اقتصاد هنرتئاتر

تشریح چشم‌انداز تماشاخانه ایرانشهر در یک نشست خبری

حمید نیلی رییس تماشاخانه ایرانشهر، توحید معصومی معاون این تماشاخانه و آریان رضایی مدیر روابط عمومی ایرانشهر نشستی را برای اصحاب رسانه ترتیب دادند و به ارائه گزارش عملکردی یکساله پرداختند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از صبا؛ تماشاخانه ایرانشهر همزمان با روز خبرنگار، نشست خبری ترتیب داد که در آن حمید نیلی رییس تماشاخانه ایرانشهر و توحید معصومی معاون تماشاخانه ایرانشهر برای اصحاب رسانه به ارائه گزارشی از عملکردی این تماشاخانه مستقل زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پرداختند.

در ابتدای این نشست حمید نیلی رییس تماشاخانه ایرانشهر ضمن بیان خیرمقدم و گرامی‌داشت روز خبرنگار عنوان کرد: بنده حدود ۶ سال به صورت مستقیم و غیرمستقیم خدمت دوستان رسانه هستم و امروز بهانه‌ای شد تا گپ و گفتی داشته باشیم و تشکر می‌کنم از آریان رضایی روابط عمومی ایرانشهر که این جلسه را برگزار کرد.

اجرای آثار باکیفیت برای حفظ جایگاه ایرانشهر
رییس تماشاخانه ایرانشهر گفت: دقیقا تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱ بود که طی مراسمی خاص، مسئولیت این تماشاخانه را برعهده من سپردند. در این مدت اهل مصاحبه نبودیم و اسین نشست صمیمانه بهانه‌ای شد تا گزارشی را خدمت شما ارائه دهم.

نیلی ضمن اشازه به اینکه در بدو ورود، به تعهداتی که حسین مسافر آستانه داشته است، پایبند بوده است، تصریح کرد: از لحاظ اخلاقی احساس کردم که همان خط و مشی زمان مدیریت حسین مسافرآستانه را باید ادامه دهیم و بر همان اساس تغییرات خاصی در ذهن نداشتیم و بنابر ادامه دادن خط و مشی آقای مسافرآستانه بود و خداراشکر ادامه دادیم.

او ادامه داد: سال گذشته که اجراها با مشکل رو به رو شد و اتفاقاتی افتاد، ساختار تماشاخانه ایرانشهر را اصلاح کردیم و با توجه به اینکه تماشاخانه ایرانشهر با خانه هنرمندان ادغام شده بود، طبق نظر شهردار محترم و مدیر عامل وقت خانه هنرمندان که با حفظ سمت رییس تماشاخانه ایرانشهر بودند در تیرماه قرار شد خطی و مشی شان جدا شود. در همین راستا بحث استقلال مالی مطرح شد و قرار شد تا درآمدها و هزینه در گردش داخل خود سالن بشود البته که بعضی مسائل در اصلاح ساختار رعایت شده است.

نیلی گفت: بحث بعدی که قصد دارم عرض کنم این است که ما در راستای روال همیشگی تماشاخانه ایرانشهر، بحث اورجینال بودن آثار را مورد اهمیت قرار دادیم و تا اینجا هم آقای معصومی بسیار تاکید داشتند کارهایی را روی صحنه ببریم که به معنای واقعی اورجینال باشند تا به حفظ جایگاه ایرانشهر کمک کنیم.

او در پایان عنوان کرد: مهرداد باقری ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران چشم‌انداز تماشاخانه ایرانشهر را مانند مراکز خاص چون باغ کتاب تهران یا دیگر مکان‌ها، چرخه‌ای خاص برایش تعریف کرده است. جناب باقری در جلسه‌ای که به این تماشاخانه تشریف آورده بودند، مصمم بودند که تا مهر و آبان این چشم انداز سرانجام برسد.

تعریف مراکز خاص
در ادامه آریان رضایی مدیر روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر در تایید حرف های نیلی توضیح داد: برخی از مجموعه ها، موسسات و…، وابسته و زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کار می کنند از جمله موسسه تصویرشهر، نشر شهر، باغ کتاب، تماشاخانه ایرانشهر و… . مرکز خاص یعنی استقلال اجرایی حفظ می‌شود و درآمد ها صرف خود مجموعه و خدمات آن می شود.

همچنین توحید معصومی معاون، مدیر هنری و مسئول هماهنگی گروه‌های تماشاخانه ایرانشهر ضمن تبریک روز خبرنگار عنوان کرد: از همیاری و همیاری که در این یکسال اخیر داشتید و همراه تئاتر بودید و اخبار تئاتر ایران و تماشاخانه ایرانشهر را به نحو احسن در اختیار رسانه و مخاطبان قرار دادید، سپاسگزارم.

او افزود: طبیعی است یک اتفاق فرهنگی هنری باعث تاثیر در جامعه شود. شاید سهم عمده‌اش، سهم رسانه و خبرنگارانی است که بی وقفه تلاش می‌کنند تا کارها دیده شود و تاثیرات آن رویداد در جامعه نمایان شود.

معصومی خاطرنشان کرد: در ارتباط با این یکسال که در خدمت آقای نیلی و مجموعه ایرانشهر بودم، چراغ راه ما یکی بحث متعهد بودن به آقای مسافرآستانه و تغییراتی بود که در اواسط سال رخ داد چرا که رییس سابق تماشاخانه ایرانشهر براساس چشم اندازی با گروه ها مذاکره کرده بودند و به همین خاطر جدول اجراهای سال ۱۴۰۱ تکمیل و پیشنهاداتی برای اجرا در سال ۱۴۰۲ در جدول ثبت شده بود. تاکید نیلی این بود که به تعهدات عمل کنیم و تاکید دوم نیلی و ایرانشهر این بود که ایرانشهر اعتبار و سطح حرفه‌ای خود را حفظ کند.

مولفه‌های انتخاب آثار
معصومی تصریح کرد: تا الان نیز به نوبه خود با کمک آریان رضایی مدیر روابط عمومی و با تدابیر حمید نیلی ریاست تماشاخانه ایرانشهر سعی کردیم این دو مولفه را رعایت کنیم و جدول مسافرآستانه را تا پایان سال عملیاتی کردیم.

او ضمن بیان اینکه امسال از طریق سه منبع جدول اجراها را کامل کردیم، گفت: بخشی از درخواست دهندگان پیشتر موفق به اجرا نشدند و مذاکره کردیم، متقاضیان را پذیرفتیم و تعهدات آقای مسافرآستانه را عملی کردیم و به محض اینکه آقای نیلی مسئولیت اینجا را پذیرفتند، کارگردان ها با ایشان صحبت کردند که بمانند و اجراهایشان را در معرض عموم قرار دهند.

این کارگردان افزود: طبق تعهدات آقای مسافر آستانه این اجراها در جدول ۱۴۰۲ قرار گرفتند. دیگر منبع ما متقاضیانی بودند که در شهریور ماه سال گذشته درخواست دادند و چون تداعی شده بود که گروه ها فقط می‌توانند تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ تقاضای اجرا روی صحنه تماشاخانه ایرانشهر را بدهند و تا سال دیگر این تماشاخانه فراخوانی نخواهد داشت، حدود ۳۵۰ گروه تقاضا دادند.

معصومی اذعان داشت: به احترام هنرمندان و درخواست ها مجبور به کارشناسی و بررسی شدیم و بخشی از جدولمان با توجه به مدیرت قبلی پر شد که ۸ اثر به عنوان معرفی ،۵ اثر قطعی و ۳ اور ذخیره را در نظر گرفتیم که ما با توجه به مذاکرات صورت گرفته تا پایان سال جاری به ۵ تقاضا پاسخگو باشیم.

کارشناسی؛ از طراحی تا شکل‌گیری و اجرا
او ادامه داد: مابقی درخواست‌های جدیدی که امسال اضافه شده است نیز در مجموع کارهای سال آینده ایرانشهر را تشکیل خواهند داد و در نیمه اول مهر ماه ۱۴۰۲ در نشست تخصصی که با کارگردان‌ها خواهیم داشت تکلیف را مشخص خواهیم کرد. ما در سال قبل صرفا با مطالعه متن و شناختی که از کارگردان و سبک اجرایی‌اش داشتیم اور را در جدول می گذاشتیم که یکسری تبعات داشت که با تایید جناب نیلی و شورا می‌خواهیم زین پس با کارشناسی درباره این که چه ضرورت هایی باعث شده متن را انتخاب کنند، دکور و طراحی و سبک اجرا به چه صورت خواهد بود و… و تمام مسائلی را که گروه درگیرش شده بودند‌، بررسی کنیم.

معصومی به ارائه گزارشی از تعدد اجراها از ابتدای سال جاری پرداخت و گفت: می توان گفت امسال از فروردین ماه تا ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۲ میزبان ۱۲ گروه نمایشی بودیم و نزدیک ۴۶ هزار نفر مخاطب به تماشای آثار تماشاخانه ایرانشهر نشستند. همچنین حدود ۶ میلیارد و ۳۰۰ هزار تومان عایده فروش این تماشاخانه بوده است.

همچنین این معاون به تنوع آثار با دیدی نو اشاره کرد و عنوان کرد. از لحاظ تنوع در آثار و عوامل آن ها نسل های مختلف کارگردان های تئاتر ایران را پوشش دادیم از سعید پورصمیمی به عنوان بازیگر تا سیاوش طهمورث به عنوان کارگردان تا اوشان محمودی کم‌سن‌ترین کارگردان در این تماشاخانه روی صحنه رفتند.

او در پایان تاکید کرد: همچین سعی کردیم از آثار کارگردانان زن تئاتر هم استفاده شود و به علاوه برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر طبق تفاهمنامه ای که با ستاد جشنواره تئاتر فجر امضا شده است هم می توانند در این سالن اجرا بروند. البته دو بازه زمانی پیشنهاد دادیم و چون گروه های شهرستان با مصائب اسکان و پذیرایی و هماهنگی رو به رو هستند، خودشان اجراهایشان را برای سال بعد انداختند. در ضمن اگر اثری در جشنواره‌ای بدرخشد حتما اجرایش را در جدول سال بعد خواهیم گذاشت. برای اجراهای نیمه دوم سال ۱۲ گروه در صف انتظار هستند که در صورد انصراف گروه دیگری جایگزین خواهد شد.

بیلبوردها چه‌شد؟ جوابیه‌ها برای چه بود؟
در ادامه حمید نیلی درباره نصب بیلیوردهای شهری تماشاخانه ایرانشهر و آثار آن گفت: بحث بیلبورد شهری مطرح بود و برخی از گروه‌ها دستخوش اتفاقاتی، اجراهایشان با چالش رو به رو شد. ما جلساتی با کارگردانانی داشتیم با جناب باقری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مطرح شد و ایشان هم تا جایی که توانستند مطالبات را انجام دادند اما تداوم این اتفاق سخت است و آقای باقری صحبتی کردند و درخواستی از سازمان زیباسازی داشتند و امیدوارم تفاهمنامه اتفاق بیفتد و ادامه داشته یاشد.

همچنین رضایی مدیر روابط عمومی این تماشاخانه درباره جوابیه‌های اخیر تماشاخانه ایرانشهر توضیح داد: این جوابیه ها برای ماجرای کیانی پیش آمد که متاسفانه توسط گروه او اطلاعات خلاف واقعیت و غیرحرفه‌ای را منتشر می‌شد و تنها کاری که کردیم آنچه اتفاق افتاده بود را در متنی منتشر کردیم که دوستان بدانند. کیانی اعلام می‌کرد کارشان توقیف شده ولی تا آخرین شب اجرا رفتند.

معصومی در ادامه گفت: در شرایط فعلی چند گروه نمایشی فعال داریم، نویسندکان و کارگردانان و بازیگران فعال محدودند مثلا شهروز دل افکار اکنون در ۳ کار بازی می‌کند و ما نمی‌توانیم بگوییم چون در کار قبلی بودید نمی‌توانید دیگر بازی کنید و بگوییم دیگر کار نکنید. تماشاخانه نیز شورای هنری معروف به سیاستگذار و تصمیم گیری ندارد و صرفا شورای کارشناسی دارد که متون و رزومه‌ها را بررسی می کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا