اقتصاد هنر

ایرج راد : مالیات گرفتن از هنرمندی که درآمد ندارد غیرقانونی است

ایرج راد ، رییس هیات مدیره خانه تئاتر با اشاره به معافیت مالیاتی هنرمندان تاکید کرد : اگر هنرمندی به صورت غیرقانونی ، ناچار به پرداخت مالیات شده است ، جای شکایت برای او باز است.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر؛ ایرج راد ، رییس هیات مدیره خانه تئاتر گفت : بر اساس آخرین قانون، هنرمندانی که در طول سال مبلغ درآمدشان بالای 200 میلیون تومان باشد ، موظف به پرداخت مالیات هستند که البته همین هم غیرقانونی است. چون بر اساس بند ل اصل 139 قانون مالیاتی کشور ، فعالیت‌های هنری معاف از پرداخت مالیات هستند . با این حال در تازه‌ترین تصمیم‌گیری‌ها ، مقرر شد اگر هنرمندی در طول سال بیش از 200 میلیون تومان درآمد داشت ، قانون معافیت مالیاتی شامل حال او نشود.

او اضافه کرد : هنرمندان برای بهره‌مندی از قانون معافیت مالیاتی لازم است هر سال اظهارنامه بدهند. به محض اینکه یک بار اظهارنامه پر کردند، این ضرورت ایجاد می‌شود که هر سال اظهارنامه را پر کنند و مدارک خود همچون قراردادهای کاری در آن بیاورند اما اگر هنرمندی یک سال فعالیتی نکرده باشد و اظهارنامه را نیز پر کرده باشد، مالیاتی که برایش در نظر گرفته شده، غیرقانونی است و می‌تواند شکایت کند.

رییس هیات مدیره خانه تئاتر خاطرنشان کرد: هنرمندان اشخاص حقیقی هستند. در حالیکه شرکت‌ها ثبت شده‌اند و میزان درآمد و هزینه‌هایشان قابل استخراج است ولی چنین چیزی در فعالیت‌های هنری وجود ندارد. بنابراین هنرمندان در اظهارنامه مالیاتی خود این موارد را اعلام می کنند و لازم است هر قراردادی که می‌بندند در اظهار نامه خود قید کنند. اگر چنین نکنند، وزارت دارایی از طریق قراردادهای پروژه‌های هنری می‌تواند به این اطلاعات دست پیدا کند.

راد تاکید کرد : اگر کسی درآمدی نداشته و برگه اظهار نامه خود را هم پر کرده باشد ، حق ندارند از او مالیات بگیرند و این مساله قابل پیگیری و شکایت است.

او خاطرنشان کرد : هر یک از هنرمندان تئاتر که دچار این مشکل شده‌اند و مستندات داشته باشند ، می‌توانند با ارایه مستندات خود از طریق شورای داوری خانه تئاتر ، شکایت کنند و حتما رسیدگی خواهد شد.

یادآور می شود ، چندی پیش یکی از کارگردانان تئاتر اعلام کرد با وجود پر کردن اظهارنامه مالیاتی و با اینکه در دو سال گذشته نمایشی روی صحنه نبرده است ، نه تنها مالیات برایش در نظر گرفته شده بلکه جریمه‌ای هم به عنوان تاخیر در پرداخت برایش تعیین کرده اند.

او خواستار واکنش خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به مساله معافیت مالیانی هنرمندان شد .

لینک کوتاه: https://didehbanhonar.ir/?p=1162

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا