اقتصاد هنر

عضوگیری رایگان کتابخانه‌های عمومی کشور از فردا

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌مناسبت هفته کتاب طرح سراسری عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کشور را برگزار می‌کند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ 24 آبان ماه روز کتاب و کتابخوانی است؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به همین مناسبت برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است که در زیر آن را می‌خوانید:

عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور

به‌مناسبت سی‌اُمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، طرح سراسری عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کشور روز 24 آبان‌ ماه اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان برای استفاده از این طرح و عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی می‌توانند با مراجعه حضوری به کتابخانه‌های سراسر کشور یا پرتال کتابخانه‌های عمومی به‌نشانی samanpl.ir/common/portal/fehrestlib و یافتن پرتال اختصاصی کتابخانه مورد نظر خود، ضمن دریافت کد تخفیف که تا پایان آذرماه اعتبار خواهد داشت، به عضویت در کتابخانه مورد نظر خود اقدام کنند.

مسابقه ملی مشاعره با موضوع «کتاب» برگزار می‌شود

در ادامه برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به‌مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، دور جدید مسابقه ملی مشاعره با عنوان «کتاب جان» به‌همت محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

در این برنامه که با مشارکت اعضای محافل ادبی کودک و نوجوان در استان‌های مختلف و شورای ادبی نهاد و همچنین نویسندگان این بومی استان‌ها برگزار خواهد شد، حاضران به شعرخوانی و مشاعره با موضوع کتاب و کتابخوانی می‌پردازند.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند روز دوشنبه 23 آبان ماه از ساعت 14 تا 16 به سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر مراجعه و یا از طریق آدرس اینترنتی skyroom.online/ch/researchpl/mahafel به‌صورت مجازی در این نشست شرکت کنند.

مسابقه کتابخوانی «آن سوی آفتاب» برگزار می‌شود

همزمان با آغاز سی‌اُمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور آشنایی با اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره)، مسابقه سراسری کتابخوانی با محوریت کتاب «آن سوی آفتاب» ویژه همکاران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

این مسابقه 21 آبان ماه همزمان با اولین روز از هفته کتاب آغاز شد و تا 22 بهمن ماه 1401 ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه مسابقات کتابخوانی نهاد به‌نشانی www.samakpl.ir، ضمن دریافت کتاب، به سؤالات چهارگزینه پاسخ دهند و در این مسابقه شرکت کنند.

گفتنی است، کتاب «آن سوی آفتاب» (نگاهی به زندگانی حضرت امام خمینی رحمة الله علیه) اثر علی‌اکبر جعفری ندوشن سال 1380 توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

«نورسیده 53» در راه بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی کشور است

همزمان با هفته کتاب، بسته ویژه کتب کودک و نوجوان با عنوان «نورسیده 53» به کتابخانه‌های عمومی دارای بخش کودک و نوجوان در سراسر کشور ارسال می‌شود.

این بسته شامل 57 عنوان کتاب در 108 هزار و 129 نسخه، از 27 ناشر از جمله افق، پرتقال، امیرکبیر، به نشر، مدرسه، مهرسا، ناریا و…، مخزن کودک و نوجوان 1897 باب کتابخانه در سراسر کشور را تجهیز خواهد کرد.

کتاب دوجلدی «چگونه از بدنم مراقبت کنم» ویژه دختران 9 تا 17 سال از انتشارات مهرسا، مجموعه 3جلدی «قصه‌های گامبالی و بال‌بالی» از انتشارات ناریا، کتاب 2جلدی «بهترین نویسندگان ایران» از انتشارات شهر قلم و مجموعه 3جلدی «پهلوان پشه‌ها» از انتشارات افق، برخی از عناوین موجود در «نورسیده 53» است.

پویش “کتاب خون” در ایام هفته کتاب

همزمان با سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، پویش «کتاب خون» با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان انتقال خون ایران، به‌منظور تحقق شعار «اهدای خون، اهدای زندگی» با هدف اهدای خون و تأمین خون سالم مورد نیاز بیماران از زنجیره گسترده کتابخانه‌های عمومی، برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان و اعضای کتابخانه‌های عمومی می‌توانند ضمن پیوستن به زنجیره گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور از 21 الی 25 آبان ماه با مراجعه به مراکز اهدای خون در این پویش شرکت کنند.

گفتنی است، 25 آبان ماه، آخرین روز اجرای پویش در تقویم اجرایی برنامه‌های سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به پویش «کتاب خون» اختصاص یافته است.

پویش ملی «کتاب دستت چیه؟!» آغاز شد

همزمان با هفته کتاب پویش ملی «کتاب دستت چیه؟!» با هدف ارتقای کمیت و کیفیت مطالعه و رشد و شکوفایی استعدادها، توانایی‌ها و دانش افراد، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

پویش ملی «کتاب دستت چیه؟!»، 21 آبان ماه همزمان با نخستین روز از هفته کتاب آغاز شده است و تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت. دوستداران کتاب و کتابخوانی از هر گروه سنی می‌توانند با ضبط ویدئویی، کتابی را که در حال مطالعه هستند یا قبلاً مطالعه کرده‌اند در حداکثر 110 و حداقل 60 ثانیه، معرفی کنند. ویدئوی ارسالی در حجم حداکثر 100 مگابایت، باید به‌صورت افقی (با کادر 16:9) ضبط شود. شرکت‌کنندگان باید ابتدای ضبط ویدیو نام و نام خانوادگی، شهر، سن، شغل و عنوان کتاب را بیان کنند.

بیان یک مورد از نقاط قوت و ضعف کتاب، معرفی نویسنده، ناشر و تعداد صفحات کتاب، بیان ویژگی‌های جذاب فیزیکی کتاب و استفاده از کلمات فارسی در معرفی کتاب، حائز اهمیت است و استفاده از موسیقی پس‌زمینه و موسیقی‌های بدون مشکل کپی‌رایت بلامانع است.

نخستین دوره از پویش ملی «کتاب دستت چیه؟!»، 100 میلیون تومان جوایز نقدی خواهد داشت که با انتخاب هیئت داوران به برگزیدگان اهدا می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش پس از ثبت‌نام در سایت «کتاب دستت چیه؟!» به‌نشانی www.ketabdc.ir، می‌توانند ویدیوهای خود را بارگذاری کنند. در صورت بروز مشکل در آپ‌لود ویدیو، امکان پیگیری از طریق ارسال پیامک به‌شماره 90008877، ارتباط با نشانی @ketabdcadmin در صفحات مجازی و ارسال ای‌میل به‌نشانی  [email protected] فراهم است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این پویش می‌توانند به وب‌سایت پویش ملی «کتاب دستت چیه؟!» مراجعه کنند.

گفتنی است سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از 21 تا 27 آبان ماه با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی کتاب‌محور در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور برگزار می‌شود.

لینک کوتاه: https://didehbanhonar.ir/?p=1192

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا