تئاتر

ابوالفضل همراه : جشنواره‌ها محمل تماشای استعدادهای شگفت اهالی تئاتر در شهرستان‌ها هستند

ابوالفضل همراه ، جشنواره‌های تئاتر استانی و منطقه‌ای را محملی برای تماشای آثار ارزشمند و استعدادهای شگفت اهالی تئاتر در شهرستان معرفی کرد و گفت در طول تاریخ هنرمندان عرصه‌های مختلف در سراسر دنیا تمامی حرف‌های‌شان را با هنرشان به دنیا مخابره کرده و می‌کنند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایران تئاتر؛ بخش ایثار با حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران در قالب دومین فصل‌واره فرهنگی هنری ایثار در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران با داوری ابوالفضل همراه، محمد لارتی و کامران شهلایی از یکم تا ششم آذرماه سال جاری در پردیس تئاتر تهران در حال برگزاری است. حضور ابوالفضل همراه به عنوان یکی از داوران حاضر در این رویداد هنری بهانه‌ای شد تا با او به گفت‌وگوی کوتاهی بپردازیم که در ادامه می‌خوانید.

به عنوان یکی از داوران بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران بر اساس آثاری که تاکنون به تماشا نشسته‌اید، آثار شرکت کنندگان را در این دوره چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه در سال‌های قبل توفیق حضور در جشنواره و تماشای آثار برای من فراهم نبود اما طی روزهایی که از برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران می‌گذرد، تماشاگر آثار خوبی از هنرمندان شهرستان‌های مختلف تهران بوده‌ام. حضور گسترده نسل جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت نکته مهم و ارزشمند این جشنواره به شمار می‌ِآید و رقابت توامان این دو نسل می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوبی در تئاتر باشد. نسل جدید بسیار مستعد هستند و می‌توانند ظرفیت‌های خودشان را در کنار تجربه پیشکسوتان تئاتر به بهترین شکل نشان بدهند.

بحث هنر خلاق طی سال‌های اخیر در مباحث هنری مورد تاکید قرار گرفته است و خوشبختانه این خلاقیت در آثار حاضر در این دوره از جشنواره به چشم می‌آید. شرکت کنندگان علاوه بر محتوا و درام به فرم به عنوان عنصر خلاق در بازیگری و کارگردانی توجه زیادی دارند.

حضور هنرمندان در جشنواره تئاتر استان تهران از چه جهاتی می‌تواند به آن‌ها در ادامه فعالیت‌شان در عرصه تئاتر کمک کند؟

این جشنواره و جشنواره‌های مشابه فرصت مناسبی برای هنرمندان است تا در مسیرهای جدید گام بردارند  هنرمندان در جشنواره‌های مختلف غیر از ارائه اثر خودشان می‌توانند به تماشای آثار یکدیگر بنشینند و این فرصتی‌ است برای تجربه‌اندوزی و محلی برای یک رقابت سالم.

من سالیان سال در جشنواره‌های مختلف تئاتری حضور داشته‌ام و جشنواره‌ها را محل کسب تجربه، دیدن آثار مختلف و محک زدن آثار هنری توسط تولیدکنندگان این آثار می‌دانم. هنرمندان باید از این ظرفیت و پتانسیلی که در جشنواره‌هاست، استفاده کنند. علاوه بر این، همدلی هنرمندان در جشنواره‌ها اتفاق خوبی است. اینکه گروه‌های نمایشی با یکدیگر آشنا می‌شوند و به تبادل تجربه‌های هنری‌شان می‌پردازند در نهایت باعث رشد و شکوفایی آثار هنرمندان و در نتیجه تئاتر خواهد شد.

جشنواره تئاتر منطقه‌ای به همت اداره کل هنرهای نمایشی در سال جاری احیا شد، برگزاری مجدد این جشنواره از چه نظر اهمیت دارد؟

جشنواره تئاتر منطقه‌ای محلی برای ارزیابی توانمندی‌ها، تماشای آثار مختلف و تبادل فرهنگ اقوام مختلف محسوب می‌شود. قطعا برگزاری این جشنواره ضرورت بسیار زیادی به ویژه در فضای شهرستان‌ها دارد، هنرمندان شهرستان یکی از جایگاه‌هایی که می‌توانند روی آن حساب کنند همین جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای است.

جشنواره تئاتر منطقه‌ای می‌تواند سرمنشا خوبی برای فعالیت حرفه‌ای تئاتر کشور  و حضور  و معرفی آثار با کیفیت در عرصه تئاتر از سراسر ایران باشد

توقف هفت ساله این جشنواره باعث تاسف بود اما احیای مجدد آن جای شُکر دارد و از همه مدیران و مسئولانی که تلاش‌های‌شان منجر به احیای مجدد این رویداد هنری شده است، تشکر می‌کنمجشنواره تئاتر منطقه‌ای باید تقویت شود چراکه این جشنواره می‌تواند سرمنشا خوبی برای فعالیت حرفه‌ای تئاتر کشور و حضور و معرفی آثار با کیفیت در عرصه تئاتر از سراسر ایران باشد.

با توجه به شرایط فعلی جامعه ضرورت برگزاری جشنواره‌های تئاتر و دیگر رویدادهای فرهنگی_هنری چیست؟

هر شغل، حرفه و فعالیتی نیاز به استمرار دارد و نباید خللی در آن به وجود بیاید چراکه توقف باعث برگشت فعالیت‌ها به عقب خواهد شد و ما نباید اجازه بدهیم تا در تئاتر چنین اتفاقی رقم بخورد. من معتقد هستم که جشنواره‌های تئاتر استانی و منطقه‌ای جزو ضروری‌ترین رویدادهای هنری حرفه ما هستند. جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای تنها امید اهالی تئاتر در شهرستان‌هاست. هنرمندان شهرستان ها می‌توانند هنر خود را در آن عرضه کنند و به جشنواره بین‌المللی فجر راه یابند.

بهترین محل برای بیان حرف یک هنرمند همان صحنه ویژه اوست. هنرمند موسیقی روی صحنه و در قطعات موسیقی‌اش، هنرمند حوزه تجسمی در گالری‌ها و نمایشگاه‌ها و در آثاری که خلق می‌کند و هنرمند نمایش روی صحنه مقدس تئاتر

این جشنواره‌ها محملی‌ است برای تماشای آثار ارزشمند و استعدادهای شگفت اهالی تئاتر در شهرستاناز طرف دیگر بهترین محل برای همه هنرمندان در تمامی عرصه‌های هنری از موسیقی، سینما، هنرهای تجسمی و … برای بازگو کردن حرف‌شان همان رسانه‌ای است که در آن فعالیت می‌کنند. بهترین روش هنرمندان تئاتر برای گفتن پیشنهاد، انتقاد و حرف‌هایی که دارند؛ بیانیه صادر کردن نیست، آثاری است که روی صحنه می‌برند.

در طول تاریخ هنرمندان عرصه‌های مختلف در سراسر دنیا تمامی حرف‌های‌شان را با هنرشان به دنیا مخابره کرده و می‌کنند. به نظر من بهترین محل برای بیان حرف یک هنرمند همان صحنه ویژه اوست. هنرمند موسیقی روی صحنه و در قطعات موسیقی‌اش، هنرمند حوزه تجسمی در گالری‌ها و نمایشگاه‌ها و در آثاری که خلق می‌کند و هنرمند نمایش روی صحنه مقدس تئاتر.

لینک کوتاه: https://didehbanhonar.ir/?p=1359

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا