سبک زندگیسینما

نقد و بررسی فیلم بام بالا

فیلم سینمایی «بام بالا» اثری در ژانر ماجراجویی با موضوع تلاش کودکان برای رسیدن به آرزوها و تاثیر عشق و محبت در صلح و دوستی بین آدم‌هاست.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از کدومو؛ داستان فیلم درباره عروسکی به نام بام بالا است که آرزوهای بچه ها را برآورده می­کند. امیرعلی و حنا خواهرو برادری هستند که بزرگ ترین آرزویشان آشتی کردن والدین­شان است. بام بالا و پدربزرگ به آن ها کمک می­کنند تا به آرزویشان برسند. میزان ترس و خشونت فیلم کم است.

داستان اثر

فیلم سینمایی «بام بالا» تولید 1399 ایران، از جمله فیلم‌های در حال اکران سینما در روزهای اخیر به شمار می ­رود. این فیلم ماجرای خواهر و برادر دوقلویی است که در شب تولد هشت سالگی شان، متوجه اختلاف بین والدین و تصمیم مادر برای ترک خانه  می­ شوند. پدر و مادر آن قدر درگیر اختلافات خود هستند که تولد بچه ها را فراموش کرده­اند. امیرعلی در پشت بام با یک نقاشی کیک، برای خواهرش تولد می­گیرد. دو کودک ناراحت و نگران به دنبال راهی هستند که مانع رفتن مادر بشوند. در همین حین اتفاقات عجیبی برایشان رخ می‌دهد و درنهایت عروسکی به نام بام بالا وارد اتاق آن‌ها می­شود. این عروسک وظیفه تحقق آرزوی بچه‌ها را به عهده دارد. بچه‌ها آرزویشان را که آشتی پدر و مادر است با او مطرح می­کنند اما او نمی‌تواند این آرزو را برآورده کند. بچه‌ها تصمیم می­گیرند به کمک بام بالا و آریا پسر همسایه، به خانه سالمندان بروند تا با آوردن پدربزرگ، والدین‌شان را با هم آشتی بدهند. طی ماجراهای بسیاری این اتفاق رخ می‌دهد و درنهایت با آشتی پدر و مادرِ امیرعلی و حنا، فیلم پایان می‌یابد.

آنچه لازم است والدین بدانند

در بخشی از فیلم، بام بالا همه بزرگسالان شهر را تبدیل به مجسمه می­کند و شهر پر می­شود از کودکان شاد و خوشحالی که در نبود امر و نهی‌های بزرگ­ترها هر کاری دوست دارند انجام می‌دهند. شادی بچه‌ها در نبود والدین، هر چند هشداری به پدرومادرهای سخت­گیر و کنترل­گر است، اما ممکن است در ذهن فرزندتان سوالاتی ایجاد نماید. سوالاتی از قبیل این­که اگر همیشه بزرگترها نبودند بهتر نبود؟ چرا بزرگ­ترها انقدر بچه‌ها را از کارهای دلخواه­شان محروم می‌کنند و…لازم است برای جواب دادن به این سوالات آمادگی ذهنی داشته باشید.

درسکانس های مختلف فیلم نظیر جشن تولد خیالی، خانه سالمندان، منزل امیر علی و… رقص و آواز به نمایش درآمده است. در برخی از این سکانس­ها، مدل رقص کودکان بسیار شبیه شوهای خارجی است. چنان­چه تماشای این تصاویر با ارزش های خانوادگی و دینی و فرهنگی خانواده شما منافات دارد، لازم است برای کاهش آثار مضر تماشای آن، با فرزندتان گفتگوکنید.

دعوا و مشاجره های بین پدر و مادر، هرچند که زیاد نشان داده نمی­شود و بامواردی چون خوابیدن پدر روی مبل و تصمیم مادر برای ترک خانه به نمایش در می‌آید اما ممکن است برای کودکان اضطراب‌زا باشد و سبب نگرانی آن­ها شود.

با فرزندان خود صحبت کنید

تماشای این فیلم سینمایی، فرصت مناسبی است که با فرزندان خود درباره مسائل مرتبط با محبت، صلح، آرزوها و…صحبت و تبادل نظر نمایید. می توانید این سوال ها را از فرزندتان بپرسید:

اگر می توانستی برآورده شدن آرزویی را از بام بالا درخواست کنی، چه آرزویی بود؟

اگر در موقعیت مشابهی بودی، از چه کسانی برای رفع مشکلت کمک می‌گرفتی؟

اگر آرزویت برآورده شود ولی نتیجه آن مطلوب نباشد، حاضری با تاوان آن مواجه شوی؟

ابراز احساسات و محبت کردن به سایر اعضای خانواده، چه نقشی در آرامش و بهبود کیفیت زندگی دارد؟

خلاصه:  دامنه گسترده مسائل مرتبط با آرزوها، ابراز احساسات و عواطف، همدلی و کمک به دیگران، امکان تبادل نظر و گفتگو در این خصوص را با فرزندتان مهیا می‌نماید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا