اقتصاد هنرسبک زندگیکسب و کار

استعدادهای هنری چگونه از دست می‌روند

فرانک کبیری_استادیار دانشکده هنرو علوم انسانی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هنرارتباط مستقیمی با اقتصاد دارد.

به گزارش دیده بان هنرو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رصدخانه مهاجرت ایران؛ درواقع خانواده‌ها در ابتدا بودجه موجود را صرف خوراک، بهداشت، پوشاک و موارد ضروری می‌کنند پس از آن اگر توانایی داشته باشند بخشی از سرمایه خود را نیز برای خرید آثار هنری استفاده می‌کنند.
وی افزود: اگر تاریخ هنرایران را مورد بررسی قرار دهیم مشخص می‌شود دوره‌هایی که وضعیت اقتصادی جامعه مطلوب بوده هنرنیز شرایط درخشانی داشته است برای مثال دوران صفوی هنرایران به شبه قاره صادر شده و اگر هنرهند دوره گورکانی را بررسی کنیم درمی‌یابیم‌هنر، معماری و حتی اشعار ایرانی به این کشور صادر شده است.
استادیار دانشکده هنرعلوم انسانی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: درحقیقت رونق هنرارتباط بسیار تنگاتنگی با رونق اقتصادی در کشور دارد، امروزه در چهارمحال و بختیاری آمار بیکاری نسبت به بسیاری از نقاط کشور بالا است و درنتیجه شرایط اقتصادی مطلوبی در جامعه حکم فرما نیست به همین جهت هنررونق خود را از دست داده و بسیاری از هنرمندان استان به شهرهای بزرگ‌تر مانند اصفهان و تهران مهاجرت می‌کنند.
کبیری با اشاره به بالا رفتن آمار مهاجرت دانشجویان رشته‌های هنربه کشورهای خارجی، عنوان کرد: آموزش این جوانان هزینه‌هایی را برای کشور به همراه داشته است اما متاسفانه اگر زمینه فعالیت و رشد برای آن‌ها فراهم نشود بسیاری از هنرمندان با استعداد کشور اقدام به مهاجرت می‌کنند و با وجود هزینه‌های بسیاری که صرف رشد و تکامل آن‌ها شده اما کشور فرصت بهره‌برداری از این نیروهای توانمند را از دست خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: گالری و نمایشگاه‌های ویژه هنردر چهارمحال و بختیاری به اندازه کافی وجود ندارد و همین موضوع یکی از مهم‌ترین مشکلات دانشجویان و هنرمندان در استان به شمار می‌آید چراکه این افراد با وجود داشتن استعدادهای بسیار و خلق آثار هنری فاخر مکانی برای ارائه آثار خود ندارند.
زمانی که یک هنرمند قادر نباشد آثار هنری خود را عرضه کند دچار سرخوردگی می‌شود
افسانه قانی_استادیار دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برخی رشته‌های هنری مانند فرش اشباع شده است و چهارمحال و بختیاری نیز با توجه به وسعتی که دارد ظرفیت بالایی برای این تعداد دانشجو و فارغ‌التحصیل در برخی رشته‌های هنری ندارد.
وی افزود: تنها تعداد اندکی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری در مشاغلی که با تحصیل آن‌ها در ارتباط باشد مشغول به کار می‌شوند که معمولا همین تعداد اندک نیز در مشاغل آزاد فعالیت دارند درواقع این افراد بازار کار مناسبی ندارند.
این استادیار دانشکده هنرو علوم انسانی دانشگاه شهرکرد با اشاره به پایین بودن فعالیت‌های هنری در چهارمحال و بختیاری، ادامه داد: برای مثال در این استان گالری برای نمایش آثار هنری وجود ندارد بنابراین دانشجویان و هنرمندان قادر نیستند آثار خود را در یک نمایشگاه در معرض دید قرار دهند.
قانی عنوان کرد: زمانی که یک هنرمند قادر نباشد آثار هنری خود را عرضه کند و یا موفق به یافتن شغل مناسب با رشته تحصیلی خود نشوند به مرور زمان دچار سرخوردگی شده و از هنردور می‌شوند که همین موضوع استعدادهای ارزشمندی در حوزه هنررا از بین می‌برد بنابراین لازم است مسئولان حمایت بیشتری از هنرو هنرمندان داشته باشند.
زیرساخت‌های لازم برای ایجاد گالری هنری در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد
احسان قائدی_رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حوزه هنری استان تاکنون جلسات کارشناسی بسیاری برگزار کرده و مقرر شده به زودی تفاهم‌نامه‌ای میان حوزه هنری و دانشکده هنر دانشگاه شهرکرد منعقد شود و کارگاه‌های مشترک بین اساتید و دانشجویان دانشکده هنرهمچنین اساتید حوزه هنری برگزار شود.
وی درخصوص ارائه آثار دانشجویان هنردر چهارمحال و بختیاری، افزود: هیچ گالری تخصصی در استان وجود ندارد که دانشجویان قادر باشند آثار هنری خود را در آن به نمایش بگذارند و تقریبا این امکان وجود ندارد تا به صورت حرفه‌ای آثار دانشجویان رشته‌های هنردر معرض دید قرار بگیرند البته نگارخانه حوزه هنری در این زمینه وجود دارد و هنرمندان می‌توانند از آن برای به نمایش گذاشتن آثار خود استفاده کنند.
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته تا بخشی از آثار هنرمندان تجسمی در نگارخانه حوزه هنری به نمایش گذاشته شوند البته برای فعالیت تخصصی در این حوزه به وجود گالری حرفه‌ای نیاز است اما متاسفانه زیرساخت لازم در استان برای ایجاد چنین فضایی وجود ندارد.
قائدی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا یک گالری و مجموعه هنری در چهارمحال و بختیاری تاسیس شود اما با مشکلات متعددی از جمله هزینه‌های بسیار این طرح مواجه شدیم و برطرف کردن این مشکلات نیازمند همکاری بیشتری از سوی مسئولان استانی بود و درنتیجه نیز اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا