نمایش خانگی

طلسم «سرزمین مادری» شکسته شد

سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی حالا نامش «سرزمین مادری» شده و به‌صورت هفتگی روی آنتن می‌رود.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از همشهری آنلاین؛ بالاخره بعد از ۱۰ سال طلسم پخش سریال سرزمین مادری شکسته شد و این سریال بعد از حاشیه‌های فراوان ۱۴ مهر در جدول پخش شبکه3 قرار گرفت.براساس آنچه هم‌اکنون در سایت تلوبیون قابل مشاهده است، سریال «سرزمین کهن» با عنوان «سرزمین مادری» از روز جمعه (۱۴ مهرماه) در جدول پخش شبکه3 قرار می‌گیرد.
زمان آغاز پخش سریال «سرزمین مادری» هرچند هنوز به‌صورت کاملا رسمی اعلام نشده، اما با توجه به قرار گرفتن نام این سریال در میان مجموعه‌هایی که پیش‌تر معاون سیما از پخش آنها در سال ۱۴۰۲ خبر داده بود، این اتفاق چندان دور از ذهن هم به‌نظر نمی‌رسد.
هرچند کمال تبریزی در گفت‌وگویی ابراز بی‌اطلاعی کرده بود، اما به‌نظر می‌رسد قرار است این سریال در فصل بی‌سریال تلویزیون پخش شود؛ سریالی که از زمان تولید تا پایان و پخش خود حواشی زیادی به‌دنبال داشت.
سریالی که به قسمت پنجم نرسید
«سرزمین مادری» با نام اولیه «سرزمین کهن» به بررسی وقایع سیاسی ایران از سال ۱۳۲۰ خورشیدی تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی پسری نوجوان می‌پردازد. سریال تاریخی سرزمین کهن در سال ۱۳۹۲ روی آنتن تلویزیون رفت، اما پس از پخش تنها 4قسمت متوقف شد و بعد از آن هم هرگز به آنتن نرسید.
رزمین مادری چگونه ساخته شد
این سریال تاریخ معاصر ایران را در قالب 3فاز 66قسمتی و 50دقیقه‌ای بررسی می‌کند که در سال 86پیش‌تولید خود را آغاز کرد و ساخت دکور نیز شروع و قرار شد کمال تبریزی، سریال خود را در لوکیشن عظیمی در شهرک غزالی بسازد. در نیمه آذر 87در شهرک سینمایی غزالی فیلمبرداری فاز اول آغاز شد و بعد از اصلاحاتی که روی فیلمنامه صورت گرفت، فاز اول سریال در اوایل سال 89به اتمام رسید. فاز دوم سریال از دی‌ماه 89شروع شد و بعد از مشکلات مالی و اصلاحاتی که به فیلمنامه وارد شده بود در دی‌ماه 92به اتمام رسید و در 3بهمن 92این سریال روی آنتن شبکه3 رفت، اما فقط 4قسمت از سریال پخش شد.
دردسرهای ضرغامی و برکناری مدیران
حاشیه‌های سریال تبریزی در آن زمان آنقدر بالا گرفت که سیدعزت‌الله ضرغامی، رئیس وقت سازمان صداوسیما را به پوشیدن لباس قوم بختیاری و سفر به این مناطق وادار کرد. چند مدیر وقت در صداوسیما برکنار شدند، اما غائله «سرزمین کهن» در آن زمان ختم به خیر نشد و تنها راه‌حل، حذف از آنتن تشخیص داده شد. این سریال قرار بود در سال‌های ۹۴ و ۹۶ هم روی آنتن برود که این کار عملی نشد. «سرزمین مادری» ازجمله پروژه‌های پربازیگر و پرهزینه صداوسیما محسوب می‌شود.
آغاز اعتراضات
وقتی قسمت‌های سوم این سریال پخش شد، اعتراضات اقوام بختیاری بالا گرفت. مردم در شهرهای مختلف اعتراض کردند و علاوه بر مردم حتی جمعی از نمایندگان مجلس و محسن رضایی هم به رئیس وقت سازمان صدا‌وسیما درخصوص پخش سریال اعتراض کردند. این اعتراض در حالی بود که یکی از پژوهشگران تاریخ بختیاری در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و عنوان کرد که ما بختیاری‌ها زود قضاوت کردیم و فقط چند قسمت از این سریال را دیدیم؛ درحالی‌که قهرمان داستان شخصیتی لر و بختیاری است و گفته‌اند اواسط داستان از این قوم ایرانی خیلی تعریف و تمجید می‌شود.
تلاش برای پخش سریال پرهزینه
با آمدن پیمان جبلی به صدا‌وسیما زمزمه‌های تعیین سرنوشت این سریال به گوش رسید تا اینکه هم معاون سیما و هم رئیس سیمافیلم در حاشیه نشست‌های خبری و برنامه‌ها از پخش سریال «سرزمین مادری» خبر دادند و در این میان مهدی آذرپندار که حالا از رسانه ملی رفته پیگیر پخش این سریال تاریخی بود.
تبریزی: سوءتفاهمات برطرف شد
کمال تبریزی درباره‌ پخش سریال «سرزمین مادری» به ایسنا گفت: در جلسه‌ای که در سیمافیلم برگزار شد، مدیر سیمافیلم اعلام کرد که در حال رایزنی برای پخش است و در مهرماه سریال پخش خواهد شد؛  البته تاریخ دقیقی مشخص نشده اما  قرار است به‌صورت هفتگی و احتمالا در روزهای پنجشنبه و جمعه پخش شود که تکرار آن هم در ایام هفته خواهد بود. تبریزی گفت: امیدوارم که شاهد این اتفاق باشیم و مردم بتوانند زحمت بیش از ۱۰ساله را تماشا کنند که انصافا ساختش بسیار سخت، دشوار و حتی پرهزینه بود. فکر می‌کنم «سرزمین مادری» سریال جذابی باشد و مخاطبان آن را دوست داشته باشند.
به‌گفته تبریزی سریال«سرزمین مادری» شامل 3فصل است که هر فصل آن حدود ۲۰قسمت است و در مجموع حدود ۶۰ قسمت می‌شود. او گفت: برای اینکه دیگر هیچ سوءتفاهمی پیش نیاید اصلاحات کامل را انجام داده‌ایم و تمام اصلاحیه‌ها در جلسات متعددی که با افراد مختلف داشتیم انجام شد. اغلب این اصلاحات به تغییر اسامی برمی‌گشت؛ اینکه طوری نباشد که اشاره به افراد خاصی داشته باشیم. البته کاری دشوار بود اما انجام شد و زمانی که همه، سریال را ببینند، متوجه می‌شوند که سوء‌تفاهم‌ها دیگر برطرف شده است و حالا دیگر قصه، داستان و موضوعی که مطرح است، اهمیت دارد و موارد حاشیه‌ای آن کنار می‌رود.‌

گفتنی است سیدجمال سیدحاتمی کارگردانی دوم سریال را در کنار کمال تبریزی بر عهده داشته است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا