تئاتر

نظری در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی عنوان کرد؛ ظهور استعدادهای نو، نقطه قوت جشنواره‌های استانی است

کاظم نظری در آیین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره استانی تئاتر آذربایجان شرقی که در شهرستان مرند برگزار شد، گفت: امیدوارم چراغ تئاتر با حضور علاقه‌مندان و فعالان این عرصه همواره پرفروغ باشد. مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین ظهور و بروز استعدادهای نو و جوان در متن برگزاری این جشنواره‌ها را از نقاط قوت و اهداف برگزاری جشنواره در شهرستان‌ها عنوان کرد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از خبرنگار ایران تئاتر در آذربایجان شرقی؛ سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان آذربایجان شرقی از دوم آذرماه در شهرستان مرند آغاز شد و آیین اختتامیه این رویداد جمعه چهارم آذرماه با حضور مسئولان و هنرمندان استان، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، اسرافیل فرج اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و حسن رونده مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد.

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایش کشور در این مراسم گفت: «امیدواریم چراغ تئاتر با حضور علاقه‌مندان و فعالان این عرصه همواره پرفروغ باشد و رویدادهای بزرگ تئاتر کشور در آذربایجان شرقی برگزار شود.»

او اظهار داشت: «رویکرد مرکز هنرهای نمایشی بر این امر استوار خواهد بود تا با تمرکززدایی، رویدادهای مختلف تئاتری را در استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار کنیم و امیدواریم این روند در ایجاد امکانات زیرساختی این هنر در شهرستان‌ها مؤثر باشد.»

نظری افزود: «اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان ‌شرقی در برگزاری سی و چهارمین دوره از جشنواره استانی تئاتر در شهرستان مرند و همراهی و همکاری مدیران محلی است و امیدواریم با همکاری و همراهی مدیران استانی و شهرستانی شاهد ایجاد پلاتوهای جدید در این شهرستان باشیم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی ظهور و بروز استعدادهای نو و جوان در متن برگزاری این جشنواره‌ها را از نقاط قوت و اهداف برگزاری جشنواره در شهرستان‌ها عنوان کرد.

                                             

قرائت بیانیه هیئت‌داوران

در ادامه بیانیه هیئت‌داوران سی و چهارمین جشنواره استانی تئاتر توسط احمد جولایی قرائت شد.

در متن این بیانیه آمده است:

«نمایش فرصتی برای دیدن و دیده شدن آدمی را فراهم می‌سازد؛ صاحب‌نظران و نظریه‌پردازان، خصوصاً از نگاه مردم‌شناسی (آنتروپولوژی) نمایش را همان برآیند رسوم، آیین و مناسکی دانسته‌اند که بشر با آن خو گرفته و عمل می‌کند؛ قابل اهمیت‌ترین آن‌ها نظریه استقرایی و نگاه سر جیمز فریزر است و در بخش کارکردگرایی، برانیسلاو مالینوفسکی و همین‌طور نظریه ساختارگرایی لویی اشتراوس است. این ارمغان تئاتر را که برآیند اندیشه جهانی است، قابل تعمیم به همه جای کره خاکی است.

تئاتر در حقیقت آینه‌ای است در مقابل آینه‌داری، تئاتر آیینه‌دار حقیقتی از زندگی است که زندگی را نمایندگی می‌کند. به بیان و زبان فنی خود.

تئاتر به‌مثابه یک مانور (رزمایش) در زندگی است که می‌توان در شرایط ویژه حضور داشته به تجربه‌گری پرداخته و با کمترین صرف زمان و هزینه با مشارکت در تجربه صحنه به نتیجه مطلوب و کم‌خطر دست یابد.

مدرسه زندگی معمولاً هزینه‌ای به گرانی فتیله عمر دارد، درحالی‌که تئاتر به‌عنوان برشی از یک زندگی فرصت مشارکت را در تجربه دیگران و انتقال تجارب خود به دیگران برای هنرمند و مخاطب فراهم می‌سازد.

کی می‌توان از هنر تئاتر و نمایش نام آورد و آذربایجان را نادیده انگاشت؟ هنوز تفنگ مجاهدین و سرداران ستارخان و باقرخان گرم بود که مردمانش در آستانه انقلاب اسلامی با تقدیم شهدا، پرچم 29 بهمن را افراشتند. آذربایجانی که مهد فکر، دانش و عمل است.

کانون این فعالیت، تبریز مانند هنگامه‌ای که در سال 1879 کشیش پاپازیان از بنیان‌گذاران تئاتر تبریز برای کمک به مردم قحطی‌زده شهر وان، در خانه خود مبادرت به اجرای نمایش «پادشاه آشوت» و «گرسنه» نموده و همه وجوهات آن روز آن را که شامل هشت لیره می‌شد برای کمک به قحطی‌زدگان فرستاد.

چراکه وظیفه تئاتر به‌عنوان یک ساختار و پدیده اجتماعی، اطلاع‌رسانی و کاستن از آلام ابنای بشر بوده و هست؛ و چه کسی بهتر از مردم آذربایجان، زیرا اینجا یکی از دروازه‌های ارتباط فرهنگی و هنری مردم ایران با دیگر جوامع، به‌خصوص اروپاییان بوده است.

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی در حالی برگزار شد که این بار جشنواره خیمه‌گاه خود را در شهری قدیمی و میان مردم خونگرم مرند برپا کرد. در این دوره از جشنواره به‌زعم اهل هنر و داوران از چند نکته به‌سادگی نمی‌توان گذشت ازجمله:

الف: آغاز جشنواره با اجرای تکم‌گردانی و زنگ آغازین جشنواره به سبک مدرسه‌ها، محل یادگیری و آموختن، توسط یکی از پیشکسوتان مرند به صدا درآمد.

ب: همت و همیاری مسئولان فرهنگی، هنری و اجتماعی مرند که جا دارد مورد توجه و تقدیر قرار گیرد.

همتی که باعث شد همه هنرمندان شرکت‌کننده در طول برگزاری جشنواره میهمان ستاد برگزاری و مردم خونگرم مرند باشند و آثار یکدیگر را دیده و به تبادل تجارب بپردازند.

ج: عنصر زنان و حضور فعال آنان به‌عنوان نیمی از جامعه در این جشنواره درخور توجه و حضوری قابل‌قبول می‌نمود، هنرمندانی که در جای‌جای جشنواره و مسئولیت‌های مختلفی نظیر نقش‌آفرینی بر صحنه، کارهای فنی و برپایی نمایشگاه آثار هنری و صنایع‌دستی نقشی متعالی را به تماشا نهادند.

د: آموزش تئاتر به‌عنوان پدیده‌ای پیچیده و اجتماعی، مرهون تلاش و آموزش‌های گوناگون تجربی و آکادمیک است؛ لذا امکان فراهم نمودن آموزش‌های کوتاه، میان و بلندمدت می‌تواند اثری شگرف در شکوفایی استعدادهای مردمان و جوانان این خطه داشته باشد.

هـ: نقد و بررسی آثار هنری در بالا بردن سطح کیفی و اشاره به نقاط ضعف احتمالی در تولیدات هنری و نمایشی بسیار راهگشا خواهد بود، فعالیتی که در سی و چهارمین جشنواره استانی تئاتر آذربایجان شرقی شاهد آن بودیم.

و: اطلاع‌رسانی در عصر ارتباطات موضوعی بسیار حائز اهمیت است، این جشنواره می‌توانست با اطلاع‌رسانی و پوشش خبری بهتر به سمع و نظر علاقه‌مندان بیشتری برسد.»

هیئت‌داوران سی و چهارمین جشنواره استانی تئاتر آذربایجان شرقی

معرفی برگزیدگان

بر اساس رأی هیئت‌داوران متشکل از مهدی لزیری، احمد جولایی و سیروس مصطفی برگزیدگان این دوره از جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

مقام برتر بخش طراحی نور: رضا شکوهی برای نمایش «چشم‌ها»

برگزیدگان بخش طراحی پوستر و بروشور: حسن رستمی برای نمایش «کافی شاپدا» و سالار چابکی برای نمایش «جانداری که قبل از مرگ مرده بود»

مقام برتر بخش طراحی گریم: فاطمه منیری برای نمایش «بادکنک‌های قرمز»

مقام برتر بخش طراحی لباس: اعظم اسمعیل نژاد برای نمایش «چشم‌ها»

مقام برتر بخش موسیقی: هادی ایمان‌دار برای نمایش «کافی شاپدا»

شایسته تقدیر بخش طراحی صحنه: جهانگیر چالاکی برای نمایش «جانداری که قبل از مرگ مرده بود»

مقام برگزیده بخش طراحی صحنه: سمیرا جباریان برای نمایش «چشم‌ها»

جایزه سوم بخش نمایشنامه‌نویسی: میرحمید رضایی برای نمایش «کافی شاپدا»

جایزه دوم بخش نمایشنامه‌نویسی: جهانگیر چالاکی برای نمایش «جانداری که قبل از مرگ مرده بود»

هیئت داوران در بخش نمایشنامه‌نویسی برگزیده اول نداشت

شایسته تقدیر بخش بازیگری مرد: کریم پزشکی برای نمایش «جانداری که قبل از مرگ مرده بود»

جایزه سوم بخش بازیگری مرد: جعفر حمزه‌پور برای نمایش «کافی شاپدا»

جایزه دوم بخش بازیگری مرد: فرشید همت‌زاده برای نمایش «چشم‌ها»

جایزه اول بخش بازیگری مرد: جهانگیر چالاکی برای نمایش «جانداری که قبل از مرگ مرده بود»

شایسته تقدیر بخش بازیگری زن: لیلا شمس برای نمایش «دوستت دارم عزیزم»

جایزه سوم بخش بازیگری زن: سمانه امامی برای نمایش «چشم‌ها»

جایزه دوم بخش بازیگری زن: فاطمه منیری برای نمایش «بادکنک‌های قرمز»

جایزه اول بخش بازیگری زن: تمنا یوسفی برای نمایش «چشم‌ها»

جایزه سوم بخش کارگردانی: میرحمید رضایی برای نمایش «کافی شاپدا»

جایزه دوم بخش کارگردانی: جهانگیر چالاکی برای نمایش «جانداری که قبل از مرگ مرده بود»

جایزه اول بخش کارگردانی: احمد رشیدیان برای نمایش «چشم‌ها»

نمایش «چشم‌ها» به کارگردانی احمد رشیدیان از شهرستان ملکان به‌عنوان اثر برگزیده سی و چهارمین دوره جشنواره استانی تئاتر آذربایجان شرقی معرفی شد.

لینک کوتاه: https://didehbanhonar.ir/?p=1353

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا