سینما

سینمای ۲۰ میلیون نفری/ آیا تعداد مخاطبان امسال به ۳۳ میلیون نفر می‌رسد؟

تعداد مخاطبان سینمای ایران درحالی طی یک عملکرد خوب، به ۲۰ میلیون نفر رسیده که احتمال می‌رود تا پایان امسال، سینمای ایران با گذر از ۲۸ میلیون مخاطب، رکورد ۲۳ساله سینمای ایران در زمینه جذب مخاطب شکسته شود.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایرنا؛ سینمای ایران تا پایان شب گذشته موفق شد، تعداد مخاطبان امسال خود را به ۲۰ میلیون نفر برساند. این اتفاق از آن حیث مهم تلقی می‌شود که کمتر کسی گمان می‌کرد که این آمار برای کل امسال رقم بخورد حال آن‌که آمار ۲۰ میلیون مخاطب، تنها در طول ۲۶۶ روز به ثبت رسیده است. با این حساب، به ازای هر ۴.۴ ایرانی، یک نفر تا امروز به سینما رفته که آمار خوبی طی ۴ سال اخیر به حساب می‌آید.

همچنین این آمار ۲۰ میلیونی از آن حیث مهم است که برای نخستین‌بار در طول ۴ سال گذشته، نوید رسیدن به دوران پیش از کرونا داده شده است. آخرین آمار ثبت‌شده نرمال برای سینماها، به سال ۹۸ باز می‌گردد که سینماها در این سال، ۲۶ میلیون مخاطب داشتند. با این دست‌فرمان، سینمای ایران، احتمالا در اوایل بهمن‌ماه، از این آمار عبور خواهد کرد تا برای نخستین‌بار پس از اپیدمی کرونا، سینمای ایران بتواند موقعیت قبل خود را بازیافته و به فکر فتح قله‌هایی جدید باشد.

تعداد مخاطبان سینما در سال ۹۷ نیز حدود ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود که این آمار، قطعا برای امسال نیز محقق خواهد شد.

سینمای ایران در سال ۹۶، حدود ۲۳ میلیون نفر، در سال ۹۵، حدود ۲۶ میلیون، در سال ۹۴، بیش از ۱۳ میلیون، در سال ۹۳، کمتر از ۱۳ میلیون، در سال ۹۲، کمتر از ۱۰ میلیون، در سال ۹۱، کمتر از ۱۱ میلیون و در سال ۹۰، کمتر از ۱۵ میلیون نفر مخاطب داشته است. بنابراین اگر سینما برای امسال بتواند تعداد مخاطبان خود را به ۲۸ میلیون نفر برساند، یعنی بیشترین میزان استقبال از سینماها در طول ۲۳ سال رقم خورده است.

سینمای ۲۰ میلیون نفری/ آیا تعداد مخاطبان امسال به ۳۳ میلیون نفر می‌رسد؟

رویای مخاطب ۳۳ میلیونی برای سینمای امسال چندان بعید به نظر نمی‌رسد

آخرین باری که سینمای ایران توانست بیش از ۲۸ میلیون مخاطب داشته باشد، به سال ۷۹ بازمی‌گردد که در آن سال، ۳۳ میلیون نفر به سینما رفتند. البته که تحقق مخاطب ۳۳ میلیونی برای سینمای امسال نیز چندان بعید نیست. درحال‌حاضر، ۲ فیلم هتل و ویلای ساحلی، آمارهای بسیارخوبی در زمینه جذب مخاطب به ثبت رسانده‌اند که این ۲ فیلم، حداقل تا پایان سال بر روی پرده می‌مانند.

از سوی دیگر، این ۲ فیلم چند اهرم کمکی نظیر فسیل و بچه زرنگ دارند که می‌توانند کمک بسیارخوبی به فرآیند استقبال کنند. ضمن اینکه فیلم‌های دیگر اکران و البته آثاری که در بیش از ۳ ماه دیگر به روی پرده می‌روند را نیز باید در نظر گرفت تا متوجه شد، رویای مخاطب ۳۳ میلیونی برای سینمای امسال چندان بعید به نظر نمی‌رسد.

این اتفاق قطعا درنتیجه مهندسی اکران و ابتکارهای شورای صنفی نمایش و البته تصمیم‌های کلان مدیریتی محقق شده است که می‌تواند پروسه‌ای ماندگار برای سالیان آتی بوده و سینما در هر سال می‌تواند رکورد سال گذشته خود را بهبود ببخشد. اتفاقی که طی آن، آثار کمدی، اجتماعی و انیمیشن با استقبال قابل‌توجهی مواجه می‌شوند و سرانه سینما در کشور را به نقاطی طلایی می‌رسانند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا