فناوری

استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها در ساخت انیمیشن کانون

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه کانون، تولی‌گر است نه تولیدکننده، گفت: در نتیجه مخاطب‌شناسی، توجه به فرهنگ، هویت و استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها، اعتماد به گروه‌های کاربلد و همکاری دولت و رسانه ملی کیفیت تولیدها افزایش پیدا کرده است.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایرنا؛ هر چند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر با کتاب‌ها، قصه‌گویی و فعالیت‌های حول محور کتاب شناخته شده است، این موسسه فرهنگی، برنامه‌هایی در حوزه سینما و تئاتر هم انجام می‌دهد، همچنین در تلاش برای تاسیس شهر کودک و نوجوان در شهرها و حتی مناطق دورافتاده است. قسمتی از اهداف راه‌اندازی این بخش، کسب درآمد برای پیش‌برد اهداف فرهنگی عنوان می‌شود، چراکه کلیه فعالیت‌های کانون با بودجه دولتی قابل اجرا نیست.

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایران، درباره برنامه‌های کانون در بخش‌های مختلف توضیح داد.

در ادامه، بخش دوم این مصاحبه منتشر می‌شود. قسمت نخست این مصاحبه را بخوانید.

اقدامات اخیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه فیلم و انیمیشن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علامتی: کانون در جشنواره فجر در حوزه فیلم و انیمیشن، با دو فیلم شرکت کرد و توانست سه سیمرغ دریافت کند. در جشنواره فیلم فجر یک فیلم رئال با نام در آغوش درخت داشتیم که هنوز اکران نشده و همچنین پویانمایی یا انیمیشن بچه زرنگ را ارائه دادیم.

به سمت تولیدات کتاب، فیلم و انیمیشن حرکت کردیم اما برای اینکه تصدی‌گر نباشیم از تولید آن‌ها حمایت می‌کنیم

همچنین در جشنواره کودک اصفهان، سه پروانه زرین دریافت کردیم، در جشنواره فیلم کوتاه، جایزه بهترین فیلم به اثر کانون اختصاص پیدا کرد. همه اینها در یک سال اتفاق افتاد. به سمت تولیدات کتاب، فیلم و انیمیشن حرکت کردیم اما برای اینکه تصدی‌گر نباشیم از تولید آن‌ها حمایت می‌کنیم. می‌توان گفت در کانون سالی یک تا سه فیلم با کیفیت تولید می‌کنیم.

بچه زرنگ که یک پویانمایی است که هویت از خودگذشتگی، محیط زیست و حُب وطن دارد، از نظر هنری درجه یک است و از تکنولوژی بالایی در آن استفاده شده است، اینها دستاورد دولت است.

امروز رکوردِ فروشِ فیلم سینمایی کودک در اختیار کانون قرار گرفته است، فیلم بچه زرنگ ۳۵ میلیارد تومان فروش داشته است، پیش از این رکورد دست فیلمی با فروش ۲۳ میلیارد بود، این فیلم بعد از هفت ماه به این رکورد رسیده بود، اما کانون در ۴۵ روز ۳۵ میلیارد تومان فروخته است.

استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها در ساخت انیمیشن کانون

به نظر شما افزایش قیمت بلیط سینما در سال‌های گذشته تا چه اندازه روی این رکورد تاثیر دارد؟

تصویرگران در دوره آینده امکان حضور در نمایشگاه براتیسلاوا را پیدا خواهند کرد.

علامتی: این مساله هم تاثیر داشت اما منتظر باشید که از نظر تعداد مخاطب هم رکورد بزنیم، این روزها از نظر تعداد مخاطب در رده سوم قرار داریم، در رتبه اول فیلمی است که یک میلیون ۳۰۰ نفر مخاطب داشت، رتبه دوم یک میلیون و ۱۰۰ نفر مخاطب داشت و در رتبه سوم با یک میلیون مخاطب کانون قرار دارد.

البته آنها تا ۷ ماه به این رکورد رسیدند اما کانون در دو ماه به این رکورد رسید که این را هم پشت سر می‌گذاریم.

به نظر شما چرا کانون به این اندازه از فروش رسیده است؟

علامتی: یک لطف خدا، دو حضرات معصومین، سوم شهدا و چهار حساسیتی که در ساخت فیلم داریم، مخاطب‌شناسی، توجه به فرهنگ و هویت، استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها در ساخت انیمیشن، اعتماد به گروهی که دراین کار متخصص هستند، جذابیت در ساخت تولیدات، ابتکار در تولید، پویایی در موضوع، نحوه اکران و اطلاع‌رسانی، پای کار بودن دولت و رسانه ملی و دغدغه‌مندان عرصه هنر و ادبیات همه مهم است. ما تولی‌گر هستیم یعنی جای اینکه فیلم بسازیم به گروهی که این کار را بلد هستند اعتماد می‌کنیم و در نتیجه بچه زرنگ خلق می‌شود.

چرا گروهی از تصویرگران نتوانستند به نمایشگاه براتیسلاوا بروند؟

علامتی: تصویرگران در دوره آینده امکان حضور در این نمایشگاه را پیدا خواهند کرد.

تاسیس باشگاه استعدادهای برتر توسط کانون

آیا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این روزها اقدامی برای پرورش کودکان انجام می‌دهد؟

علامتی: به نظرم برگزاری جشنواره اقدام خوبی است اما جشنواره‌ها بعد از اختتامیه، تمام می‌شوند. تلاش داریم با حفظ هویت و ماهیت جشنواره‌ها در حوزه شعر، ادبیات، فیلم‌سازی، عکاسی، باشگاه استعدادهای برتر در حوزه‌های مختلف را تاسیس کنیم. در نتیجه افرادی که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند، می‌توانند در باشگاه‌ها تربیت شوند. کودکان و نوجوانانی که در شعر استعداد دارند، در این باشگاه‌ها پرورش پیدا می‌کنند.

خبرهایی درباره تاسیس شهر کودک و نوجوان منتشر شده بود که در ابتدا دیزنی‌لند اسلامی خوانده می‌شد، چرا می‌خواهید این فعالیت‌ها را انجام دهید؟

علامتی: من هیچ وقت دیزنی لند اسلامی نگفتم و این شیطنت خبرنگار بود. از ابتدا گفتم شهر کودکی منطبق با الگوهای ایرانی و اسلامی تاسیس می‌کنیم. مشابه لندهایی که در دیگر کشورها وجود دارد. مرحله مطالعات این اقدام تمام شده در پیچ‌وخم اداری هستیم، کمیسیون ماده پنج شهرداری یکی از راه‌هایی است که باید طی شود. اگر بتوانیم بخش اداری را تا پایان سال جمع کنیم، امسال یا سال آینده گلنگ ساخت آن را می‌زنیم. در مجلس مصوبه گرفتیم در همه شهرها این اقدامات را انجام دهیم.

آیا برای مناطق محروم هم از این شهرهای بازی ساخته می‌شود؟ آیا بلیط همه مناطق با هم برابر است؟

علامتی: ساخت شهر بازی بستگی به استانی دارد که این اقدام در آن انجام می‌شود. کانون در برنامه هفتم، از وزارت راه و شهرسازی خواست تا به این موسسه زمین بدهد، کانون در همکاری با بخش خصوصی در آن منطقه شهربازی بسازد تا در نهایت به درآمدزایی برسد. باید توجه داشت که در این روند کانون حمایت و نظارت می‌کند.

روی انیمیشن تبلیغات بیشتری انجام می‌دهیم

به نظر می‌رسد در این ماه‌ها توجه کانون بر ساخت انیمیشن بیشتر از فیلم است؟

علامتی: کانون در فیلم و هم در انیمیشن فعال است. در حال حاضر انیمیشن برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد، روی آن تبلیغات بیشتری داریم. فیلم‌هایی که به جشنواره فجر آوردیم همه رئال هستند اما ساخت انیمیشن را هم شروع کردیم و کارهایش را انجام می‌دهیم.

گفته می‌شود ۱۴۵ سالن پخش فیلم دارید؟

علامتی: اینها سالن پخش فیلم است و باید توجه داشت که با سالن سینمایی متفاوت هستند، سالن سینمایی به معنی بسته سینمای دیجیتال (DCP)، مجموعه ای از فایل های دیجیتالی مورد استفاده برای ذخیره و انتقال تصویر، صدا و جریان داده در سینمای دیجیتال (DC) است است.

آیا این سالن‌ها به سالن‌های ناوگان سینمایی کشور می‌پیوندند؟

علامتی: هر کدام از این سالن‌های پخش به تنهایی نیاز به دو تا سه میلیارد تومان برای تجهیز دارند. تلاش داریم در همکاری با حوزه هنری، بنیاد فارابی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اقدامات را انجام دهیم تا این سالن‌ها به ناوگان سینمایی بپیوندند. در حال مذاکره هستیم، نمی‌توان درباره آینده آنها پیش‌بینی کرد. زیرا برخی از مسائل در اختیار ما نیست.

آیا کانون در بخش سینما این پتانسیل را دارد تا به اوج، حوزه هنری و فارابی برسد؟

علامتی: حوزه هنری و اوج در حوزه عمومی کار می‌کنند اما کانون تخصصی در حوزه کودک و نوجوان کار می‌کند و به همین دلیل فعالیت این موسسه‌ها با هم قابل مقایسه نیستند. فیلم کانون یا برای کودک است یا موضوع آن کودک است، برای مثال قهرمان فیلم درآغوش درخت کودک است اما فیلم برای کودکان ساخته نشده است و یک آسیب اجتماعی را نشان می‌دهد اما انیمیشن بچه زرنگ برای کودک است.

آیا برنامه‌ای برای پرورش پدرها و مادرها دارید؟

علامتی: در رویکرد جدید خانواده را به اعضای خودمان اضافه کردیم و نمی‌توان پدر و مادر را در امر تربیت نادیده گرفت.

دیدگاه شما نسبت به آینده کودکانی که این روزها در کانون پرورش پیدا می‌کنند، چیست؟

علامتی: کودکان امروز باهوش، بااستعداد و به‌‎روز هستند و کافی است که مادرها و پدرها و ما روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. آینده خیلی روشن است اگر ما و ماها روی کودکان امروز سرمایه‌گذاری کنیم، آن‌ها قله‌ها را یکی پس از دیگری طی می‌کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا