جهانسینما

شخصیت ایرانی آثار اسپیلبرگ و غریب‌پور در فرودگاه پاریس درگذشت

مهران کریمی‌ناصری که ۱۸ سال در فرودگاه شارل دوگل پاریس زندگی می‌کرد و داستان زندگی او دستمایه تولید فیلم «ترمینال» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و نمایش «۲۳۴۲ روز بد» به کارگردانی بهروز غریب‌پور شده بود در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از  ایرنا؛ روزنامه لوموند به نقل از مدیر فرودگاه شارل دوگل پاریس کشور فرانسه با اعلام این خبر افزوده است: مهران کریمی‌ناصری شامگاه ۱۲ نوامبر ۲۰۲۲ میلادی (۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱) بر اثر سکته قلبی در ترمینال F۲  فرودگاه شارل دوگل درگذشت.

مهران کریمی‌ناصری در سال ۱۳۲۴ در استان خوزستان ایران به دنیا آمد و در ابتدا برای جستجوی مادرش به اروپا سفر کرد.

وی سپس چند سالی را در بلژیک زندگی کرد و از کشورهایی مانند بریتانیا، هلند و آلمان به دلیل نداشتن مدارک صحیح مهاجرت دیپورت (اخراج) شد و در نهایت به فرانسه رفت و در آنجا ترمینال ۲F فرودگاه شارل دوگل را تبدیل به خانه خود کرد.

او در این فرودگاه روی یکی نیمکت‌ها زندگی می‌کرد و همه دارایی‌هایش را در چرخ‌دستی‌های فرودگاه دور تا دورش گذاشته بود. او روزها مشغول نوشتن در مورد زندگی‌اش در یک دفترچه بود و همیشه علاقه‌مند به خواندن کتاب و روزنامه بود.

در همان سال‌ها داستان او توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرد و در نهایت استیون اسپیلبرگ کارگردان شهیر هالیوود اقدام به ساخت داستانی با الهام از وضعیت وی با نام «ترمینال» با بازی تام هنکس و کاترین زتاجونز کرد. پس از پخش این فیلم، روزنامه‌نگاران برای صحبت با مردی که الهام بخش یک فیلم هالیوودی شده بود، به سراغش رفتند.

شخصیت ایرانی آثار اسپیلبرگ و غریب‌پور در فرودگاه پاریس درگذشت

مهران ناصری سرانجام در سال ۱۹۹۹ توانست پناهندگی و حق اقامت در فرانسه را دریافت کند اما تا سال ۲۰۰۶ در فرودگاه ماند.

به گفته وی پس از مرگ آقای ناصری «چندین هزار یورو» در وسایل وی پیدا شده است.

همچنین بهروز غریب‌پور کارگردان شناخته کشورمان نیز در سال ۱۳۸۳ نمایشی را در مقام نویسنده و کارگردان با عنوان «۲۳۴۲ روز بد» با حضور بازیگرانی چون  محمد حاتمی، محمد ساربان، بهناز توکلی، حمید ابراهیمی، نسیم ادبی، دیدار رزاقی با محور داستان زندگی مهران کریمی‌ناصری را در مجموعه تئاترشهر به صحنه برد.

لینک کوتاه: https://didehbanhonar.ir/?p=1207

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا