تلویزیونسینما

لزوم ایجاد پلتفرم تولید فیلم و سریال ترکی در کشور

اتابک نادری کارگردان باسابقه سینما و تئاتر درباره جایگاه مهم سینمای آذربایجان و لزوم ایجاد پلتفرم تولید فیلم و سریال ترکی در کشور توضیح داد.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از آذرانجمن؛ اتابک نادری کارگردان باسابقه سینما در گفتگو با خبرنگار آذرانجمن، در خصوص ماهیت سینمای آذربایجان توضیح داد: سینمای آذربایجان در ایران به معنای آثاری است که خالقان آن در موضوع فرهنگی آذربایجان، زبان ترکی و جغرافیای آذربایجان خلق اثر کرده اند که لاجرم به زبان ترکی هم صحبت نکنند و به زبان فارسی این فیلم به تصویر کشیده و یا ترکیبی از این دو باشد. حتی ممکن است آثار مذکور در تهران ساخته شود اما محوریت آن در مورد آذربایجان، فرهنگ آذربایجان دغدغه اصلی هنرمندان باشد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: لازم به ذکر است فیلم هایی که توسط هنرمندان ترک زبان و به زبان ترکی ساخته شده اند اگر با این نگاه تعریف کنیم به نظر من سینمای آذربایجان در کشور جایگاه خاصی برای خودش پیدا خواهد کرد.

موفقیت جهانی سینمای آذربایجان

نادری اظهار کرد: سینمای آذربایجان به عنوان یک سینمای اندیشمند در سینمای ایران جلوه گر شده است و صرفا در قواره یک سینمای قومی نیست بلکه فراتر از آن نمود یافته است. شاهد و گواه این مطلب می تواند حضور فیلم های ارزنده سینماگران آذربایجانی مثل سنسوز، پیرمردها نمی میرند، کومور، ائو، دری، در آغوش درخت در جشنواره های جهانی باشد. ما در منطقه اردبیل، آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و زنجان هنرمندان و فیلم سازان قهاری داشتیم که با دغدغه های خودشان سراغ مسائل انسانی رفتند و این بسیار ارزنده است.

کارگردان سینما در پاسخ به سوال خبرنگار آذر انجمن درباره مشکل مخاطب سینمای آذربایجان بیان کرد: در مورد مخاطب برای سینمای آذربایجان، بنظر بنده با توجه به جمعیت کل کشور و مخاطبین سینما اگر جمعیت ترک زبان ها را در نظر بگیریم ، مخاطبین فیلم های ترکی زیاد ناامید کننده نیست مثل فیلم آتابای دارای مخاطبین قابل توجهی در استان های ترک زبان بود. در تهران نیز در دهه هفتاد فیلم سینمایی سارای که در مورد یک افسانه قدیمی و جذاب آذربایجان که به اصطلاح ما آذربایجانی ها به «آپاردی سل لر سارانی» معروف بود که توسط زنده یاد یدالله صمدی ساخته شد، که به جرات می‌توان گفت زمانی که سینمای دیجیتال هنوز به وجود نیامده بود در آن دوران انقلابی به پا کرده بود.

مخاطب قابل توجه سینمای آذربایجان

وی ادامه داد: گذشتگان ما و حتی در دوران بعد آن با زبان فارسی قرابتی نداشتند و در واقع لذت تماشای برنامه از تلویزیون و سینما محروم شده بودند. تصور کنید در سال ۱۳۷۵ یک اتفاقی عجیب رخ داد، صنعت فیلمی پا به عرصه ظهور نهاد که به زبان آنها بود و مردمان نیز به خاطر همین از روستا و مناطق دور دست برای تماشا فیلم به زبان مادری خودشان با شوق به سینما ها می رفتند. در نتیجه اگر ما محصول فرهنگی در قواره خود مخاطب یعنی با توجه به نیاز مخاطب تولید کنیم، طبیعتا اگر بخواهیم به این نیاز مخاطب جواب دهیم بحث اقتصاد سینما را خواهیم داشت.

پتاسیل اقتصادی قابل توجه سینمای آذربایجان

نادری در خصوص پتانسیل سینمای آذربایجان در بهره برداری اقتصادی سینما در مقایسه با سینمای ملی گفت: در سال های آتی شما خواهید دید برای اقتصاد سینما چه کارهایی انجام خواهد شد. به نظر من الان ما سینماگرهای قابل دفاعی داریم که فیلم و سینما را به خوبی می شناسند‌، اکنون وظیفه ی ما مخاطب شناسی و رفتن به استقبال سرمایه گذاران این صنعت است. البته این بی میلی سرمایه گذاران مخصوصا در آذربایجان به چشم می‌خورد اما استان همدان سرمایه گذارانی هستند که در بخش صنعتی، اقتصاد و تجارت و بازرگانی فعالیت ویژه ای دارند که می توانند به سینما نگاه صنعتی هنری داشته باشند و با سرمایه گذاری مناسب خروجی قابل توجه داشته باشند و از این طریق به سودی هم برسند‌. این به نظر من یک کار دو سر برد است. ما در مسئله فرهنگ آذربایجان از پتانسیل های ویژه ای برخورداریم.

لزوم ایجاد پلتفرم تولید فیلم و سریال ترکی در کشور

کارگردان سینما اظهار کرد: اکنون سوال این است که چرا برای ایجاد پلتفرمی برای ساخت و پخش فیلم و سریال ترکی اقدام نمی‌شود؟ در پاسخ می توان گفت چون این بی میلی از طرف سرمایه گذاران نشات میگیرد. اما باید اشاره کرد که در میان خود هنرمندان نیز یک ابایی در ساخت سریال کمدی یا موزیکال به زبان ترکی به چشم می‌خورد در حالی که به این تشنگی و طلب بالقوه‌ در ذات آنها وجود دارد.

نادری در پایان سخنان خود گفت: من معتقدم کسانی که سینما را می شناسند طبیعتا آثار را بر حسب علاقه خودشان رصد می کنند برای نمونه استاد عزیزم بهزاد فراهانی از بازیگران پیشکسوت تئاتر و سینمای کشورمان که اهل فراهان و استان مرکزی هستند، عشق خاصی نسبت به آذربایجان در وجودشان وجود دارد و بنده به عینه شاهد این ماجرا بودم در واقع صحبت بنده درباره سینمای آذربایجان و به عنوان مخاطب آن می گویم که مخاطبان سینما مذکور می تواند خارج از حیطه ترک زبانان کشور باشد.

وی در پایان افزود: هیچ محدودیتی برای مخاطب شناسی نداریم و باید توجه کرد که ما زبان‌مان زبان سینماست که دارای یک زبان جهانی است حالا دیالوگ شاید ترکی گفته شود یا عربی اما مهم زبان تصویر است که کارگردان باید موضوع انسانی را شناخته و انتخاب کند‌. حال این با توجه به موضوع، در جغرافیای آذربایجان تعریف شده و می تواند تاثیرگذاری را بیشتر کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا