اقتصاد هنرسبک زندگیسینمافناوریکسب و کار

سینمای کودک و نوجوان به نظر روانشناسان بالینی در تولیدات آثار نیاز دارد

کارگردان سینما گفت: در تولید اثر بر ای سینمای کودک و نوجوان باید از رهنمودهای مشاوران و روانشناسان بالینی کودک و نوجوان کمک بگیریم.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایرنا؛ رهبر قنبری، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا با تشریح اهمیت تاسیس صندوق ملی حمایت از سینمای کودک و نوجوان از سوی بنیاد سینمایی فارابی پرداخت و گفت: سینمای کودکان و نوجوانان شاعرانه ترین آثار سینمای ایران و جهان بوده، هست و خواهد بود و عرصه خلاقیت و نوآوری به لحاظ محتوایی و ماهیتی با این حوزه از سینما گره خورده است؛ در نتیجه باید در این حوزه به طور جدی کار شود.

قنبری خاطرنشان کرد: در سینمای حوزه کودک باید بتوانیم به تمثیلی ترین شکل ممکن مفاهیم را برای کودکان تشریح کنیم. برای مثال در حوزه محیط زیستی باید بتوانیم آموزش‌های لازم را به شیوه تمثیل از زبان حیوانات یا عناصر و عوامل طبیعی به آنان بیاموزیم. هرچند در حوزه نوجوانان کار متفاوت است چراکه قشر نوجوان با درگیری‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شود که آثار تولیدشده باید در عین سرگرمی، مفاهیم زندگی را هم انتقال دهند.

این کارگردان تاکید کرد: آثار تولیدشده باید در عین سرگرم کننده بودن بتوانند مفهوم یا مضمونی از زندگی را برای قشر نوجوان تشریح کنند تا آنان بتوانند در هویت‌بخشی به زندگی خود از فیلم‌ها کمک بگیرند و عملا سینما نقش عمده‌ای در زندگی این بزرگمردان کوچک دارد.

وی ادامه داد: اگر رویکرد این صندوق حمایتی، پشتیبانی از جنس فیلم‌هایی باشد که بویی از شاعرانگی، آموزندگی، پرورش، تربیت، فهم واژگان و آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم بحران‌ساز باشد؛ عالی‌ترین کار ممکن است.

قنبری بر افزایش بودجه این صندوق حمایتی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در چهارچوب‌های استانداردهای لازم تاکید و خاطرنشان کرد: ما برای اینکه بتوانیم آثاری را برای کودکان و نه صرفا درباره کودکان بسازیم باید از رهنمودهای مشاوران و روانشناسان بالینی کودک و نوجوان کمک بگیریم چراکه آنان همانند تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران در منفعت مالی آثار دخیل نیستند و به خوبی می‌توانند اثر آثار تولید شده بر روان کودکان و نوجوانان را تشریح کنند.

وی ادامه داد: بروز خشونت یکی از مشکلات هویتی است که در نسل جدید به ویژه کودکان و نوجوانان با آن روبه‌رو هستیم و باید درباره این مساله کار پژوهشی صورت بگیرد که بدانیم با تولیدات آثار مرتبط چگونه می‌توانیم به نسل فعلی کمک کنیم و بدانیم که چه رویه‌ای را باید در آینده پیش بگیریم تا فرهنگسازی در این حوزه صورت بگیرد.

این نویسنده و کارگردان تصریح کرد: تبادل‌نظر با کارگردانان، تهیه‌کنندگان و نویسندگان حوزه کودک یکی از اقدامات مفیدی که در بنیاد سینمای فارابی آغاز شده و این مساله می‌تواند در صورت تداوم به احیای سینمای کودک و نوجوانان کمک کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا