اقتصاد هنرسبک زندگیفناوریکسب و کارنمایش خانگی

چگونه «پوست شیر» ترند اول توئیتر فارسی شد؟

حجم استقبال و واکنش‌ها به سریال «پوست شیر» به‌گونه‌ای بود که هشتگ این سریال در روز ۱۸ اسفند با ۴ هزار و ۱۸۶ توئیت و ریتوئیت، ترند اول توئیتر فارسی شد. وجود قهرمان، هیجان و فضای احساسی سریال، سه مولفه مهم جذب و همراهی مخاطبان با این مجموعه نمایش خانگی بوده است.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایرنا؛ پوست شیر یکی از سریال‌های نمایش خانگی است که از یکم مهرماه امسال از پلتفرم فیلم‌نت در حال پخش بوده و در زمان نگارش این مطلب، قسمت هجدهم(فصل سوم قسمت دوم) آن پخش شده است. نکته مهم درباره پوست شیر نسبت به دیگر سریال‌های نمایش خانگی در این بوده که این سریال به دلیل استقبال مخاطبان به فصل دوم و سوم کشیده شده و در ۱۸ اسفندماه به دلیل بحث و نظرهایی که به طور عمده تمجیدآمیز بوده به ترند یک توئیتر فارسی تبدیل شد به‌گونه‌ای که در این روز ۴ هزار و ۱۸۶ توئیت و ریتویت مرتبط با این سریال در توئیتر منتشر شد.
همچنین، طبق آمار منتشر شده از گوگل ترندز، عبارت «پوست شیر» به یکی از بیشترین جست‌وجوی گوگل ایرانیان در دی‌ماه ۱۴۰۱ و همچنین در زمان پخش، به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های شبکه خانگی تبدیل شد.

کارگردانی پوست شیر برعهده «جمشید محمودی» است که بیشتر با ساخت فیلم‌های «چند متر مکعب عشق» و «شکستن همزمان بیست استخوان» شناخته می‌شود و فیلم اول وی یعنی چند متر مکعب عشق، موفق به کسب جوایز فراوان فنی و بازیگری برای عوامل آن شد.
«رضا بهاروند» به همراه جمشید محمودی وظیفه نگارش پوست شیر را برعهده داشتند؛ بهاروند متولد دهه ۷۰ و از نویسندگان جویای نام سینمای ایران است که همکاری‌اش با محمودی در پوست شیر، او را در زمره نویسندگان آینده‌دار سینما و تلویزیون مطرح کرده است. «نوید محمودی» برادر جمشید محمودی که هر دو متولد افغانستان و ساکن ایران هستند تهیه‌کننده آثار مشترک این دو برادر را بر عهده دارد.

گروه بازیگری پوست شیر یکی از عوامل موفقیت این مجموعه تلویزیونی بوده است؛ حضور «شهاب حسینی» که دومین سریال نمایش خانگی خود را بعد از «شهرزاد» بازی کرده در کنار «هادی حجازی‌فر»، «پانته‌آ بهرام»، «علیرضا کمالی»، «ژیلا شاهی» و «بایک کریمی» بیانگر ترکیبی حرفه‌ای، شناخته‌شده و در عین حال جذاب و پرطرفدار بوده که تاثیر زیادی در جذب تماشاگر داشته‌است.

در این مطلب تلاش‌شده جدا از جنجال‌های مجازی و دوقطبی که میان طرفداران و مخالفان آن به وجود آمده(عمده واکنش‌ها حمایتی و برخی نیز انتقادی بوده است) به تحلیل عوامل مختلف موفقیت و پربازدیدشدن این مجموعه تلویزیونی پرداخته شود.

به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل از متن، کارگردانی، بازی و فضاسازی باعث توفیق سازندگان این سریال شده که در قالب سه سبک مختلف به تفصیل بیشتری به آن اشاره شده است:

مردانگی به سبک فیلم‌فارسی
شمایل شخصیت‌های محبوب سریال پوست شیر از جمله نعیم و رضا و رابطه این افراد، بیش از هر چیز تداعی‌کننده قهرمان‌های با مرام و معرفت فیلم‌فارسی‌های پیش از انقلاب است؛ فیلم‌هایی که از ابتدا تا انتها با زد و خورد قهرمان و رفاقت و معرفت مردان فیلم پیش می‌رفت و این شمایلِ قهرمانی و پهلوانی مردان فیلم یکی از دلایل جذابیت شخصیت‌ها و همراهی مخاطبان فیلم نیز شده بود.

برادران محمودی از این الگوی امتحان پس‌داده و محبوب تماشاگران ایرانی در سریال پوست شیر برای ترسیم شمایل شخصیتی نعیم و رضا استفاده کردند و علاوه بر قهرمان و قدرتمند جلوه‌دادن این بازیگرها، ارتباط عاطفی قوی و برادری عمیقی نیز میانشان به وجود آوردند که سمپاتی و همراهی تماشاگران را به شدت برانگیخته است.

معمایی به سبک آمریکایی
یکی از گونه‌های مهیج و جذاب در دنیای سینما که طرفداران زیادی در همه کشورها دارد؛ فیلم‌های معمایی است که گاهی با چاشنی اکشن، جذاب‌تر نیز می‌شوند. این موضوع‌های پر طرف‌دار به دلیل تعلیقی که در گره‌اندازی و گره‌گشایی شخصیت‌ها و ماجراهای داستانی در آن طراحی شده، همراهی مخاطبان را به شدت برمی‌انگیزد و از این رو معمولا گروه‌های نویسندگی خاصی به طور تخصصی به این موضوع محبوب سینمایی پرداخته و آن را به نگارش در می‌آورند.

سازندگان پوست شیر نیز برای مهیج‌کردن سریال خود، در کنار آماده‌سازی برخی اقدامات، روایت پازل‌گونه و معمایی را برای جذابیت اثر خود برگزیده‌اند به‌گونه‌ای که قرار است در طول داستان شاهد پیداکردن رباینده دختر یکی از شخصیت‌های اصلی داستان و واکنش کاراکترهای مختلف به این ماجراها باشیم. این ماجرا و موقعیت‌های معمایی به نوبه خود درون‌مایه‌های مختلفی چون انتقام، شکست، پیروزی، همکاری و عشق و نفرت را نیز در دل خود به همراه دارند و از این رو جذابیتی مضاعف به درام داستانی افزوده خواهد شد.

احساسی به سبک هندی
به طور کلی سینمای هند علاوه بر رقص و آواز به سینمای پراحساس و عاطفه مشهور است که داستان‌های احساسی غلیظ و پرسوز و گدازی در آن روایت شده و این ویژگی‌های سینمای هند، سبب همراهی یا دل‌زدگی تماشاگران از این نوع سینما شده است. برادران محمودی که در کارهای قبلی خود همچون «چند مترمکعب عشق علاقه»، احساس‌های عاطفی پر سوز و گداز را نشان داده بودند در بخشی از طراحی داستانی خود در پوست شیر نیز روابط عاطفی عمیق و احساسی در بین شخصیت‌های مجموعه از جمله رضا و همسرش طراحی کردند که در بسیاری از لحظات باعث تاثر و ناراحتی و برخی اوقات احساساتی‌شدن تماشاگران شده است.
این حجم از احساسات نیز در میان طرفداران و مخالفان سریال، محل اختلاف است به‌گونه‌ای که برخی شدت این احساسات را تصنعی و بیش از اندازه بیان می‌کنند در حالی که گروه دیگر از بخش ملودرام قصه استقبال کرده و آن را به شدت می‌پسندند.

بنابراین می‌توان گفت سریال پوست شیر سه شاخصه مهم یک مجموعه تلویزیونی یعنی قهرمان‌سازی، هیجان و همدلی‌برانگیزی را از سه سبک متفاوت فیلم‌سازی در ایران و جهان یعنی فیلم‌فارسی، فیلم‌های مهیج و پلیسی آمریکایی و همچنین احساسی عاطفی هندی ترکیب کرده تا مجموعه‌ای جذاب و تماشاگر پسند ارائه دهند. مجموعه‌ای که با گذشت دو قسمت از فصل سوم همچنان تماشاگرانش در حال افزایش است و عمده این رضایت‌ها و تعریف و تمجیدها در قالب موارد یادشده طبقه‌بندی و جمع‌بندی می‌شوند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا