سینما

واکنش مسئول سینمایی به حاشیه‌های کلیپ «چپ راست»

در پی انتشار کلیپ توهین‌آمیزی به بهانه اکران فیلم « چپ راست» در فضای مجازی، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم‌های سینمایی به این حواشی واکنش نشان داد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از بانی فیلم؛ روح الله سهرابی، گفت: تقطیع فیلم ها و نمایش صحنه‌ای خاص و برجسته کردن آن با هر هدفی در جامعه رویکرد نادرست و غیر اخلاقی است.
وی ادامه داد: توقع از فعالان رسانه و اهالی فرهنگ و هنر این است که برای قضاوت در باره یک فیلم سینمایی قبل از هر چیز به تماشای نسخه کامل آن بنشینند و از همراهی با گروه یا جریانی بدون در نظر گرفتن مصالح و معذوریت‌های اجتماعی و فرهنگی که اقدام به حاشیه سازی می کنند، خودداری کنند.
سهرابی با اشاره به رویکرد و نگاه منصفانه و آگاهانه قاطبه رسانه‌ها و اهالی فرهنگ و هنر خاطر نشان کرد: به طور قطع، نقد و نظرات دلسوزانه فرهیختگان و نخبگان حوزه فرهنگ و جامعه مورد احترام و اهتمام سازمان سینمایی است و منتقدان منصفی که در قالب تذکر و گاه ارائه راهکار و پیشنهاد موجب دلگرمی ما می‌شوند، همواره مورد استقبال قرار گرفته و می‌گیرد تاکید کرد: باید حساب نقدهای منصفانه را از برخی واکنش‌های احساسی و ناآگاهانه جدا کرد.
وی دستاویز قرار دادن چند صحنه از فیلم سینمایی «چپ راست» برای هجمه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سوء استفاده از آن برای جریحه‌دار ساختن احساسات خانواده‌های مذهبی و دینی را امری ناپسند دانست و افزود: فارغ از اینکه این فیلم محصول دوره قبل است و پروانه ساخت و حتی پروانه نمایش آن پیش از استقرار دولت جدید صادر شده اما باید عرض کنم با اصرار سازمان سینمایی و حذف صحنه‌های متعدد این فیلم به نمایش در آمده است . عوامل فیلم هم بیشترین همکاری را برای رفع موانع و مشکلات اکران فیلم به کار بستند و پس از حدود یک سال و نیم و با اصلاحات بسیار امکان نمایش عمومی آن فراهم گردید که اتفاقا در شرایط اجتماعی سال گذشته که اساسا تهیه‌کنندگان رغبتی به نمایش آثار خود نداشتند و ترجیح می‌دادند آثار خود را در دوره‌ی آرامش و عافیت اکران کنند تهیه‌کننده محترم این فیلم جزو معدود سینماگرانی بود که حاضر به اکران فیلم خود در سینماها شد.
مدیرکل دفتر نظارت نمایش و عرضه سازمان سینمایی یادآور شد: این بار اولی نیست و احتمالا، بار آخر هم نخواهد بود که برخی با نا آگاهی دست به واکنش‌هایی بزنند که منجر به خدشه‌دار شدن حیثیت خانواده سینما و حاشیه‌سازی برای آن و تحمیل هزینه‌های اجتماعی می شود.وی اضافه کرد: چرا هر گاه سینما و حوزه فرهنگ و هنر به رونق و آرامشی می‌رسد جریاناتی در صدد آشفته کردن فضا و تخریب مسئولان و دست اندرکاران این حوزه برمی‌آیند؟ بعید نیست در شرایط فعلی این نوع هجمه ها و شیطنت ها در افکار عمومی و خانواده‌های مذهبی تنها برای سرپوش نهادن به موفقیت‌های سازمان سینمایی و اقدامات قابل تمجید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند ماهه اخیر باشد. در مقطعی که با تدبیر درست و با درک ضرورت گسترش نشاط اجتماعی و فرهنگی جامعه شاهد آرامش و رشد و رونق نسبی در جامعه و فضای فرهنگ و سینما هستیم.
سهرابی گفت: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی طی دوساله اخیر با تولیدات و سیاستگذاری‌های خود نشان داده است که بیشترین دغدغه، اهتمام و مسئله مندی را در این حوزه دارد و گواه این مدعا ده ها فیلمی است که در سال گذشته با محوریت مفاهیم دینی و موضوعات اخلاقی و اعتقادی و ترویج ارزش های دفاع مقدس روانه پرده سینماها و جشنواره ها کرده و با اهتمام به مقوله استانداردسازی و کیفی گرایی از تولید آثار هنجارشکنانه و دارای مضامین مبتذل و غیراخلاقی جلوگیری کرده است.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مردم ما علی الخصوص هیاتی ها و مذهبی ها هوشیارتر و آگاهتر از آنند که توسط یک یا چند فرد ناآگاه که احتمالا، شناخت کاملی از حساسیت های روز کشور و جامعه ندارند و یا شاید صرفا برای دیده شدن در فضای مجازی اقدام به انتشار این گونه کلیپ های تحریک آمیز کرده اند اغفال شده و در جهت افکار و منویات آنان قدمی بردارند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا