سبک زندگی

شب شعر و موسیقی سنتی اصیل آذربایجانی (عاشیقلار)

مراسم شب شعر تورکی و فارسی همراه با موسیقی سنّتی آذربایجانی (عاشیقلار) به مناسبت بزرگداشت پروین اعتصامی و سالروز آزادسازی خرمشهر با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و به همت موسسه فرهنگی، هنری استاد شهریار آذربایجان در استان البرز برگزار می‌شود.

به گزارش دیده بان هنر و به نقل ازمرزنیوز؛ مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره موسسه فرهنگی، هنری استاد شهریار آذربایجان در استان البرز با اعلام این خبر گفت: این مراسم روز سه شنبه ۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۹ در سالن زنده‌یاد استاد سیروس صابر واقع در کرج، میدان آزادگان، بلوار شهید مطهری، نبش خیابان شاهد۲، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار خواهد شد.

مهندس قربانعلی کریمخانی افزود: ورود برای عموم علاقمندان، دوستان و آشنایان آزاد و رایگان بوده و جهت ثبت‌نام قرائت شعر از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۷:۳۰ پذیرای حضور سبزتان خواهیم بود، لذا جهت هماهنگی می‌توانند با شماره تلفن‌های ۰۹۱۲۲۰۹۶۳۵۴ (کریمخانی) و ۰۹۱۲۴۷۶۵۵۱۴ (استاد سیامی) در تماس باشند.

حسین سیامی، رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری استاد شهریار آذربایجان نیز در خصوص مناسبت های این رویداد چنین توضیح داد: رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی در ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ خورشیدی در شهر تبریز به دنیا آمد. پدرش یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام الملک) از رجال نامی و نویسندگان و مترجمان مشهور اواخر دوره قاجار بود. در کودکی با خانواده به تهران آمد. پایان‌نامه تحصیلی خود را از مدرسه آمریکایی تهران گرفت و در همانجا شروع به تدریس کرد. پیوند زناشویی وی با پسر عمویش بیش از دو و نیم ماه دوام نداشت. وی پس از جدایی از همسر، مدتی کتابدار کتابخانه دانشسرای عالی بود. دیوان اشعار وی بالغ بر ۲۵۰۰ بیت است. وی در فروردین ۱۳۲۰ شمسی به علت ابتلا به حصبه درگذشت و در قم به خاک سپرده شد.

همچنین وی افزود: آزادسازی خرمشهر در ۳ خرداد سال ۱۳۶۱شمسی از رخدادهای مهمِ جنگ ایران و عراق است. این شهر پس از ۵۷۸ روز اشغال توسط ارتش حزب بعث عراق به ‌دست نیروها و رزمندگان ایرانی آزاد شد. خرمشهر، از شهرهای خوزستان، اولین شهری بود که مورد تهاجم عراقی‌ها قرار گرفت. این شهر، علی‌رغم ۳۴ روز مقاومت و تلاش رزمندگان و مردم، سرانجام در ۴ آبان سال ۱۳۵۹ش، به اشغال ارتش بعثی عراق درآمد. در فاصله ماه‌های مهر تا دی ۱۳۵۹ش، پس از سقوط خرمشهر، نزدیک به سه ماه عملیات‌هایی برای آزادسازی شهر از طرف ارتش، سپاه پاسداران و نیروهای مردمی انجام شد، اما نتیجه‌ مؤفقیت‌آمیزی حاصل نشد. پس از ماه‌ها تصرف و اشغال شهر، در نهایت در طی عملیات گسترده‌ای با نام عملیات «بیت المقدس» که ۲۵ روز به طول انجامید و در چهار مرحله اجرا شد، شهر به محاصره کامل نیروهای ایرانی درآمد و پس از انهدام قوای عراقی و اسارت شماری از نیروهای آن، در ۳ خرداد سال۱۳۶۱ش خرمشهر به ‌طور کامل آزاد شد و پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا