سینما

دغدغه‌های دختربچه‌های داور جشنواره فیلم اصفهان

تعداد ۸۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان اصفهانی فیلم‌های امسال جشنواره سی و پنجم را با دقت تماشا و داوری می‌کنند. نتیجه رای دختربچه‌ها و پسربچه‌ها مشخص می‌کند که چه فیلمی جذابیت بیشتری دارد. در واقع آنها با این رای دهی مدیران و فیلمسازان را از نظر و سلیقه خود آگاه می‌کنند.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل از ایرنا؛ بچه‌هایی که به سالن‌های جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان می‌آیند در دو قالب خبرنگاران و داوران فعالیت دارند. خبرنگاران در مواجهه با عوامل فیلم سوالات‌شان را مطرح می‌کنند و داوران هم به فیلم‌ها بین یک تا صد امتیاز می‌دهند. در گفتگویی که با دختربچه‌های داور جشنواره داشتم متوجه شدم که فرایند رای‌دهی برای آنها بسیار جدی است و این کار را با دقت و سخت‌گیری زیاد انجام می‌دهند. آنها به محتوای انسانی فیلم‌ها بسیار اهمیت می‌دهند و دوست دارند اثری ببینند که آموزنده باشد.

نفس عالمی که با اعتماد به نفس بالایی درباره قضاوتش حرف می‌زند می‌گوید: برای دومین بار است که به عنوان داور جشنواره حاضر می‌شوم. من به فیلم «خیابان ملک» امتیاز صد دادم. چون خیلی قشنگ بود. در مورد چند بچه بود که می‌خواستند به مدرسه بروند؛ اما در ترافیک گیر افتادند. من یک دفترچه دارم که اسم فیلم‌ها را می‌نویسم و آنجا امتیاز می‌دهم. اگر فیلمی آموزنده و شاد باشد و به بچه‌ها انرژی بدهد، من نمره خوبی به آن می‌دهم.

آفاق ملک پور عاشق نقد فیلم و سینماست. او درباره امتیازدهی به فیلم‌ها می‌گوید: من جنبه‌های مختلف مثل بازیگری، فیلمبرداری و ژانر را در نظر می‌گیرم. مساله اصلی برای ما جذابیت فیلم است.

سمانه آقاجانی، سرپرست داوران بین‌الملل جشنواره نسبت به دیگر داوران سن بیشتری دارد. او در سال‌هایی که کودک بوده به عنوان داور در این جشنواره حضور داشته است. او درباره تعریف خودش از فیلم خوب می گوید: فیلمی خوب است که بچه ها را میخکوب کند.

آقاجانی خاطرات زیادی از داوری کودکان دارد. او توضیح می دهد: با بعضی از بچه ها که تماس می گیریم و خبر می دهیم که به عنوان داوری پذیرفته شده اند از خوشحالی گریه می کنند. بچه ها اینجا کنار هم فیلم تماشا می کنند و این دورهمی را خیلی دوست دارند. امسال تعداد زیادی داور پذیرش کردیم و این موضوع شور و شوق جشنواره را چندین برابر کرده است.

نازنین زهرا جزینی که یک بچه درسخوان موفق است، فیلم دیدن را بیشتر از مدرسه رفتن دوست دارد. برای این عشق و علاقه دلایل جالبی دارد. مثلا این که در سینما می تواند تلفن همراهش را با خودش بیاورد، مجبور نیست صبح زود از خواب بیدار شود و مشق هم نمی نویسد!

او از بعضی از فیلم ها به خاطر زمان طولانی‌شان گلایه دارد. جزینی می گوید: فیلم خوب فیلمی است که ترسناک باشد و من کنجکاو باشم در ادامه چه اتفاقی می افتد.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با دبیری مجید زین‌العابدین و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، پانزدهم تا بیستم مهر امسال (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان در حال برگزاری است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا