سینما

از سیمرغ‌داران ۱۴۰۱ تا تازه‌هایی از فرامرز پایور و اصغر فرهادی

از اخبار مهم در تعطیلاتی که پشت‌ سر گذاشتیم، به پایان رسیدن چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فجر و حواشی آخرین روز آن بود، همچنین فرامرز پایور و اصغر فرهادی از چهره‌هایی بودند که خبرهایی از آن‌ها در این دو روز در ایسنا منتشر شد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ جمعه، ۲۱ بهمن در آخرین روز جشنواره فیلم فجر، فیلم «آن‌ها مرا دوست داشتند» در سینمای رسانه نمایش داده شد و نشست خبری آن هم با اعتراض تند یکی از عوامل به بازیگران این فیلم همراه بود.

فیلم سینمایی «متروپل» نیز یکی دیگر از فیلم‌هایی بود که در آخرین روز جشنواره فجر به نمایش درآمد، در نشست مطبوعاتی این فیلم هم سازندگان آن تاکید کردند «فیلمشان به دلیل مصلحت اندیشی‌ها در جشنواره اکران شده است چرا که این فیلم هنوز کامل نشده است و باید بر روی آن کار شود.» این فیلم سینمایی  با نامزدی در ۱۳ شاخه رکورددار کسب جایزه در بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شد. این فیلم درنهایت هم جایزه‌هایی چون بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری را به خود اختصاص داد.

همچنین شامگاه جمعه نشست مطبوعاتی با برخی فیلمسازان خارجی حاضر در جشنواره فیلم فجر برگزار شد که با قدردانی از دعوت به این رویداد سینمایی از تعدادی کارگردان مشهور سینمای ایران در عرصه جهانی به عنوان استادان معنوی خود یاد کردند. مراسم ضیافت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با فیلمسازان جشنواره و مهمانان خارجی این رویداد در هتل پارسیان آزادی شب قبل از آن برگزار شد.

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در نهایت روز شنبه ۲۲ بهمن ماه به ایستگاه پایانی خود رسید و با معرفی بهترین‌های سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ دفتر این دوره از جشنواره هم بسته شد.

سیمرغ بهترین فیلم به « سینما متروپل» سید حامد حسینی، سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران و سیمرغ  بهترین فیلم اول به «اتاقک گلی» به داود صبوری، سیمرغ بلورین جایزه دبیر جشنواره به «گل های باوارده» به تهیه کنندکی سعید سعدی، سیمرغ بهترین کارگردانی به محمدعلی باشه آهنگر برای «سینمامتروپل»، سیمرغ بهترین بازیگر زن نقش اول اهدا شد به پردیس پورعابدینی برای فیلم «غریب»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سارا حاتمی برای «کت چرمی»، دو سمیرغ بلورین بهترین بازیگر مرد به مجید صالحی برای «شماره ۱۰» و علی نصیریان برای فیلم «هفت بهار نارنج» و سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد به سجاد بابایی برای فیلم «استاد» اهدا شد.

این در حالی بود که تا روز جمعه هنوز داوران این دوره از جشنواره معرفی نشده بودند و روز جمعه و آخرین روز جشنواره، مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر اسامی داورها و نامزدهای شنواره را معرفی کرد و در ادامه هم داوران بخش‌های مختلف بین‌الملل که شامل بخش‌های مقاومت، بین‌الادیان، جلوه‌گاه شرق و سینمای سعادت می‌شود، معرفی شدند.

چرا جشنواره فجر از موسیقی «فرامرز پایور» استفاده کرد؟

در موشن‌گرافی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، بخشی از چهارمضراب «عشاق» اثر زنده‌یاد فرامرز پایور ـ موسیقیدان، آهنگ‌ساز و نوازنده سنتور  ـ استفاده شده است. همین امر بهانه‌ای شد تا یادی کنیم از این شاگرد «صبا» که جدا از آثار گرانبهایی که در «گلها» و دنیای موسیقی خلق کرد، شاگردان ارزشمندی چون محمدرضا شجریان را به موسیقی ایرانی هدیه داد.

خرید آثار تجسمی در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب شد

در بازدید از نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصویب بحث خرید آثار تجسمی در کمیسیون فرهنگی دولت خبر داد و این اقدام را گامی موثر در جهت رونق بیشتر فضای تجسمی کشور عنوان کرد.

این روزها موزه هنرهای معاصر تهران میزبان نمایشگاه «آینه در آینه ۲» در جریان پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر است که برای محتوای نمایش گذاشته‌شده، ۵۷ اثر از قربان خلیلی روی دیوار رفته است. در گزارشی مروری بر آثار این نمایشگاه داشتیم.

چند خبر کوتاه از سینما 

همچنین اعلام شد که مستند «رموز سطح» به کارگردانی ژرژ پاول سیسری در خانه هنرمندان ایران روز یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷  به نمایش درمی‌آید و اصغر فرهادی به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم لوکزامبورگ انتخاب شد.

«کارلوس سائورا» کارگردان مطرح سینمای اسپانیا و یکی از پرکارترین سینماگران مولف این کشور در سن ۹۱ سالگی و «هیو هادسن» کارگردان بریتانیایی فیلم برنده اسکار «ارابه‌های آتش» در سن ۸۶ سالگی درگذشتند.

نخستین تریلر از فیلم کمدی جدیدی به نام «نقاش» در حالی منتشر شد که «اوون ویلسون» در نقش ‌شخصیتی مشابه «باب راس» چهره معروف برنامه تلویزیونی «لذت نقاشی» مقابل دوربین می‌رود.

 ناتوانی مجری یا داغ کردن تنور آنتن؟

در روزهای اخیر برخی برنامه های تلویزیونی دچار حاشیه‌هایی شدند که بسیاری از کارشناسان رسانه و مخاطبان بر این باور بودند که در صورت اجرای صحیح برنامه ها توسط مجری ها یا واکنش صحیح از سوی آنها نسبت به آنچه روی آنتن زنده مطرح شد، شاید این اتفاقات را شاهد نبودیم؛ از این رو با امیدعلی مسعودی از اساتید ارتباطات گفت‌وگویی داشتیم.

تعداد خبرگزاری های ایران کم می شود؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درصدد کاهش تعداد خبرگزاری‌های فعال در کشور برآمده است و این اقدام را از خود رسانه های دولتی شروع خواهد کرد؛ بر اساس این تصمیم و در صورت تایید نهایی رییس جمهور، پنج تا ۶ خبرگزاری در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ادغام خواهند شد.

زمان انتشار فصل سوم و پایانی سریال «پوست شیر» مشخص شد؛ پلتفرم پخش کننده در خبری زمان پخش فصل سوم سریال را از چهارشنبه ـ ۱۰ اسفند ماه ـ اعلام کرد و بر اساس این خبر، فصل سوم، فصل پایانی سریال خواهد بود.

همچنین در فضای مجازی تصاویری از هک شدن برنامه تلوبیون هنگام سخنرانی رییس جمهور منتشر شد که روابط عمومی تلوبیون اعلام کرد که «پلتفرم تلوبیون امروز همانند گذشته در حال سرویس‌دهی به مخاطبان بوده است. پخش زنده سخنرانی رئیس جمهور محترم در مراسم ۲۲ بهمن و آرشیو آن بدون اختلال در دسترس بوده است. در حال بررسی فنی تصاویر منتشر شده در فضای مجازی هستیم. نتایج بررسی‌ها، اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

فرهنگ ممنوعیت‌پذیر نیست

محمدکاظم اخوان درباره واکنش‌هایی که نسبت به جوایز و جشنواره‌ها وجود دارد، می‌گوید: فرهنگ و هنر، فیلم، کتاب و… به هیچ‌عنوان تحدید و تهدیدپذیر و همچنین ممنوعیت‌پذیر نیستند.

در ادامه اعلام شد که مراسم اهدای ششمین دوره‌ جایزه و نشان «ابوالحسن نجفی» سه‌شنبه ۲۵ بهمن از ساعت ۱۵ در مرکز فرهنگی شهر کتاب به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران نیز اعلام کرد، نوشین جعفری ـ عکاس مطبوعات ـ روز جمعه ۲۱ بهمن ماه، از زندان آزاد شد.

در حاشیه‌های نمایشگاه گردشگری چه اتفاقاتی رقم خورد؟ 

مدیر اجرایی توریسم قطر در سفر به ایران، با اعلام این‌که ایران یکی از ۱۵ بازار هدف گردشگری این کشور است، تفاهم‌نامه افزایش پروازهای مستقیم بین دو کشور را امضا کرد و از برنامه قطر برای افزایش شمار سفر ایرانی‌ها به این کشور خبر داد.

سخنگوی دولت نیز در بازدید از نمایشگاه گردشگری درباره اختصاص سهمیه ویژه بنزین برای سفرهای نوروز، گفت:‌ فعلا صبر کنید تا قبل از نوروز مشخص می‌شود. همچنین وزیر کشور در جریان بازدید از این نمایشگاه گفت: گردشگری از برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله عقب است و باید تلاش کنیم این فاصله کم‌تر شود.

شانزدهمین نمایشگاه گردشگری، همزمان با نمایشگاه صنایع دستی تهران، به مدت چهار روز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران فعال بود و در حاشیه این نمایشگاه اعلام شد که «گردشگری شبانه در تهران» از سوم فروردین‌ماه، همزمان با آغاز ماه رمضان در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ اجرا می‌شود.

خطر در کمین آثار باستانی و هنری موزه‌هاست

پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی با این هشدار که آثار باستانی و تاریخی در مخازن و ویترین‌های موزه‌ها، در معرض خطر و آسیب‌ها و خوردگی‌های جدی هستند، از اجرای طرحی با هدف بهبود کیفیت ساخت ویترین‌ها و کابینت‌های موزه‌ای خبر داد.

همچنین مصر درهای مقبره ۴۰۰۰ ساله‌ای واقع در غرب «اقصر» را به روی عموم مردم باز کرد.

حاشیه‌نگاری فرهنگی از راهپیمایی ۲۲ بهمن

«جشن ملی و خانوادگی ملت ایران» در راهپیمایی ۲۲ بهمن با حضور اقشار مختلف مردم ایران، بار دیگر نمادی از وحدت و انسجام ملی شد که در جریان آن اقدامات فرهنگی هنری متنوعی شکل گرفت. در این گزارش حاشیه‌نگاری فرهنگی از راهپیمایی ۲۲ بهمن را بخوانید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا