کسب و کار

به همت مؤسسه فرهنگی هنری استاد شهریار آذربایجان برگزار شد؛ آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی

مراسم شب شعر و موسیقی به مناسبت میلاد با سعادت امام زمان (عج) و بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی برگزار شد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از مرزنیوز؛ این مراسم با از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط استاد نبی زاده و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در سالن زنده‌یاد استاد سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با همکاری موسسه فرهنگی، هنری استاد شهریار آذربایجان برپا شد.

استاد حسین سیامی رئیس هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی هنری استاد شهریار آذربایجان در ابتدای برنامه ضمن خوش آمدگویی به تشریح زندگی‌نامه حکیم نظامی گنجوی پرداخت و اشاره‌ای نیز به آثار ادبی آن شاعر بزرگ قرن ششم هجری به زبان‌های ترکی و فارسی داشت.

در ادامه برنامه نیز شاعران با قرائت شعر در مدح حضرت مهدی (عج) و درباره حکیم نظامی گنجوی و تاثیر آثار آن شاعر بزرگ بر ادبیات ترکی و فارسی ایران زمین به سخنرانی پرداختند.

همچنین اجرای موسیقی سنتی آذربایجان توسط گروه عاشیق نصرت اله زرگر، گروه عاشیق علی‌خان بابایی و عاشیق بهبود نظری افشار و عاشیق عیوض سعیدی از دیگر برنامه های این مراسم به شمار می رفت.

مهندس قربانعلی کریمخانی مدیرعامل موسسه فرهنگی، هنری استاد شهریار آذربایجان نیز ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خوش آمدگویی به مدعوین به لزوم وحدت اقوام ساکن در ایران تأکید کرد.

گفتنی است جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد (۵۳۵ هـ.‌ق‌– ۶۰۷–۶۱۲ هـ.‌ق) متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به ‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده‌ است. آرامگاه نظامی گنجوی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد. نظامی در زمره گویندگان توانای شعر پارسی است، که نه ‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوه او بر شعر پارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست. نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود. روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا