اقتصاد هنرسبک زندگیکسب و کارنمایش خانگی

مجوز سریال «سقوط» توسط ساترا در حال بررسی است/ تخلف «بی‌گناه» و «پدرخوانده»

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، گفت: تهیه کننده سریال «سقوط» و پلتفرم فیلیمو حدود دو یا سه هفته قبل درخواست صدور مجوز خود را برای نمایش سریال ثبت کرده بودند که تا کنون اعضای این شورا به جمع بندی برای صدور مجوز انتشار در خصوص این سریال نرسیده‌اند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایرنا؛ محمدصادق افراسیابی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره مجوز داشتن یا نداشتن مجموعه سقوط، اظهار داشت: ساترا سه نوع مجوز می‌دهد. مجوز فعالیت پلتفرم، مجوز تولید سریال که مجموعه سقوط این مجوز را دریافت نکرده است و مجوز انتشار که این سریال مدتی است برای دریافت آن اقدام کرده است و هنوز شورای صدور مجوز برای صدور مجوز متقاعد نشده است.

وی افزود: تهیه‌کننده سریال سقوط و پلتفرم فیلیمو حدود دو یا سه هفته قبل درخواست صدور مجوز خود را برای نمایش سریال ثبت کرده بودند و از همان تاریخ تا کنون جلسات فشرده‌ای با حضور همکاران اداره کل نظارت و تطبیق سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با حضور تهیه کننده سریال برگزار شد و در نهایت در جلسه ای که چهارشنبه هفته گذشته با حضور اعضای حقیقی و حقوقی شورای مجوز نمایش ساترا برگزار شد، نتیجه نظرات کارشناسی و جلسات ارایه شد و البته در نهایت تا کنون اعضای این شورا به جمع بندی برای صدور مجوز انتشار در خصوص این سریال نرسیدند.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، دامه داد: بنابراین در خصوص سریال سقوط باید منتظر اعلام نهایی نظر شورای تخصصی پروانه انتشار ماند و فعلا مجوزی برای این سریال صادر نشده است اما آنچه اکنون مشخص است این است که پلتفرم فیلیمو و فیلم نت برای انتشار بدون مجوز سریال بی‌گناه و مجموعه پدرخوانده مرتکب تخلف شدند چرا که ساترا پیشتر با این دو پلتفرم مکاتبه کرده بود و اعلام کرده بود که در خصوص سریال بی گناه ابهاماتی در میان اعضای شورا به دلیل «روابط جنسی» خارج از عرف کاراکترهای سریال وجود دارد که این ابهامات در نهایت رفع نشد و در خصوص مجموعه پدرخوانده نیز ساترا ملاحظاتی در خصوص «استفاده بی رویه از واژگان بیگانه» و برخی مسایل دیگر داشت که این ملاحظات هم رعایت نشد.

افراسیابی تاکید کرد: به همین دلیل ساترا اکنون در حال هماهنگی با دستگاه قضا در خصوص سریال بی گناه و مجموعه پدرخوانده است که البته اگر ملاحظات ساترا رعایت شود امکان طرح دوباره سریال بی گناه و مجموعه پدرخوانده برای ادامه پخش در شورای صدور مجوز وجود دارد.

وی گفت: ساترا در حال حاضر تعامل خوبی با نهاد سیاست گذاری و مقررات گذاری از جمله مجلس شورای اسلامی، نهاد قضایی و دستگاه های اجرایی دیگر در حوزه فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مهمترین متولی رسمی فرهنگ عمومی و متولی شورای فرهنگ عمومی کشور دارد و در جلسات اخیر ساترا با هدف معرفی و نقد و بررسی پلتفرم ها تحت عنوان برنامه صمیمانه یک نماینده ثابت از شورای فرهنگ عمومی کشور حضور دارد.

افراسیابی خاطرنشان کرد: علاوه بر این رویکرد ساترا در حال حاضر مبنی بر تنظیم گری تعاملی است و به همین دلیل در بسیاری از موارد تخلفاتی که بعضاً برخی پلتفرم ها مرتکب می‌شوند قبل از آنکه به شکل وسیع انتشار پیدا کند فورا با تعامل میان ساترا و پلتفرم اصلاح می‌شوند.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، گفت: اینکه یک یا دو تخلف محدود انجام می‌شود و بعضاً به سرعت هم اصلاح می‌شود اگر با گذشته مقایسه شود، بیانگر توفیق ساترا در رویکرد تنظیم گری تعاملی است. کما اینکه چند ساعت قبل معاونت نظارت و پایش ساترا اعلام کرد که فیلم نت پیگیر اصلاح محتوای پدرخوانده و اخذ مجوز از ساترا است که همین امر بیانگر توفیق ساترا در تنظیم گری تعاملی است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا