سینما

بچه‌ها سینمادار و یک سریال ایرانی، جهانی شد

سینمای ایران با ۱۲۰۰ میلیارد تومان فروش، گیشه سال ۱۴۰۲ را متحول کرد، سالی که سینماهای تعطیل‌شده سر و سامان یافت، اولین سینمای دانش‌آموزی راه افتاد و یک سریال ایرانی، طعم جهانی‌شدن را چشید.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایرنا؛ سالی که بر سینمای ایران گذشت با همه روزهای خوب و پر رونق، اتفاقاتی هم داشت که گاه خنده بر لب و گاه اشک در چشمان علاقه‌مندان به سینما و مردم نشاند. از قتل داریوش مهرجویی که هولناک‌ترین اتفاق سال گذشته سینمای ایران بود تا استعفای مرضیه برومند از مدیریت خانه سینما که حواشی زیادی را به دنبال داشت.

اما یکی از مهم‌ترینِ اتفاقات سال اخیر فروش ۱۲۰۰میلیاردی بود، اتفاقی که حال سینمای ایران را بعد از رکود چند ساله بهتر کرد و بسیاری از سینماها را از تغییر کاربری نجات داد. اگرچه که این اتفاق موتور محرکه‌هایی مثل افزایش قیمت بلیط سینماها و شرایط مناسب اکران برای برخی فیلم‌های پر مخاطب را داشت اما به هر روی سینمای ایران در سالی که گذشت، مهم‌ترین اتفاق خود را در فروش بالا و انبوه مخاطبانِ آشتی کرده با سینما تجربه کرد.

در این گزارش مروری داریم بر مهمترین اتفاقات سینمای ایران در سالی که گذشت.

ساخته شدن خانه جشنواره‌ها در آینده

بدون شک مهم‌ترین خبر برای تمامی اهالی هنر و نه فقط سینما، ساخته شدن خانه جشنواره ها تا چند سال آینده بود. محلی که جشنواره‌ها را در یک مکان گرد هم می آورد و خانه به دوشی اهالی هنر به خصوص اهالی سینما را پایان می دهد.

با توجه به کشمکشی که امسال میان شهرداری و جشنواره فیلم فجر پیش آمد لزوم در اختیار داشتن فضایی برای برگزاری جشنواره ها خصوصا جشنواره فیلم فجر که نیازمند مکانی برای استقرار غرفه‌ها و استودیوهاست، دیده شد. از این رو یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها و اخبار برای اهالی سینما حضور در فضایی ثابت به عنوان محل برگزاری جشنواره ها بود.

بچه‌ها سینمادار و یک سریال ایرانی، جهانی شد

اولین سینمای ال‌ای‌دی کشور همزمان با رونمایی از پرفروش‌ترین انیمیشن سینمای ایران!

دوران رکود پس از کرونا سینماهای بسیاری را به تعطیلی کشاند. پردیس سینمایی باغ کتاب نیز از آن دسته بود. این پردیس سینمایی که پنج سالی بود تعطیل بود مهرماه امسال سینمای رو باز باغ کتاب همزمان با رونمایی از انیمیشن بچه زرنگ افتتاح شد. این سینمای روباز که تنها سینمای ال ای دی کشور بود در فضای باز محوطه باغ کتاب تهران ۶۰۰ نفر را به تماشای یک انیمیشن نشاند.

در آن زمان دو سالن دیگر باغ کتاب نیز افتتاح شد و افتتاح سالن های دیگر به دی ماه رسید تا این مجموعه پر رفت و آمد پس از ۵ سال دوباره صاحب سینما شود.

بیشتر «تجربه» کنید!

پس از افتتاح پردیس روباز باغ کتاب یکی از سه سالن افتتاح شده این پردیس به سینماهای هنر و تجربه اضافه شد. این در حالی است که سینماهای هنر و تجربه در اسفند دو سال گذشته به یک باره تعطیل شدند و روند اکران شان متوقف شد. امسال اما با اضافه شدن سالن های جدید هم جدول اکران ها نظم بهتری گرفت و هم دست مخاطبان برای انتخاب بازتر باشد.

در مرداد ماه ۱۴۰۲ پردیس سینمایی «پرده طلایی تهران» و پردیس سینمایی «سوره اصفهان» به سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه اضافه شدند. در بابل هم مجتمع فرهنگی سینمایی «هنر و تجربه» به جرگه سینماهای هنر و تجربه پیوستند تا در مجموع ۲۳ سالن در سراسر کشور به این گروه اختصاص داده شود.

بچه‌ها سینمادار و یک سریال ایرانی، جهانی شد

درگذشت غیرعادی مهرجویی و کام تلخ سینمای ایران

تراژیک‌ترین اتفاقی که سال گذشته غم فراوانی بر چهره سینمادوستان نشاند، قتل داریوش مهرجویی بود. قتل این کارگردان جریان‌ساز سینمای ایران که آثار ماندگاری را خلق کرده بود به یک باره نه تنها علاقمندان به سینما بلکه همه مردم ایران را متعجب کرد. آخرین اثر او که با حواشی زیادی هم همراه بود لامینور بود که به سبب علاقه او به موسیقی خلق شده بود.

با اینکه مرحوم مهرجویی در سال های اخیر فیلم های آنچنان پر مخاطبی نساخته بود اما او یکی از مهم ترین فیلمسازان موج نوی سینمای ایران است که هنوز در بسیاری از آثار سینمایی به فیلم های مهم او همچون گاو، دایره مینا و.. ارجاع داده می‌شود.

تغییر ناگهانی رئیس خانه سینما و استعفای اولین مدیر زن!

حالا درست یک سال از روزهایی که مرضیه برومند اولین رئیس زن خانه سینما شد می‌گذرد. خبری که جزو مهم ترین اتفاقات سینمایی سال گذشته بود اما آثار و پیامدهایش سال گذشته خبر مهم تری را رقم زد. پس از سخنرانی مرضیه برومند در مراسم درگذشت داریوش مهرجویی فضایی ایجاد شد تا این کارگردان تحت فشار قرار گیرد.

البته که او در طول دوره مدیریتش جریان خاصی را نیز رقم نزد و تنها آنچه دوران مدیریت تنها مدیر عامل زن خانه سینما را در ذهن ها ماندگار می‌کند استعفای ناگهانی اوست اما به هر جهت روی کار آمدن یک زن به عنوان مدیر خانه سینما می‌توانست شرایط را در آینده تا حدی برای مناسب مدیریتی زنان در سینما هموارتر کند که استعفای برومند و بازه زمانی بی دستاورد او در خانه سینما حاصلی را رقم نزد.

همه اهالی سینما در یک خانه؛ اقدام مهم فجر۴۲

دورهمی‌ها و نشست‌های اهالی خانه سینما اغلب به همگرایی بیشتر آنان منجر شده است. خصوصا وقتی صحبت درباره فیلمی باشد و اهالی سینما آن را دسته جمعی به تماشا بنشینند. جشنواره فیلم فجر سال گذشته برای اولین بار در طول تمامی ادوار برگزاری خود اهالی سینما را در یک مکان مشخص گرد هم آورد تا فیلم ها را با هم تماشا کنند.

برعکس سال های گذشته که سینماگران فیلم ها را در سینماهای پراکنده می‌دیدند، ۱۴۰۲ یک سینما به عنوان محل اصلی گعده‌ها و تماشای فیلم‌های جشنواره به آن ها اختصاص داده شد تا زمینه کم کم برای ساختن خانه‌ای مستقل برای اهالی هنر در زمان برگزاری جشنواره‌ها فراهم شود.

بچه‌ها سینمادار و یک سریال ایرانی، جهانی شد

سینمایی فقط برای بچه‌ها؛ کانون سینمادار شد

از سال ۹۷ که اولین سینمای کودک کل کشور در مشهد افتتاح شد زمزمه ساخت سینمای دانش آموزی و کودک در دیگر شهرها نیز بر سر زبان مدیران و والدین دغدغه مند افتاد. تجربه ساخت این سینما در مشهد نشان داد که ساخت سالنی با جذابیت‌های بصری برای کودکان که امکانات مخصوص به آن ها نیز در اختیارشان باشد تا چه اندازه در جذب بچه ها به سینما و فیلم مهم است.

از این رو سال گذشته طبق دستور ویژه رئیس آموزش و پرورش، اولین سینمای دانش آموزی در تهران افتتاح شد. این سینما که در مرکز اصلی کانون پرورش فکری قرار دارد در اختیار مدارس و بچه هاست تا در قالب برنامه ها و اردوهای دانش آموزی از امکانات کانون اعم از مطالعه رایگان کتاب و پخش فیلم بهره ببرند.

در طریق اربعین هم فیلم ببینید!

سال گذشته در طریق کربلا و راهپیمایی اربعین، علاوه بر موکب‌هایی که بوی غذا و همهمه زائرینِ در حال استراحت در آن ها پیچیده بود موکب‌های دیگری نیز برای پخش فیلم عَلَم شده بودند. موکب شین یکی از موکب‌هایی بود که در قالب سینما سیار برای زائرین فیلم نمایش می داد. این اقدام سال گذشته توسط سازمان سینمایی انجام شد و فیلم‌های دست‌های خالی به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، هیهات اثر روح الله حجازی و هادی مقدم دوست، انیمیشن ناسور به کارگردانی عبدالله دالوند و کربلا، جغرافیای یک تاریخ ساخته داریوش یاری به نمایش درآمدند.

این موکب علاوه بر پخش فیلم برنامه‌های فرهنگی دیگری مانند اجرای برنامه های نقالی، گروه سرود، سنج و دمام، شعر آئینی، خوشنویسی ادعیه و قرآن، قطعه نویسی، حک ادعیه ها با شابلون، برپایی نمایشگاه عکس های اربعینی، اهدای کتاب و ادعیه هم داشت تا حال و هوای فرهنگی موکب‌ها نیز در طریق اربعین بر دل زائران بنشیند.

بچه‌ها سینمادار و یک سریال ایرانی، جهانی شد

«آکتور» ایرانی؛ نماینده سینمای ایران در فرانسه

حضور سینمای ایران در جشنواره های بین‌المللی اغلب پررنگ بوده و سینماگران ایرانی چه با حمایت نهادهای داخلی و چه مستقل در این جشنواره ها شرکت کرده اند. سال گذشته اما یکی از اتفاقات پررنگ برای سینمای ایران حضور یک سریال ایرانی در این جشنواره ها بود.

سریال آکتور به کارگردانی نیما جاویدی درست در روزهای ابتدایی ۱۴۰۲ جایزه بزرگ جشنواره سزیر مانیا فرانسه را دریافت کرد تا یکی از ۸ سریالی باشد که در بخش بین الملل این جشنواره حاضر شده و جایزه گرفته است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا