اقتصاد هنرسینمافناوریکسب و کار

سینماهای مجهز را از اکران فیلم‌های خارجی محروم نکنید

سینماهای ما از نظر تکنولوژی روز دنیا پیشرفته است و همین باعث شده تا فیلم‌ها را با کیفیت خوب نمایش دهد. همین موضوع بر حضور مردم در سینماها موثر است، اما این کیفیت از پخش فیلم‌ها می‌طلبد که تولیدات روز دنیا در سینماهای ما اکران شوند.


به گزارش دیده بان هنر و به نقل از بانی فیلم؛ مشکلات گاز در هفته اخیر تنها گریبانگیر ادارات دولتی، مدارس و برخی شهرها در کشور نشد، بلکه سینماها نیز از این گزند در امان نماندند و سالن‌های سینما در سرما فیلم اکران می‌کردند.
البته با توجه به فروش خوب سینماها در هفته گذشته به نظر می‌رسد که فضای فیلم‌ها به اندازه کافی گرم بوده که مردم به سینماها آمدند. اما چه چیز باعث شد تا در شرایطی مانند سرما و بلیت‌ گران قیمت استقبال خوبی از فیلم‌ها شود؟ پاسخ کیفیت و رفع نیاز به تفریح و رفاه با محصول مناسب است.
فیلم‌هایی که در حال حاضر به عنوان پرفروش‌ها اعلام شدند عبارتند از بخارست، ملاقات خصوصی و چپ راست. دو فیلم کمدی و یک فیلم درام اجتماعی. اینگونه که آمارها می‌گوید ملاقات خصوصی که فیلمی عاشقانه با فضایی تلخ اما عاطفی است توانسته به عنوان یک اثر قابل قبول برای جوانان و همسران به نمایش درآید و فروش خوبی داشته باشد.
می‌توان فیلم کمدی چپ راست را هم شکل متفاوتی نسبت به فیلم‌های کمدی سال‌های اخیر دانست. البته بخارست اگرچه دنباله‌رو کمدی‌های اطیابی است اما ورود آن به مسائلی مانند فساد اقتصادی و آقازاده‌ها دستمایه خوبی برای ساخت فیلم در دوران کنونی شده است.
ناگفته نماند فیلم‌های کودک نیز 1 میلیارد و 500 میلیون تومان فروش کردند که به اندازه خودش رقم قابل قبولی در سرما و آلودگی هواست.
همه اینها نشان‌دهنده آن است که سینما از رونق نمی‌افتد و نباید یکی از مهم‌ترین تفریحات مردم را با مسائل و حواشی دیگر درگیر کرد.
در این باره صابری مدیر سینما می‌گوید که فروش هفته گذشته نشان داد که مردم فیلم دیدن در سالن سینما را با تماشای آن در منزل عوض نمی‌کنند. مردم حاضرند که به سینما بیایند اما به شرط آنکه فیلم خوب و با کیفیت اکران شود. فروش خوب فیلم‌های بخارست، ملاقات خصوصی و چپ راست خبر از بازگشت سینما به روزهای خوب خودش می‌دهد. البته ما با شرایط قبل کرونایی فاصله داریم اما می‌توان با استمرار حضور مخاطب در سینما به روزهای خوب امیدوار بود.
وی ادامه داد: اینکه در روز سه شنبه سینماها رکورد ماه‌های اخیر را زدند نشان می‌دهد که فیلم‌ها از کیفیت مطلوب برخوردارند. بارها به مدیران محترم سینمایی گفته‌ایم که شرط حضور مردم در سینماها تنها اکران فیلم با استانداردهای روز و داستان قوی است. امیدوارم که معاونت سینمایی و مدیران او تدبیری کنند که این فضا تا جشنواره فیلم فجر و همچنین عید نوروز به صورت یکپارچه ادامه داشته باشد چراکه سینما با فیلم زنده است.
اما فضا و امکانات سینمای بروز ما ظرفیت بسیار خوبی برای بهره‌وری جهت اکران فیلم‌های خارجی دارد؛ چیزی که سال‌ها است صحبت آن می‌شود اما یک اکران بی‌عیب و نقص و جدی در آن هنوز دیده نمی‌شود. اکران فیلم‌های خارجی دیرزمانی برای خود در سینمای ایران ارج و قرب و سابقه طولانی داشت که بررسی تفصیلی آن را می‌توانید در لینک زیر بخوانید.
این مدیر سینمایی در خصوص ظرفیت سینمای ایران برای اکران فیلم‌های خارجی نیز بیان کرد: وظیفه ما سینماداران این است که سالن سینما با ابزار روز دنیا فیلم را اکران کند. این نکته را به روشنی می‌گویم که در حال حاضر تمامی سینماهای کشور که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند با استانداردهای روز دنیا و با امکانات کاملاً‌ جدید ساخته شده‌اند. سینماهای جدید ما کیفیت اکران 4K‌ را دارند البته همه فیلم‌های ما با این کیفیت تولید نمی‌شوند اما در هر صورت ما با بهترین کیفیت ممکن فیلم‌ها را اکران می‌کنیم. اما نکته مهم این است که این سرمایه‌گذاری بزرگ سینمادارن برای ابزار و تکنولوژی سینماها و ظرفیت موجود سینماهای ما فیلم‌های خوب و مطرح روز دنیا را می‌طلبد که اکران کنیم. البته این سخن به هیچ وجه به معنای تضعیف تولید ملی و فیلم‌های داخلی ما نیست بلکه می‌توان با برنامه‌ریزی زمانی هر دوی فیلم‌های ایرانی و خارجی را اکران کرد.
او در پایان گفت: مردم کشور ما این حق را دارند که مانند دیگر مردم دنیا فیلم‌های خوب روز جهان را تماشا کنند. همانگونه که فیلم‌های خارجی را در پلتفرم‌ها می‌بینند باید بتوانند در سینما هم تماشا کنند. الان برخی سینماهای ما حتی امکان پخش فیلم‌های سه بعدی را نیز دارند؛ امیدوارم همانطور که صحبت‌هایی درباره اکران فیلم‌های خارجی شده است، این اتفاق در سال آتی رخ دهد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا