تلویزیون

«مهیار عیار» روایتگر هویت و تمدن ایران است

تهیه‌کننده سریال «مهیار عیار» گفت: بخشی از موفقیت سریال مدیون هویت و تمدن ایرانی اسلامی است که در مجموعه به زیبایی مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایکنا؛ «مهیار عیار» سریالی به کارگردانی سید جمال سید حاتمی است. این سریال توانسته به مدد داستانی گیرا در جذب مخاطب موفق باشد. داستان درباره راهزنی است که براساس اتفاقی در شهر یزد، پای چوبه دار می‌رود و همان موقع خواهشی را مبنی بر دیدار مادرش مطرح می‌کند. جوانمردی برای اینکه راهزن به خواسته‌اش برسد، وساطت می‌کند و این اقدام باعث می‌شود که او دچار تحول شود و به سمت عیاری بیاید. مهیار از مهارت و ذکاوت خوبی برخوردار است و به مرور با مشکلاتی که در شهر اصفهان برای مردم به وجود می‌آید مواجه و درصدد رفع آن بر‌می‌آید.

خبرنگار ایکنا با بهروز مفید، تهیه‌کننده این سریال گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم.

ایکنا – سریال «مهیار عیار» جز معدود آثار تلویزیون است که در سال‌های اخیر توانسته در جذب مخاطب موفق باشد. ابتدا درباره چگونگی ساخت این مجموعه توضیح دهید.

داستان این سریال به سال ۹۷ برمی‌گردد و آن را محمدرضا محمدی‌نیکو به سیما فیلم ارائه کرد که تائید شد. سال ۱۴۰۰ این سناریو به من ارجاع شد. وقتی داستان را خواندم با قصه‌ای آشنا مواجه شدم. مجموعه با محوریت جوانمردی و توبه تصویر می‌شود. این قبیل موضوعات همیشه مورد استقبال مخاطب واقع می‌شود چون جذابیت دراماتیک بالایی داشته و به هویت ایرانی – اسلامی نیز توجه می‌شود.

در ادامه به آقای نیکو پیشنهاد دادم که قصه را در یک مقطع خاص تاریخی، یعنی دوره صفویه مطرح کند. در این مقطع از تاریخ جذابیت بصری بالایی وجود دارد زیرا در  زمینه هنر و صنعت شاهد رونق بسیار خوبی در کشورمان هستیم. همچنین در عرصه معماری، نساجی و جاده ابریشم نیز توفیقات خوبی داشتیم. در این میان تأکید ویژه‌ این بود که داستان وارد فضای حکومتی نشود و فقط در حاشیه به آن اشاراتی داشته باشد.

«مهیار عیار» روایتگر هویت و تمدن ایران است

به داستان آقای نیکو، دو داستان هم اضافه شد که ابتدا قصه «حکیم» بود. شخصیت حکیم بهانه‌ای بود تا به واسطه آن به پیشرفت‌های علمی کشورمان در زمان صفویه اشاره داشته باشیم. همچنین کاراکتر «شاهک» دلیلی بود تا به واسطه آن به نسل جوان پرداخته شود. یکی دیگر از نکاتی که به فیلمنامه اضافه شد الگوبرداری از دیالوگ‌های آثار آقای احمدجو به ویژه سریال «روزی روزگاری» است، زیرا جنس دیالوگ‌های وی گرما و شیرینی قصه را بالا می‌برد.

ایکنا – جذابیت بصری این سریال به گونه‌ای است که مخاطب با دیدن لحظاتی کوتاهی از سریال جذب شده و با آن ارتباط برقرار می‌کند و همین امر عاملی مهم در بالا رفتن تعداد مخاطبان این سریال است.

داستان این سریال با مخاطب عام ارتباط برقرار می‌کند، برای همین هم پیام‌های سریال کاملاً در قصه جا گرفته و به‌هیچ‌وجه به صورت مستقیم به مخاطب القا نمی‌شود. این امر بار دیگر ثابت می‌کند اگر اثر نمایشی بتواند داستان خود را به خوبی روایت کند با تماشاگر ارتباط برقرار خواهد کرد. البته این جذب حداکثری مخاطب برای ما نیز دور از انتظار بود. وقتی سخن از مخاطب عام می‌زنم باید این نکته را اعلام کنم که «مهیار عیار» توانست نظر مثبت مخاطب فرهنگی را هم به دست آورد.

ایکنا – در خبرها آمده که این سریال فصل دوم خواهد داشت. برای حفظ جذابیت در فصل دوم چه برنامه‌ای دارید؟

ادامه‌سازی سریال همیشه امر دشواری بوده است، چراکه مخاطب از بخش نخست لذت برده، برای همین توقع دارد در فصل دوم، همان زیبایی را مشاهده کند. مشکل دیگری که در فصل‌های دوم وجود دارد به نگرش مدیران سیما برمی‌گردد. مسئولان سیما زمانی که یک سریال یا فیلم با موفقیت رو‌به‌رو می‌شود، در فصل دوم می‌خواهند نکاتی که مدنظرشان است را در قصه جای دهند؛ این رویکرد عموماً به آثار نمایشی ضربه زده است.

«مهیار عیار» روایتگر هویت و تمدن ایران است

وقتی سریالی با موفقیت روبه‌رو می‌شود برای موج‌سواری بر توفیق به وجود آمده، تولید کارهای مشابه در دستور کار قرار می‌گیرد. برای مثال اگر «مهیار عیار» با استقبال مخاطب مواجه شد، دلیلی نیست که کارهای متعددی همانند این مجموعه تولید شود زیرا مخاطب از رسانه ملی تنوع و گوناگونی طلب دارد، پس در کنار سریال تاریخی، مجموعه خانوادگی، آپارتمانی، جنگی، دفاع مقدسی و …. نیز مورد نیاز است.

ایکنا – آثار تاریخی عموماً به لحاظ بودجه‌بندی جزء تولیدات پرهزینه هستند. پیرامون هزینه‌ای که برای ساخت این سریال انجام‌ شده توضیح دهید.

با وجود اینکه «مهیار عیار» یک اثر تاریخی است اما سیما برای آن بودجه آثار تاریخی را در نظر نگرفت و این مجموعه با حداقل بودجه ساخته شد. سریال با دقیقه‌ای ۵۳ میلیون تصویب شد اما در ادامه به دلیل طولانی شدن سریال به دقیقه‌ای ۵۲ میلیون تقلیل پیدا کرد؛ اما وقتی گروهی همدل می‌شوند تا سریالی بدون یک روز تعطیلی به کار خود ادامه دهد نتیجه آن خواهد شد که امروز شاهد هستیم. درباره سریال‌های تاریخی یک تصور اشتباه دیگر هم وجود دارد؛ آنهم اینکه این تولیدات حتماً باید با بودجه بالا تولید شود، در حالی‌ که اگر با بودجه‌ای متعادل به این حوزه نگاه شود، می‌توان بانی آثار خوبی بود.

اینکه باید به داستان‌هایی که در تاریخ ادبیاتمان آمده بپردازیم نکته جدیدی نیست و بارها بر آن تأکید شده است؛ زیرا با وجود بزرگانی همچون؛ سعدی، مولانا، فردوسی و… قصه‌های تاریخی به وفور در اختیارمان قرار دارد؛ تنها کافیست گروه نویسنده خوبی وجود داشته باشد تا کار بتواند مخاطب را جذب خود کند.

ایکنا – درباره انتخاب سید جمال سیدحاتمی توضیح دهید. آیا انتخاب شما بود یا سیما انتخاب کرد؟

انتخاب سیدحاتمی انتخاب اول من بود زیرا به توانایی وی واقف بودم و می‌دانستم در حوزه کارهای تاریخی تبحر لازم را دارد؛ همچنین با او در سریال «محکومین» تجربه همکاری داشتم. سیدحاتمی فیلمسازی است که پیرامون موضوع کار خود تحقیق می‌کند و در کنار داشته‌های فنی، دغدغه خاصی به موضوعاتی که به هویت فرهنگی می پردازد، دارد. تمامی این موارد باعث شد این فیلمساز برای ساخت سریال انتخاب شود.

ایکنا – لوکیشن‌هایی که برای مهیار انتخاب شد متناسب با زمان داستان بود؛ همچنین استفاده از ویژوال افکت در سریال به کار جذابیت‌های بصری داده بود. پیرامون این موضوع توضیح دهید.

بیشتر بخش‌های این مجموعه تلویزیونی در شهرک غزالی فیلمبرداری شده است؛ البته فقط به لوکیشن‌هایی که در شهرک وجود دارد بسنده نکردیم، بلکه لوکیشن‌هایی را بازسازی و بخشی دیگر را ساختیم. درباره استفاده از جلوه بصری هم باید بگویم استفاده از این تکنیک به ما اجازه می‌دهد تصویرسازی بهتری از ایران زمان صفویه داشته باشیم؛ بنابراین سریال‌های تاریخی باید در فضای استودیویی کار شوند. اکنون به شدت نیازمند امکانات روز دنیا مانند ویژوآل‌ها هستیم؛ در غیر این صورت درجا می‌زنیم. البته حرکت‌های خوبی انجام شده زیرا نیروی متخصص و جوان خوبی داریم و کافیست از آنها حمایت به عمل آوریم.

گفتنی است «سریال مهیار عیار» براساس فیلمنامه محمدرضا محمدی نیکو به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی ساخته شده و کامران تفتی، متین ستوده، بهنام تشکر، سیامک صفری، آشا محرابی، رویا میرعلمی، رامین ناصرنصیر، آتش تقی‌پور و … از جمله بازیگران آن هستند. این سریال هرشب ساعت 20:45 از شبکه سه پخش می‌شد.

همچنین لازم به توضیح است علی دیده بان در آثاری همچون فیلم “بام بالا” و سریال های “مهیار عیار”، “مستوران 2″، “مستوران”، “محکومین”، “محکومین 2 (سرگذشت)” و … به عنوان بازیگر حضور داشته است. علی دیده بان سابقه حضور در فیلم کوتاه “شوق کارآفرینی” نیز به عنوان بازیگر داشته است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا