دسته‌بندی نشدهکسب و کار

برگزاری شب شعر و موسیقی سنتی اصیل آذربایجانی (عاشیقلار)

قربانعلی کریمخانی، مدیر عامل موسسه فرهنگی، هنری استاد شهریار آذربایجان در استان البرز از برگزاری مراسم شب شعر تورکی و فارسی همراه با موسیقی سنّتی آذربایجانی (عاشیقلار) به مناسبت بزرگداشت ملّامحمد فضولی و سالگرد آزادسازی خرمشهر خبر داد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از مرزنیوز؛ این مراسم به همت موسسه فرهنگی‌، هنری استاد شهریار آذربایجان در سالن سیروس صابر اداره کلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز روز سه ‌شنبه ۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ الی ۱۹ به نشانی کرج، میدان آزادگان، بلوار شهید مطهری، نبش شاهد ۲، اداره کلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، سالن سیروس صابر برگزار خواهد شد.

گفتنی است ورود برای عموم علاقمندان آزاد و رایگان است.

لازم به توضیح است محمد فضولی یکی از بزرگترین شاعران ترکی آذربایجانی در سده دهم به شمار می‌رفت که تأثیر عمیقی در تاریخ ادبیات ترکی و فارسی بر جای نهاده است و با نگارش کتابی با عنوان «حدیقه السعدا» توانست در راه مکتب تشیع نیز خدمات ارزنده‌ای ارایه دهد. محمد فضولی در ۹۱۰ قمری در خانواده‌ای شیعی مذهب و آذربایجانی در عراق دیده به جهان گشود از کودکی و دوران تحصیلی وی آگاهی‌های چندانی در دست نیست. علوم عربی را نزد عالمی به نام رحمت الله و علوم ادبی را نزد «حبیبی» شاعر معروف آذربایجان آموخت. پدر فضولی بنا به گفته ‹‹صادق بیگ افشار›› از ایل بیات بوده که یکی از ۲۲ طایفه مهاجر ترکان اوغوز است. فضولی بارها به نسبت قومی خود اشاره کرده، خود را «ترک زبان» می نامد و این زبان را مناسب ترین قالب بیان عواطف و احساسات خود می داند.

همچنین شایان ذکر است آزادسازی خرمشهر در ۳ خرداد سال۱۳۶۱ش از رخدادهای مهمِ تاریخ جنگ ایران و عراق است. این شهر پس از ۵۷۸ روز اشغال توسط ارتش بعث عراق به‌دست نیروها و رزمندگان ایرانی آزاد شد. خرمشهر، از شهرهای خوزستان، اولین شهری بود که مورد تهاجم عراقی‌ها قرار گرفت. این شهر، علی‌رغم ۳۴ روز مقاومت و تلاش رزمندگان و مردم، سرانجام در ۴ آبان سال ۱۳۵۹ش، به اشغال ارتش بعثی عراق درآمد. در فاصله ماه‌های مهر تا دی ۱۳۵۹ش، پس از سقوط خرمشهر، نزدیک به سه ماه عملیات‌هایی برای آزادسازی شهر از طرف ارتش، سپاه پاسداران و نیروهای مردمی انجام شد، اما نتیجه‌ موفقیت‌آمیزی حاصل نشد. پس از ماه‌ها تصرف و اشغال شهر، در نهایت در طی عملیات گسترده‌ای با نام عملیات «بیت المقدس» که ۲۵ روز به طول انجامید و در چهار مرحله اجرا شد، شهر به محاصره کامل نیروهای ایرانی درآمد و پس از انهدام قوای عراقی و اسارت شماری از نیروهای آن، در ۳ خرداد سال۱۳۶۱ش خرمشهر به‌طور کامل آزاد شد و پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد.

خبرنگار: فاطمه سیدحاتمی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا