سینما

سرانجام جشنواره فیلم کودک ۱۴۰۲ چه می‌شود؟

در فاصله دوماه باقی مانده تا برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، تغییرات مدیریتی و میزان تولیدات سینمای کودک و نوجوان، چگونگی برگزاری دوره سی‌وپنجم این جشنواره بین‌المللی را با ابهام‌هایی روبرو کرده است.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایسنا؛ تیرماه سال گذشته مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی (مهدی جوادی) به عنوان دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان حکم گرفت و به نظر می‌رسید بعد از چند سال که جشنواره تحت تاثیر کرونا بود، سی و پنجمین دوره به روال همیشگی خود برگزار شود اما اتفاق‌هایی که از پاییز سال گذشته در کشور رخ داد، سبب تغییر در شرایط و برنامه‌ریزی‌های جشنواره شد بویژه آنکه فیلم‌ به تعداد کافی و مناسب هم تولید نشده بود و تولیدات اندک سینمای کودک، پیش از این ماجراها نیز کار را به جایی رسانده بود که بحث‌هایی بر سر دوسالانه بودن جشنواره مطرح می‌شد.

در نهایت قرار براین شد که با توجه به شرایط خاص سال ۱۴۰۱، بخش رقابتی و نمایش فیلم جشنواره به امسال موکول شود و در همین راستا خرداد ماه ۱۴۰۲ فراخوان دوره سی و پنجم جشنواره منتشر شد تا این دوره از ۱۰ تا ۱۶ مهر ماه در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی در اصفهان برگزار شود.

تدارک برای برگزاری جشنواره، در حالی ادامه دارد که تاکنون دو تغییر مدیریتی مهم در این رویداد انجام شده است؛ نخست معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان (مجتبی شاهمرادی) -با نقشی تعیین‌کننده در هماهنگی امور برای برپایی جشنواره در اصفهان- همین دو ماه قبل استعفا کرد و دوم دبیر جشنواره که با تغییر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، جایگاه دبیری نیز دستخوش تغییر شد و روز گذشته مجید زین‌العابدین به جای جوادی دبیر جشنواره شد.

جدا از این موضوع، تولید اندک فیلم‌های کودک و نوجوان با شرایط مناسب برای راهیابی به جشنواره همچنان دغدغه اصلی دست‌اندکاران و علاقه‌مندان به این رویداد است و ممکن است برای رسیدن به فرم واقعی یک جشنواره بین‌المللی، فهرست فیلم‌های بخش رقابتی با تعداد محدودی فیلم ایرانی و آثار بیشتری از کشورهای خارجی بسته شود.

در این زمینه یک سوال مهم این است که با وجود تغییرات پیش آمده و وضعیت تولید فیلم که در ماه‌های گذشته با انتقاد و گله‌، فعالان این حوزه نیز همراه بوده، این جشنواره بین‌المللی چگونه و با چه استانداردهایی برگزار خواهد شد؟

پوران درخشنده -یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان – با اشاره به اینکه اطلاعی ندارد که با تغییرات اخیر چه اتفاقی برای جشنواره رخ می‌دهد،  تاکید کرد: این جشنواره تنها کورسویی است که برای سینمای کودک باقی مانده و اگر احتمالا جشنواره برگزار نشود، این کورسوی امید خاموش خواهد شد.

او اضافه کرد: علاوه براین، جشنواره فیلم‌ کودک یک جشنواره بین‌المللی است و اگر امسال فیلمی تولید نشده باشد، می‌توان آن را با فیلم‌هایی از کشورهای دیگر برگزار کرد تا بینیم فیلم‌های خودمان به کجا می‌رسند اما اگر جشنواره برگزار نشود یا محل آن تغییر کند، سینمای کودک ضربه خواهد خورد آن هم در شرایطی که سینمای کودک، مهم‌ترین سینمای ماست و جایزه‌های بزرگ و بااهمیتی را در دنیا بابت آن گرفته‌ایم.

براین اساس، ایسنا پیگیر گفت‌وگو با مسئولان برگزاری جشنواره است تا جزئیات دقیق‌تری را از تولیدات فیلم کودک و چگونگی برپایی این رویداد منتشر کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا