اقتصاد هنرتئاتر

«هزینه بلیت‌ها» گران است و برای مخاطب هم سخت است که برود و «تئاتر» ببیند

«حسین دیردار» کارگردان نمایش «خروس لاری» ضمن اشاره به به این موضوع که مهمترین مسأله تئاتر امروز ما این است که تولید تئاتر بسیار سخت تر از گذشته شده است، گفت: امروزه گرانی لباس و دکور و دستمزد و اجازه پلاتو و خورد و خوراک واقعاً عوامل را از پا می اندازند. از یک طرف بسترها آماده نیست، هزینه بلیت ها گران است و برای مخاطب هم سخت است که برود و تئاتر ببیند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از سینما پرس؛ کارگردان نمایش «اتینا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: خوشبختانه ما اجرای مان را از دوم مهرماه آغاز کردیم و از همان شب اول سولد اوت شدیم. آنچه برای من به عنوان کارگردان اهمیت داشت این بود که اکثریت مخاطبان ما با رضایت نمایش را ترک می کردند و بسیار از گروه بابت اجرای این کار تشکر می کردند. نکته مهم در این زمینه این بود که بنده اکثریت این عزیزان را نمی شناختم و آن ها تماشاگرانی بودند که بلیت خریداری کرده و به دیدن این اثر نشسته بودند.

وی سپس با بیان اینکه فکر می کنم دلیل این اتفاق آن بود که ما یک سری موقعیت های کمدی و تراژدی که در بطن زندگی هر یک از ما می تواند نهفته باشد را در «خروس لاری» مطرح می کنیم متذکر شد: ما یک جایی خودمان سورپرایز شدیم که چطور مخاطب با بازیگران ما همراه می شود. این نمایش سرشار از موقعیت های کمدی و شاد است که مخاطب از تماشای آن مشعوف می شود.

دیردار در پاسخ به این پرسش که آیا می توان «خروس لاری» را یک نمایش صرفاً کمدی و سرگرم کننده دانست یا خیر تأکید کرد: خیر نمایش ما کمدی نیست. از کمدی شروع می شود اما در ادامه اتفاقی که می افتد به تراژدی ختم می شود. به هر صورت برای من جذاب بود که مخاطبان اینقدر با این نمایش همراه شدند. برخی از مخاطبان ما تأکید داشتند که این نمایش باعث شده تا روی تصمیمات و رفتارهایی که درون خانواده های شان داشتند بازنگری کنند.

این هنرمند افزود: من هم در این کار و هم در کارهای قبلی که کارگردانی کردم همیشه سعی بر آن داشتم که هیچ چیزی را در ذهن مخاطب حقنه نکنم؛ من فقط موقعیت هایی می سازم که مخاطب به فکر فرو برود.

وی در پاسخ به این پرسش که مخاطب هدف این اثر نمایشی چه افرادی هستند متذکر شد: قطع به یقین مخاطب عام و مردم جامعه هدف اصلی ما هستند. مخاطبان خاص هم نگاه تخصص دارند هم سو گیری هنری و سلیقه ای دارند و قشر اندک تری هستند نسبت به عامه مردم؛ من در فیلم هایی که می سازم و یا در تئاترها برایم مخاطب عام مهم است چرا که معتقدم ما جامعه ای هستیم که یک کلیتی را تشکیل می دهیم و باید با هم فکر کنیم.

دیردار در بخش دیگری از این گفتگو به معضلات امروز تئاتر اشاره کرد و گفت: مهمترین مسأله تئاتر امروز ما این است که تولید تئاتر بسیار سخت تر از گذشته شده است. آخرین کار من قبل از دوران کرونا بود؛ در آن روزگار هم جمع کردن یک اثر نمایشی سختی های خود را داشت اما نه مثل الآن! امروزه گرانی لباس و دکور و دستمزد و اجازه پلاتو و خورد و خوراک واقعاً عوامل را از پا می اندازند. از یک طرف بسترها آماده نیست، هزینه بلیت ها گران است و برای مخاطب هم سخت است که برود و تئاتر ببیند.

وی افزود: البته ما هزینه بلیت را روی سقفی قرار دادیم که کمی ارزان تر از کارهای دیگر باشد. ما می خواهیم مردم بیایند و کارمان را ببینند و حالشان خوب باشد اما به هر رو آنچه مهم است اینکه تئاتر امروزه به شدت مهجور شده چرا که درگیر یک بی ثباتی مدیریتی است و این بی ثباتی مدیریتی از نهادهای بزرگ تا نهادهای کوچکتر دیده می شود.

دیردار در خاتمه این گفتگو اعمال سلیقه برخی مدیران را یکی از آفت های امروز تئاتر برشمرد و در این خصوص خاطرنشان کرد: برخی سلیقه های فردی شان را دخیل می کنند. کار را می بینند و بر اساس سلیقه خود می گویند فلان قسمت را از نمایش حذف و یا اضافه کن! به هر صورت من امیدوارم مخاطبان با تمام این مرارت هایی که ما می کشیم بروند و تئاتر ببینند و هنر تئاتر رونق بیش از پیش بگیرد. رونق تئاتر قطعاً برای فرهنگ و هنر کشور مفید است و ما باید این هنر ارزنده را ارج بگذاریم.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این نمایش آمده است: دختری از یک خانواده شهرستانی که در تهران درس میخواند به شهرستان خودش برگشته و عقایدش تغییر کرده و این باعث دعوای برادر دختر و برادر نامزد سابق او می‌شود.

«خروس لاری» در مهرماه سال ۱۴۰۳ از ساعت ۲۰ در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا