اقتصاد هنرتلویزیونسبک زندگیسینماکسب و کارنمایش خانگی

فرهاد قائمیان در روز تولدش چه آرزو می کند؟

فرهاد قائمیان، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون امروز ـ ۱۵ اسفندماه ـ سالروز تولدش را جشن می‌گیرد. برای تبریک این روز با او تماس می‌گیریم و می‌گوییم آقای قائمیان تولدتان مبارک. چند ساله شدید؟ با لحنی طنز و البته کمی هم جدی می‌گوید: ۱۸ ساله شدم!

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ جنس بازی‌هایش کاملاً جدی است؛ چهره‌اش هم همین‌طور اما لحنش مهربان، دوستانه و محترمانه است. این هنرمند که چندان اهل گفت‌وگو با رسانه‌ها نیست، گفت‌وگو با ایسنا را به بهانه سالروز تولدش می‌پذیرد، به پرسش‌هایمان پاسخ می‌دهد و از آرزوهایش می‌گوید.

در ابتدا وقتی زادروزش را تبریک می‌گوییم، با این جملات همراهی‌مان می‌کند: خیلی ممنون از تبریک شما؛ تشکر از توجهتان نسبت به روز تولد بنده و اینکه به یادم بودید.

آرزوهای واقعی فرهاد قائمیان

وقتی از آرزوهای فرهاد قائمیان در زندگی واقعی و خارج از کاراکترهایی که در فیلم‌ها و سریال‌ها از او دیده‌ایم، می‌پرسیم، این جملات را انتخاب می‌کند: آرزوی سلامتی، آرامش و برکت در کار همه مردم کشور و همچنین خانواده خودم را دارم. سلامتی با ارزش‌ترین و بهترین آرزویی است که می‌توانم برای همه داشته باشم. همین‌طور برای شما و همکارانتان موفقیت و برکت در کارتان را می‌خواهم. امیدوارم همه شاد و سلامت و در آرامش زندگی کنند.

صحبتمان با قائمیان به ایفای نقش‌ در کارهای ملودرام، پلیسی و امنیتی می‌رسد و اینکه آیا تمایل به حضور در ژانرهای مختلف و متفاوت از آنچه تاکنون تجربه کرده است را دارد؟ که پاسخ می‌دهد: انتخاب نقش‌هایم بستگی به نوع فیلمنامه‌ای دارد که دوستان لطف می‌کنند و به من پیشنهاد می‌دهند. اگر با سلیقه و نوع نگاهم نزدیک باشد، حتماً می‌پذیرم.

اگر کمدی خوبی پیشنهاد شود با کمال میل می‌پذیرم

بازیگر سریال‌های «شهریار»، «شوق پرواز»، «بی‌صدا فریاد کن»، «تعبیر وارونه یک رویا»، «گاندو»، «عملیات ۱۲۵» و «بچه مهندس» در پاسخ به اینکه چرا تاکنون در سریال‌های طنز حضور نداشته است، می‌گوید: لازم می‌دانم اول این توضیح را بدهم که طنز خودش تعاریفی دارد، کمدی هم تعاریف دیگر. خنداندن مردم صرفاً طنز و یا کمدی نیست. اینکه مثلاً کلامی یا چیزهایی بیان شود تا مخاطب را بخندانند به نظرم اسمش طنز نیست. من نمی‌گویم طنز بد است، طنزی که اصولی باشد و تعریف کلاسیک خودش را داشته باشد، چراکه نه؟ بله درست می‌گویید طی این سال‌ها کار کمدی به من پیشنهاد نشده ولی اگر کار کمدی خوبی با تعاریفی که در جملات بالا به آنها اشاره کردم پیشنهاد شود با کمال میل می‌پذیرم و اینطور نیست خودم را فقط در نقش‌های جدی ببینم.

افزایش سریال‌های امنیتی تلویزیون از نگاه فرهاد قائمیان

قائمیان سپس با پرسش دیگرمان مواجه می‌شود مبنی بر اینکه با توجه همکاری با مجموعه‌های امنیتی و پلیسی تلویزیون، فکر می‌کند چرا در سال‌های اخیر تعداد سریال‌های امنیتی نسبت به گذشته بیشتر شده است؛ آیا این مساله به علت اقبال مردم بوده یا فضای جامعه و کشورمان چنین طلب می‌کرده است؟ که در پاسخ خاطرنشان می‌کند: در تمام کشورها این نوع فیلم‌ها و سریال‌ها ساخته می‌شوند. صرفاً به خاطر اینکه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود و به نوعی آگاهی عامه مردم بالا برود که اتفاقاتی این چنین هم می‌افتد.

این بازیگر توضیح می‌دهد: کارهای امنیتی ظاهرشان امنیتی است اما در آنها خیلی نکته‌ها هست که مردم باید متوجه‌شان باشند. در همه زمینه‌ها فیلم و سریال‌هایی برای مردم ساخته می‌شود مثل اکشن، کمدی، درام، خانوادگی و …؛ هر فردی سلیقه‌ای دارد و لازم است همه اینها باشند تا مردم بتوانند خودشان انتخاب کنند. زمانی سریال‌های خانوادگی در تلویزیون بیشتر بود و الان امنیتی بیشتر شده است. اینها پرونده‌هایی است که برای این جامعه و مملکت ما اتفاق افتاده‌اند و من چندان از مسائل کاری سینما و تلویزیون دور نمی‌بینم. ضمن اینکه اعتقاد دارم در نهایت این میزان استقبال مردم است که موضوع فیلم و سریال‌ها را انتخاب می‌کند.

از او می‌پرسیم کدام نقشتان در سریال‌هایی که بازی کرده‌اید را بیش از همه دوست دارید؟ اظهار می‌کند: من همه کارهایم را دوست دارم. هیچ وقت کارهایم را از هم جدا نکرده‌ام. در میان نقش‌هایم به سریال «شهریار» (کمال تبریزی) اشاره کردید، کار خوبی بود و تیم خوبی هم داشتیم. شرایط خیلی خوبی آن موقع بود و نقش‌های ماندگاری خلق می‌شد. البته معتقدم هر کاری، خوبی‌های خودش را دارد.

«بچه مهندس۵» چه شد؟

قائمیان همچنین درباره ساخت فصل پنجم سریال «بچه مهندس» و اینکه آیا از ساخت فصل جدید خبری هست؟ می‌گوید: دو سال از پخش آخرین فصل «بچه مهندس» گذشته است و تا آنجا که من خبر داشتم، صحبت از ساخت ادامه‌ی کار بود اما خیلی در جریان جزییات نیستم و فعلا خبری نیست. شاید اگر هم خبری باشد نیازمند طی کردن مراحلی است. باید ببینیم در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد. فعلاً به من توضیحی داده نشده است.

شبکه نمایش خانگی یا تلویزیون؟

او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه به عنوان یک بازیگر در حال حاضر حضور در شبکه نمایش خانگی را می‌پسندد یا تلویزیون و اینکه چقدر قائل به ضرورت ایجاد سرگرمی برای مخاطب در هر دوی این رسانه‌هاست؟ چنین بیان می‌کند: فرقی نمی کند. کار ما بازیگری و نمایش است و هیچ تفاوتی ندارد. راستش جدا کردن این دو رسانه از هم را نمی‌پذیرم. کار خوب باشد، فرقی ندارد در پلتفرم یا تلویزیون. اتفاقاً برای شبکه نمایش خانگی بارها به من پیشنهاد شده اما بنا به دلایل تداخل کاری تا به حال این اتفاق نیفتاده که حضور داشته باشم. من معتقدم هر دوی این رسانه ها یک هدف را دنبال می‌کنند.

«غریب» قابلیت سریال شدن دارد

ادامه صحبت‌هایمان به موفقیت فرهاد قائمیان در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر و دریافت دیپلم افتخار به دلیل بازی در فیلم سینمایی غریب و ایفای نقش شهید ایرج نصرت زاد می رسد.

قائمیان در این زمینه می‌گوید: به اعتقادم غریب فیلم خیلی خوبی است نه به دلیل اینکه چون من در آن بازی کرده‌ام، خیر. عوامل خیلی خوبی در کار بودند. آقای محمدحسین لطیفی، حامد عنقا، بابک حمیدیان و بازیگران و عوامل دیگر که در مجموع کار منسجمی را تشکیل دادند. امیدوارم این فیلم در اکران عمومی هم با اقبال مردم مواجه شود. برای من افتخاری بود که در این فیلم حضور داشته باشم. من نقش شهید ایرج نصرت زاد را بازی کردم و امیدوارم که زندگی این شهید و شخصیت والامقامش یک روز تبدیل به سریال شود؛ چون قابلیت‌هایش آنقدر زیاد است که این اتفاق می تواند بیفتد.

در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، پرسشی درباره نگاه‌های متفاوت به حضور در جشنواره‌های فجر امسال را مطرح می‌کنیم.

قائمیان در واکنش به این جمله که خودتان چقدر اعتقاد دارید هنر در هر ‌شرایطی باید در جامعه ادامه داشته باشد و علی‌الخصوص در بحران‌ها؟ چنین می‌گوید: من خودم امسال داور جشنواره تئاتر فجر و جشنواره‌های دیگر بودم. به هر حال هنر را همه دوست دارند و دلشان می‌خواهد در هر شرایطی حضور داشته باشند. شاید برخی، امسال چون کاری نداشتند در جشنواره حضور پیدا نکردند.‌ به هر حال من به این مسائل کاری ندارم اما خود من کارم هنر است.

تلویزیون مخاطبانش را آسیب‌شناسی کند

این بازیگر سپس درباره اینکه آیا صحبتی خطاب به مدیران تلویزیون، ارزیابی‌اش از سریال‌های روی آنتن و وضعیت فعلی این رسانه دارد؟ اظهار می‌کند: معتقدم در بخش سریال‌سازی باید با جامعه و خواست مردم حرکت کنیم؛ چون بهترین داور خود مردم هستند. تلویزیون باید برای کارهایی که الان روی آنتن هستند آسیب‌شناسی کند. بخشی از جامعه‌ی مخاطبان ریزش پیدا کرده‌اند و به نظرم باید حتما آسیب‌شناسی باشد که چه اتفاقی افتاده که مردم اقبالشان نسبت به تلویزیون کم شده است. البته به اعتقاد شخصی‌ام خوشبختانه الان مخاطبان تلویزیون کمی رو به رشد هستند اما در هر صورت این آسیب‌شناسی حتماً باید صورت بگیرد و یک شرایط دیگری ‌را با خواست مردم فراهم کنیم تا به آنها پاسخگو باشیم.

کارهای جدید فرهاد قائمیان

در پایان از پروژه‌های جدید فرهاد قائمیان می‌پرسیم که می‌گوید: به غیر از فیلم «غریب»، دو فیلم سینمایی هم دارم. در تلویزیون هم دو سریال دارم ولی فعلا نمی توانم اطلاعاتی در این زمینه بدهم، چون خود عوامل تولید باید رسانه‌ای کنند.

به گزارش ایسنا، فرهاد قائمیان، بازیگر سینما و تلویزیون زاده ۱۵ اسفند ماه شهر اردبیل است. او امسال برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «غریب» در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر شد. قائمیان همچنین برنده سیمرغ بلورین برای بازی در فیلم «استرداد» به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده است.

دیگر فیلم‌های سینمایی این بازیگر در سال‌های اخیر «قارچ سمی»، «تارا و تب توت فرنگی»، «هیوا»، «استرداد»، «رستاخیز»، «ناخواسته»، «اسب سفید پادشاه»، «بادیگارد« و «مصلحت» بوده است.

قائمیان در سریال هایی همچون «شهریار»، «شوق پرواز»، «گشت پلیس»، «بی صدا فریاد کن»، «سر دلبران»، «عملیات ۱۲۵»، «تعبیر وارونه یک رویا»، «گاندو»، «بچه مهندس ۴ و ۵» و «سرزمین کهن» ایفای نقش کرده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا