تلویزیون

آقای رییس صداوسیما! نشان دهید کدام در به روی هنرمندان باز است…

پیمان جبلی رییس صداوسیما هر از گاهی می‌گوید در رسانه ملی به روی هنرمندان باز است ولی در عمل آنچه که می‌بینیم برعکس است، دیگر حتی جایی برای احسان علیخانی، علی ضیا، رضا رشیدپور، رامبد جوان، مهران مدیری و … هم وجود ندارد! به سلامتی…

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از عصر ایران؛ پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در آخرین اظهاراتش (17 خرداد) اعلام کرده است که: «درِ صداوسیما به روی هنرمندان، عوامل تولید، تمام کارگردانان توانمند مجموعه‌های نمایشی و غیره باز است و رسانه ملی در دست ما به امانت سپرده شده است.»

این سخنان بیشتر در تصحیح اتفاقی است که هفته گذشته در دانشگاه امام صادق(ع) رخ داد و جبلی گفته بود: «بالاخره وقتی این آدم در برنامه‌ای می‌آمده برای خودش خِیلی از مخاطبان را داشته است. اسمش می‌آمده، برنامه با خودش مخاطب می‌آورده است. اسم آن آدم روی شبکه‌ای می‌آمد، آن شبکه خودش را بالا می‌کشید. خب حالا به نظام، مردم و اعتقادات خودش لگد زده است. لگد زده به نمکدان، نمک را ریخته و نمکدانی را شکسته است. آیا از من انتظار دارید برای اینکه من پرمخاطب بشوم بروم خواهش و التماس کنم که تو رو خدا بیا؟!»

یا در بخشی دیگر از سخنانش هم تصریح کرده بود: «ما در درجه اول باید رابطه‌مان را با چهره‌ها و افرادی که رابطه خودشان را با فرهنگ خودشان، تاریخ و مردم کشورشان قطع کرده‌اند، قطع کنیم. تعارف هم نداریم. نمی‌خواهند دیگر باشند خب نخواهند. اصلاً یک بخش عظیمی از مردم هم بدشان می‌آید اتفاقا قیافه آنها را ببینند، این طور نیست که فقط آنها بدشان بیاید، مردم هم بدشان می‌آید که قیافه این آدم‌ها را ببینند.»

ضمنا صداوسیما ملک شخصی شما نیست، شان هنرمند در صدا و سیمایی که شما مثلا رئیس اش هستید، نیست. البته جبلی عادت دارد که این گونه حرف بزند اما فاصله حرف با عمل او آن است که الان در تلویزیون و کل صداوسیما می‌بینیم.»

البته جبلی در بخش دیگری از همان حرف های دانشگاه امام صادق(ع) گفته بود: «در مقابل چهره‌هایی که به نظر می‌رسد که شاید به دلیل فشارهای سنگین مجبور شده‌اند علیرغم میل باطنی‌شان در جایی حرفی بزنند، من به جرأت عرض می‌کنم که ما در را به روی آنها نبسته‌ایم.»

اظهارات شروع کار پیمان جبلی به عنوان رییس صداوسیما

جبلی عادت دارد که این گونه حرف بزند و هنوز به مانند همان روزهای اولی که بر مسند ریاست صداوسیما نشسته بود باز می‌گوید: درها باز است، مانعی وجود ندارد و …

ما هنوز یادمان است که روز ۱۰ مهرماه سال 1400 که جبلی 3 روز بود به سمت ریاست صداوسیما رسیده بود، سفری به خوزستان داشت، هواداران فوتبال خوزستانی در دیدار با جبلی در فرودگاه و لحظه ورود خطاب به او درخواست بازگشت عادل فردوسی پور را داشتند و عنوان کردند: «از شما خواهش می‌کنیم که برنامه ۹۰ با اجرای آقای عادل فردوسی پور را احیا کنید تا کام فوتبال دوستان شیرین‌تر از پیش شود» جبلی در پاسخ به این درخواست اظهار داشت: «عادل فردوسی‌پور می‌تواند دوباره در تلویزیون فعالیت کند و از نظر ما منعی ندارد.»

و حالا باز به نوعی دیگر همان حرف ها را می‌زند اما آنچه واقعیت دارد این است که پیمان جبلی این حرفها را فقط می‌گوید در عمل هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد.

فاصله حرف تا عمل رییس صداوسیما به اندازه فاصله‌ای است که ملت با تلویزیون و برنامه‌های آن پیدا کرده‌اند. از زمان آمدن جبلی کدام برنامه تلویزیونی پر بیننده شده است؟ کدام برنامه تلویزیونی یا کدام سریال توانسته است در میان مخاطبان و یا فضای مجازی سروصدا به پا کند؟ اگر بخواهیم منصف باشیم تنها برنامه شیوه که مبتنی بر مناظره بوده توانست انعکاس گسنرده پیدا کند و در میان آثار نمایشی هم سریال نون، خ 4 که امسال عید پخش شد.

صداوسیما با توجه به بودجه ای که دارد، با توجه به زمان و انرژی که در اختیار دارد و همچنین داشتن امتیاز بدون حریف و رقیب بودن (چون تلویزیون خصوصی وجود ندارد) بازدهی آن در حد صفر است.

در مقابل سریال‌ها و برنامه‌های سرگرمی ساز شبکه نمایش خانگی داخلی هم شکست خورده است چه برسد به رقابت با محصولات خارجی و …

آقای جبلی و تیم همراه چه اقدام عملی صورت داده‌اید؟ برای بازگرداندن تلویزیون و در کل صداوسیما به خانه‌‌های مردم چه کاری کرده‌اید؟

تقریبا اکثریت برنامه سازان و مجری‌های کار آمد و مطرح را از دایره برنامه‌هایتان خارج ساختید، خوب حالا چه؟

یادتان باشد صداوسیما با پول مردم دارد می‌چرخد و هر آنچه در آن ساخته و پخش می‌شود به مثابه حق الناس است. این مجموعه ملک شخصی نیست که چند نفر بگویند چهار دیواری ، اختیاری و دوست دارم این گونه آن را اداره کنم.

رییس صداوسیما هر از گاهی می‌گوید در رسانه ملی به روی هنرمندان باز است ولی در عمل آنچه که می‌بینیم این است که روز به روز دایره خودی‌ها محدودتر می‌شود و دیگر جایی حتی برای احسان علیخانی ، علی ضیا ، رضا رشیدپور ، رامبد جوان ، مهران مدیری و … هم نیست!

عمل شما برای ادای این حق الناس و جذب فرزندان ایران چیست؟ عمل نه حرف.

باز فردا نگویید درها باز است و مشکلی وجود ندارد و … لطفا با عمل نشان دهید درها باز است و مشکلی وجود ندارد و اینها …

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا