اقتصاد هنرسبک زندگیکسب و کارنمایش خانگی

«مهمونی» که آقای مجری بیرون از صداوسیما راه انداخت

ایرج طهماسب که سال‌ها در این ایام سخت مشغول رساندن قسمت های جدید «کلاه قرمزی» به آنتن تلویزیون بود، پس از قطع همکاری با صداوسیما، چند سالی است که از عروسک های محبوبش خداحافظی کرده و در ادامه سراغ ساخت برنامه عروسکی جدیدی در همان حس و حال در شبکه نمایش خانگی رفته است. «مهمونی» او در سالی که گذشت توانست رضایت مخاطب عام را جلب کند، بر این اساس پس از مدتی توقف، زمزمه های تولید سری جدید این برنامه برای سال ۱۴۰۲ به گوش می رسد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ مجموعه «مهمونی» جدیدترین برنامه ای است که ایرج طهماسب از ابتدای امسال در شبکه نمایش خانگی اجرا و کارگردانی‌اش را بر عهده گرفت و به سبک مجموعه‌های عروسکی خود شخصیت‌های تازه‌ای را خلق کرد. این برنامه در خلاء عروسک های محبوب تلویزیونی، به سرعت با مخاطب کودک و بزرگسال ارتباط برقرار کند و مانند «کلاه قرمزی» یک برند شود.

«مهمونی» فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بود که از طریق شبکه نمایش خانگی در دسترس مخاطبان قرار گرفت و همانند کلاه قرمزی ترکیبی از شخصیت‌های مختلف عروسکی و کاراکترهای نمایشی داشت. در میان شخصیت‌های عروسکی «بچه» با صدای هوتن شکیبا و «پشه» با صدای کاظم سیاحی خیلی زودتر از آن چیزی که پیش بینی می شد، بین مخاطبانش جا افتاد و ویدئوهای تقطیع شده اش در فضای مجازی دست به دست شد. شاباش، دی جی، کته، قیمه، مگسی و همچنین روح هم از شخصیت های عروسکی این مجموعه در فصل اول بودند که در نوع خود جذابیت هایی داشتند.

هر چند اعلام شده است که فصل جدید «مهمونی» با حضور شخصیت‌های فصل اول همراه خواهد بود اما دور از انتظار نیست که ایرج طهماسب در فصل دوم از عروسک جدیدی هم رونمایی کند.

پیشتر ایرج طهماسب درباره دلایل غیبت عروسک های «کلاه قرمزی» گفته بود، مالکیت تمامی شخصیت‌های مجموعهٔ تلویزیونی «کلاه قرمزی» با سازمان صدا و سیماست و هیچ یک از شخصیت‌ های این مجموعه در «مهمونی» حضور نخواهد داشت. با این حال تعدادی از صداپیشگان و عروسک‌ گردانان مجموعهٔ «کلاه‌ قرمزی» در «مهمونی» هم به ایفای نقش می پردازند.

غیبت حمید جبلی در این برنامه که سابقهٔ بالغ بر  پنج دهه همکاری با طهماسب را داشت هم دور از انتظار بود؛ به همین دلیل این موضوع به حاشیه هایی مبنی بر اختلاف ایرج طهماسب با حمید جبلی هم دامن زد که در ادامه تکذیب و عنوان شد که حمید جبلی فعلا قصد فعالیت در حوزه سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی را ندارد. خبری که به واقع هم درست بود؛ چراکه عمده فعالیت های ثبت شده این هنرمند در سال های اخیر نگارش کتاب و برگزاری نمایشگاه نقاشی بوده است.

مرضیه محبوب که سابقه ساخت عروسک‌ های مجموعه کلاه‌ قرمزی، مدرسه موش ها، خونه مادربزرگه و خاله قورباغه و آقا پسر را در کارنامهٔ خود دارد، عروسک‌ ساز و طراح عروسک‌ های مجموعهٔ «مهمونی» است.

همچنین در فصل اول هوتن شکیبا، کاظم سیاحی، سهیل مستجابیان، الی امامی، امیر ادیب، نازنین شعبانی به عنوان صداپیشگان «مهمونی» با ایرج طهماسب همکاری داشتند.

در فصل اول، ایرج طهماسب هنرمندانی چون پریناز ایزدیار، هومن سیدی، سیروان خسروی و زانیار خسروی، صابر ابر، محسن کیایی، ویشکا آسایش، بابک کریمی، مهرداد صدیقیان، پژمان جمشیدی، علی نصیریان، فرهاد آئیش، اشکان خطیبی، آتیلا و ستاره پسیانی، شبنم مقدمی، بهرام افشاری، مهراوه شریفی نیا، علیرضا خمسه، مهران غفوریان، سارا بهرامی، علی شادمان، امیرحسین رستمی، رامبد جوان و نگار جواهریان، ریما رامین فر و بهرام شاه‌محمدلو را مقابل دوربینش نشاند و با آنها گفت وگو کرد.

ساختاری که بعضا با انتقادهایی هم از سوی برخی منتقدان همراه شد که چنین عنوان می کردند، تاک‌شوهایی از جنس «مهمونی» یا «دورهمی»، به دلیل فشارها و ممیزی‌های رو به افزون، راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین ساختار برای ساخت برنامه محسوب می‌شوند و البته آموزه خاصی ندارند.

به هر تقدیر با توجه به مخاطبی که برنامه «مهمونی» توانست برای پلتفرم پخش کننده اش به ارمغان آورد، پیشنهاد ساخت فصل دوم به طهماسب ارائه شد و اینطور که از خبرها برمی آید، هرچند نشاندن هنرمندان مقابل دوربین یک برنامه این روزها کار دشوارتری هم شده است، اما این پیشنهاد از سوی او هم پذیرفته شده است و احتمال می رود همزمان با نوروز ۱۴۰۲ به مرحله انتشار برسد.

اعلام شده است فصل دوم «مهمونی» از نیمه دوم اسفندماه وارد تصویربرداری شده و شخصیت‌های «پشه» و «بچه» در این فصل هم حضور دارند. این مجموعه به تهیه‌کنندگی حسن خدادادی تولید می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا