تئاتر

بازگشت «ریزجان»

مرکز تئاتر کانون پرورش فکری چند روزی است که فعالیت خود را با اجرای نمایش «ریزجان» از سر گرفته است.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ این مرکز تئاتری که در پارک لاله واقع شده، اواخر تابستان میزبان نمایش «ریزجان» نوشته هادی حسنعلی و کار ندا وفایی بود اما مدتی بعد به دلیل شرایط اجتماعی، اجرای این اثر نمایشی متوقف شد.

حالا سالن بوستان کانون، بار دیگر میزبان این نمایش شده است.

سعید زین‌العابدینی، معاون تئاتر مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگو با ایسنا خلاصه ای از برنامه‌های این مرکز را تشریح می‌کند.

او با اشاره به از سرگیری اجرای نمایش «ریزجان» درباره استقبال خانواده‌ها از این اثر نمایشی می‌گوید: بعد از تعطیلی فکر می‌کردیم استقبال تماشاگران کم شود ولی خوشبختانه روزهای پایانی هفته استقبال خوب است و روزهای میانه هفته هم کم‌کم بهتر می‌شود. بزرگترین سرمایه کانون، اعتماد خانواده‌هاست و بخش اعظم این اعتماد به دلیل حس مسئولیت‌پذیری هنرمندانی است که با این مجموعه همکاری دارند و در کنار آن تلاش کارکنان مجموعه هم این اعتمادسازی را کامل می‌کند.

او  از اجرای طرح کتاب، تئاتر، مدرسه، اجرای تئاتر در بیمارستان‌ها، تئاتر مدرسه و نمایش‌نما به عنوان دیگر فعالیت‌های مرکز تئاتر کانون در مقطع فعلی خبر می‌دهد و می‌گوید: طرح «کتاب، تئاتر مدرسه» سال‌های گذشته یا متوقف شده یا کمرنگ شده بود ولی در حال حاضر با تعاملات تازه‌ای که با آموزش و پرورش انجام داده‌ایم، این طرح به شکل قوی‌تری اجرا می‌شود.

زین‌العابدینی توضیح می‌دهد: در این طرح نمایش‌هایی بر اساس سرفصل کتاب‌های درسی تولید و اجرا می‌شود. درواقع یک بسته کمک آموزشی است ولی به هیچ وجه جایگزین معلم مدرسه نیست. هدف اصلی این طرح اجرای نمایش سر کلاس درس و محتوای آن کاملا آموزشی است.

این مدیر هنری درباره پروژه تئاتر مدرسه نیز می‌گوید: این پروژه که قبلا هم اجرا شده، به اجرای نمایش‌هایی می‌پردازد که از کتاب‌های کانون اقتباس شده‌اند. نمایش‌های تولید شده در این پروژه، در وهله اول در کتابخانه‌های مرکز تئاتر کانون اجرا می‌شوند. تجربه ما در این پروژه نشان می‌دهد که با اجرای هر نمایش، میزان امانت گرفتن آن کتاب از کتابخانه‌های کانون بشدت بیشتر شده. یعنی هم فضایی است برای معرفی آن کتاب و هم محملی است برای تشویق کودکان به کتاب‌خوانی.

او با بیان اینکه امسال در این بخش تولید جدید نداریم، اضافه می‌کند: امسال آثار موفقی را که سال‌های گذشته تولید شده بازتولید می‌کنیم اما از ابتدای سال 1402 در این بخش تولیدات جدید خواهیم داشت.

زین‌العابدینی از اجرای بعضی آثار نمایشی در فضای بیمارستان‌ها به عنوان دیگر فعالیت مرکز تئاتر کانون نام می‌برد و توضیح می‌دهد: بعضی نمایش‌های مرکز تئاتر مناسب اجرا در فضای بیمارستان‌ها هستند. با اجرای این نمایش‌ها هم روحیه شادی و امید به بچه‌ها تزریق می‌کنیم و هم فضایی برای خانواده‌های آنان ایجاد می‌کنیم تا کمی به آرامش برسند.

او درباره دیگر ویژگی‌های این طرح می‌گوید: این طرح جنبه آموزشی هم دارد. به این صورت که با مشورت با مددکاران، بخشی از نیازهای کودکان را بررسی می‌کنیم. مثلا کودکانی که از دارو خوردن خودداری می‌کنند و … به کمک اجرای این نمایش‌ها به صورت غیر مستقیم یک بستر آموزشی درباره بیماری‌های کودکان هم ایجاد می‌کنیم.

زین‌العابدینی اضافه می‌کند: همچون سال‌های گذشته نگاه ویژه‌ای به استان‌ها داریم و از چند استان حمایت می‌کنیم تا نمایش‌هایی را اول در استان خودشان و بعد در استان‌های دیگر روی صحنه بیاورند. هدف‌مان این است که چراغ تئاتر کودک نه تنها در تهران بلکه در همه شهرها روشن بماند.

او یکی از راه‌های روشن بودن تئاتر در استان‌ها را اجرای طرح نمایش‌نما می‌داند و می‌افزاید: این طرح را در دوران کرونا اجرا کردیم به این صورت که بیش از 60، 70 فیلم تئاتر برای کودکان اکران کردیم. در حال حاضر هم آن را اجرایی کرده‌ایم. ضمن اینکه در بعضی مناسبت‌ها مانند شب یلدا، این فیلم تئاترها را به صورت رایگان اکران می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، نمایش «ریزجان» هر روز ساعت 16 و 30 دقیقه در سالن بوستان مرکز تئاتر کانون روی صحنه می‌رود. این نمایش درباره شخصیتی کوچک به نام ریز جان است که در شهر افراد غول‌پیکر زندگی می‌کند. روزی او خطایی می‌کند و ساکنان شهر به او می‌گویند اگر خواهان زندگی در این شهر است، باید بزرگ شود. ریز جان سفری را برای بزرگ شدن آغاز می‌کند و …

لینک کوتاه: https://didehbanhonar.ir/?p=1670

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا