جهانسینماکسب و کار

«باربی» آمریکایی؛ از ممنوعیت تا اکران در عربستان

مایش فیلم پرفروش «باربی» برادران وارنر در الجزایر ممنوع شده است، زیرا برخی از کشورهای خاورمیانه همچنان به موضوعات جنسیتی این فیلم هالیوودی اعتراض دارند.


به گزارش دیده بان هنر و به نقل از بانی فیلم؛ رویترز به نقل از یک منبع رسمی و سایت خبری محلی «۲۴H» الجزایر گزارش داد که نمایش فیلم باربی در «الجزایر» که از ۲۱ جولای آغاز شده بود، به دلیل ادعاهایی مبنی بر اینکه این فیلم «همجنسگرایی و سایر انحرافات غربی را تبلیغ می کند و ناقض ارزش های دینی و فرهنگی کشور است»، متوقف شده است.
اکران «باربی» پیش از این در کویت ممنوع شده است، این در حالی است که این فیلم با بازی «مارگو رابی» و «رایان گاسلینگ» در کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین پس از سانسور برخی از بخش‌ها به نمایش درآمده است.
عربستان سعودی که پیش از این از عدم امکان نمایش فیلم «باربی» خبر داده این فیلم را در نهایت اکران کرده و مخاطبان سعودی را برای تماشای این فیلم به سالن‌های سینما کشانده است و با واکنش‌های متفاوتی نیز رو به رو شده است.
فروش سینمای عربستان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ عدد ۱۳۲.۲ میلیون دلار را ثبت کرده و پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار سینمای عربستان تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیارد دلار برسد.
در لبنان، که به طور سنتی در میان کشورهای لیبرال‌تر منطقه قرار دارد، «محمد مرتضی» وزیر فرهنگ این کشور عربی اعلام کرد که فیلم «باربی» همجنس‌گرایی و کاهش اهمیت کانون خانواده را ترویج می‌کند و با ارزش‌های اعتقادی و اخلاقی در تضاد است.
در همین حال، این فیلم همچنان در دیگر بازارهای خارجی به فروش خیره‌کننده خود ادامه می دهد. ساخته «گرتا گرویگ» در گیشه ۱۱ تا ۱۳ اوت در آمریکای شمالی در چهارمین هفته نمایش به فروش ۳۳.۷ میلیون دلاری رسید و به راحتی در رتبه اول باقی ماند و فروش گیشه آمریکای شمالی از مرز ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرده است. این فیلم با احتساب فروش ۶۵۷ میلیون دلار در خارج از آمریکا تاکنون به مجموع فروش جهانی چشمگیر ۱.۱۸ میلیارد دلار رسیده است.
«باربی» پس از عبور از انیمیشن «منجمد ۲» ساخته «جنیفر لی» و «کریس باک»، رکوردار پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست که توسط یک کارگردان زن ساخته شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا