجرای چنین کاری این گونه باید مورد هجمه قرار بگیرد، حداقل کاری که این نمایش می‌کند، این است که برای چندین جوان، فضای کار ایجاد کرده تا از شدت بیکاری، افسرده نشوند.

او خاطرنشان می‌کند: نیمی از مشکلات فعلی ما به ملت بازمی‌گردد که عملکرد درستی ندارد و نیمی هم به مسئولان. اما تا وقتی خودمان را اصلاح نکنیم، باز هم در بر همین پاشنه خواهد چرخید. به هر حال امیدوارم گشایشی در کار جامعه ما رخ بدهد و دیگر خشونتی در کار نباشد و به سمت صلح و دوستی با خودمان و با جهانیان پیش برویم.

لینک کوتاه: https://didehbanhonar.ir/?p=1446

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا