تئاتر

تحول در تئاتر گِرمی‌مغان با اجراهای متفاوت

هنرمندان تئاتر شهرستان گرمی مغان از توابع استان اردبیل، با همراهی و همکاری برخی دستگاه‌های استانی و محلی در ایام فاطمیه با به روی صحنه بردن چند اثر نمایشی به اذعان صاحب نظران، همت و اراده خود را برای تحول و پیشرفت در این رشته هنری نشان داده و گام‌های بلندی برای تعالی آن برداشتند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از خبرنگار ایرنا؛ نمایش «یاس کبود مدینه» در ایام فاطمیه در قالب دو اجرای متفاوت با اجرای مشترک گروه‌های نمایشی یاقوت مغان، صهبا و التیام به کارگردانی سجاد نادرپور در سالن حافظ گرمی مغان تحسین تماشاگران و علاقه مندان را برانگیخت، به طوری که به گفته کارشناسان امر، نشانه‌های پیشرفت و تحول در هنر تئاتر این شهرستان مشهود و نویدبخش آینده ای روشن‌تر است.

در اجرای این نمایش‌ها اداره‌کل فرهنگ و ارشاداسلامی و حوزه هنری استان اردبیل، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، اداره های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی گرمی و بسیج هنرمندان، مجمع خیرین حضرت زهرا (س) و خانه احسان محله قلعه‌باشی این شهرستان همکاری داشتند.

علیرضا عطایی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و از استادان نامی هنرهای تجسمی شهرستان گرمی مغان که خدمات ماندگار او در تربیت و هدایت گروه‌های هنری سرود و تئاتر به جشنواره‌های استانی و ملی زبانزد عام و خاص است، با حوصله تمام به تماشای نمایش یاس کبود مدینه نشست و سپس در ارزیابی از این کار هنری گفت: تحرکات خوب و امیدوارکننده ای برای رشد هنر تئاتر در این شهرستان به چشم می‌خورد و لازم است برای حصول نتایج بیشتر، نشستی با بازیگران و عوامل آن برگزار شود.

وی اخذ بازخوردها و بارتاب‌های تئاتر از ناحیه مردم و صاحب نظران را برای پیشرفت امر بسیار مهم دانست و بر استمرار تمرین‌های علمی با بهره مندی از استادان مجرب و دارای تحصیلات دانشگاهی تاکید کرد.

محمد فرید شاعر، مجری و استاد رشته‌های هنری خوشنویسی، سرودهای انقلابی و مجری گری نیز توجه به بزرگان و احترام به پیشکسوتان را لازمه پیشرفت در هنر ذکر کرد و گفت: هنگام ورود به سالن حافظ برای تماشای این کار نمایشی، جای خالی تصاویر بزرگان شعر و هنر منطقه از جمله زنده یادان محمد حسین اجارودی، علی پاشاپور و فیروز داوودی را احساس کردم.

وی روند هنر تئاتر در گرمی مغان را بسیار بالنده و پویا توصیف و اظهار امیدواری کرد با تداوم پشتیبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی هنرمندان این عرصه، کارهای پربار دیگری در این شهرستان روی صحنه رود و زمینه برای شرکت در رقابت‌های هنری استانی و ملی فراهم تر شود.

عباس جاهد مسئول انجمن نمایش شهرستان پارس آباد مغان و از بازیگران باسابقه و مطرح تئاتر استان اردبیل هم با تحسین بازیگران و عوامل نمایش یاس کبود مدینه، استمرار مطالعه و علم‌اندوزی برای رشد و تعالی بیشتر را خاطرنشان شد و تحول ایجاد شده در تئاتر گرمی مغان را ستود.

اسدالله تیزفهم شاعر و مسئول انجمن شعر و ادب گرمی مغان و حسن رحیمیان شاعر و نویسنده نیز بازیگران و عوامل تئاتر این شهرستان را به جهت چند ماه زحمت و تلاش برای روی صحنه بردن این آثار نمایشی تشویق کردند.

محمد ندایی شاعر و مجری برنامه نیز بعد از پایان اجرای نمایش یاد شده، علاوه بر تحسین زحماتی که برای اجرای این کار هنری کشیده شده بود، برقراری صلح و آشتی بین سه گروه برگزار کننده آثار نمایشی در ایام فاطمیه را از برکات این روزها و حاصل همگرایی هنرمندان دانست.

وی اظهار کرد: بین هنرمندان و بازیگران تئاتر گرمی مغان، برخی اختلاف نظرها و تفاوت سلیقه‌ها وجود داشت که خوشبختانه از برکت نام و یاد حضرت فاطمه (س) و در سایه همکاری مشترک گروه‌های هنری، از میان برداشته شد و حس همدلی و همنوایی در میان بازیگران مشاهده می‌شود.

گفتنی است، اجرای هنرمندانه بازیگران آثار نمایشی گرمی مغان در ایام فاطمیه بخصوص نمایش یاس کبود مدینه، به حدی روی سالن سرشار از تماشاگران تاثیرگذار بود که همه با سکوت و حوصله و دقت کامل بر آن می نگریستند.

علاقه مندان به تئاتر در گرمی مغان انتظار دارند با تداوم همکاری گروه‌های هنری و مسئولان مربوطه، شاهد به روی صحنه رفتن کارهای جذاب و دیگری با موضوعات اجتماعی و طنز در روزها و مناسبت‌های آینده باشند.

مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گرمی مغان درباره عوامل و بازیگران کارهای نمایشی در ایام فاطمیه گفت: در این آثار نمایشی هنرمندانی همچون افسانه محسنی، نیما اوجاقی، پویا اسدالهی، مهدی داودی، موسی جهانی، مصطفی حسین‌پور، توحید امانی، نیما داودی، ایلیا زندیان، فتح‌الله صدری، موسی حیدری، حسین برونوس، مهدیه ابراهیمی، مبینا باوفا، نسرین نجفی، فاطمه بدلی، محمدرضا امینی‌فر، امیرعلی پاشایی، کوثر جوادپور، علی حسین‌پور، نازنین زهرا جوانبخت و زهرا حیدرزاده به ایفای نقش پرداختند.

حسن مجیدی افزود: ذبیح‌الله صدری، رسول صفایی، محمد فاتحی، موسی حیدری، ثریا بدلی، سعید صالحی، داود نیکجو، فتح‌الله صدری، نیما اوجاقی، اسلام حامدی، مهدیه ابراهیمی، سیدناطق تیموری، محمدرضا امینی‌فر و امیرحسین مهدی‌زاده از دیگر عوامل این نمایش بودند.

وی ادامه داد: در اجرای گروه تئاتر ترمه هم که با کارگردانی حسن مهدیزاده به صحنه رفت، یوسف رمضانی، عرفان ذکی‌زاده، رسا جهانی، مهدیس سیفی، مهدیس مهدی‌زاده، علی محمدی، پویا شاهی، حسین فاضلی، مهدی مهدوی، ابوالفضل بشیری، امیرمحمد بشیری، یسنا میرزائی، پرهام یوسفی، رها سیفی، غزل احمدزاده، ابوالفضل قریشی، اسماء بشیری، آی‌نور بشیری و مهدی فلاحی به عنوان بازیگر، ایفاگر نقش‌های مختلف بودند و یوسف رمضانی، حسین فاضلی، سمیه بیدار، مهدی فلاحی، پویا شاهی، مهرشاد فروتن، امیررضا مدیر، محمد آقازاده، حسین پناهی، علی محمدی و قدیر احمدزاده هم دیگر عوامل این نمایش بودند.

گرمی مغان با حدود ۶۵ هزار نفر جمعیت و گروه های هنری و ادبی متعدد در شمال استان اردبیل و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

گزارش از: عیسی پاشاپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا